Gå til innhold
Arkivverket

LØST! Søker opplysninger om Elias Thomin Hansen, født 08.06.1891 på Hauge i Sveio, Hordaland.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Elias Thomin/Thomin Elias Hansen var født på Hauge i Sveio, Hordaland 08.06.1891. Foreldrene var Haagen Mathias Hansen 1855 - d før 1900 og Lisbeth/Elisabeth Hansine Nielsdtr. 1852 - 1939.

Elias hadde tre brødre som alle emigrerte til USA.

Thorvald/Thomas Nicolai Hansen 1883 - død etter 1940 trolig i Brooklyn , New York, USA, se eget tema om ham.

 

Haakon Emanuel/Emil Hansen 1886 - 1971 Brooklyn, New York, USA

 

Hans/Harry Hansen f. 1894 - d ? USA.

 

I 1910 finner jeg moren og broren Hans på gården Vaage nordre i Sveio, Hordaland. Da opplyses det at Elias Thomin drev med fiskeri og at antatt oppholdssted var i Brooklyn, trolig hos brødrene.

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036665001325

 

I følge oldebarnet til Thorvald  Nicolai Hansen ble Elias Thomin værende i Norge, og drev visstnok som elektriker, kanskje i nærheten av hjemstedet/Haugesund.

 

Jeg søker altså opplysninger om Elias, evt om han er registrert i USA, eller om noen skulle ha kunnskap om han faktisk slo seg ned i Norge.

 

Her er han forøvrig med mor og søsken i 1900, også på Vaage Nordre.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037300002430

 

 

Der fant jeg gravsteinen hans i Dis Norges gravminner. Han brukte Våge som etternavn.Han døde 17.08.1973.

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4564623

 

 

Da har jeg funnet svar på spørsmålet mitt, og problemet er løst. Jeg har funnet ham og familien i Bygdebok for Sveio.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Sven for en særdeles interessant opplysning.

 

Han må ha returnert til Norge, for jeg har funnet vielsen hans i Sveio i 1925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Thomin var gift med Amanda Serine Nilsdtr. f.30.9.1904 på Vikse austre i Sveio. De hadde sønnen Håkon Mathias Waage f. 31.3.1926 og bosatt i Haugesund. Har jobbet sammen med sønnen hans en periode og husker også kona hans. Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye  opplysninger Johan Arthur. Artig sammentreff at du har jobbet sammen med sønnen hans.Amanda Serine døde i 1930 og Elias giftet seg på nytt noen år senere med Borghild  Torsteinsdtr. fra Totland på Bømlo. Han hadde to barn i første og 4 barn i andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.