Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kjenner til den danskfødte klokkeren i Fet, Holger Wind Grønvold (f.ca.1717+1781) og konen Cathrine Christiania Ørum (ca.1733+1791)


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Holger Wind Grønvold, født Boeslunde, Slagelse, Danmark ca.1717, død Fet, Akershus 1781.

Gift annen gang Fet, Akershus 1761 med Cathrine Christiane Ørum, født ca. 1733, død Fet, Akershus 1791.

 

Klokker i Fet, Akershus, eier av gården nordre By i Fet, Akershus.

 

Holger var dansk av fødsel og kom fra Slagelse som ligger vest på Sjælland. Han var klokker i Fet fra 1749. Han bodde på Sørby under Hov gård i Fet inntil han flyttet til gården nordre By som han kjøpte halvparten av i 1767. Holger døde i 1781, 64 år gammel.

Konen hans vites det ikke hvor kom fra, men hun er kanskje brordatter av Christian Jesper Ørum, født Evju i Vest Agder 1710 og død 1759. Han var sorenskriver på Nedre Romerike til 1759 og bar eier av gården Hov i Fet, Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig føk innlegget av gårde før jeg fikk gjennomlest det og rettet skrivefeil! Jeg søker kort og godt opphavet til dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye stoff om Grønvold/Grønvald slekten -

faren til Holger, Alexander døde i 1724, skifteutdrag, Slagelse herred, Gejstlig skifteprotokol, 1682-1728 http://www.brejl.dk/sorogejst.html#slag1728

62 Alexander [Poulsen] Grønvald, præst i Boeslunde. 25.10.1724, fol.568B, næste protokol fol.178B.
E: Anne [Didriksdatter] Grubbe. LV: Holger Olivarius, præst [i Ørslev og Sønder Bjerge]. B:
1) Didrik Grønvald 10
2) Poul Zacharias Grønvald 8

  • 3) Holger Grønvald 7

4) Niels Grønvald 6
5) Ove Grønvald 5
6) Øllegaard Grønvald 4
7) Anne Lisbeth Grønvald 3.
FM: Jacob Heerfordt.

 

Slagelse herred, Gejstlig skifteprotokol, 1728-1762http://www.brejl.dk/sorogejst.html#slag1728

77 Anne Didriksdatter Grubbe i Boeslunde. 20.4.1733, fol.79B, 114, 134B, 266.

E: Jacob [Johansen] Heerfordt, præst i Boeslunde. B:
8) Sofie Margrethe Heerfordt 7
9) Johannes Heerfordt 5
10) Alexander Heerfordt 4
11) Christian Heerfordt 5 mdr.
Første ægteskab med Alexander [Poulsen] Grønvald (Grønvold), formand i Boeslunde, [skifte 25.10.1724 lbnr.62]. B:
1) Didrik Grønvald 19
2) Poul Zacharias Grønvald 17

  • 3) Holger Grønvald 16

4) Niels Grønvald 15
5) Ove Grønvald 14. Afkald 13.11.1738 for arven, der skal finansiere hans kinesiske rejse
6) Øllegaard Grønvald 13. Ved afkald 11.3.1748 g.m. Peder Torp, skriver ved Nørrejyllands landsting
7) Anne Lisbeth Grønvald 12, der døde 19.3.1734.
FM:
1 Christian Ørsted, slotspræst i Antvorskov og præst i Slagelse Peder og i Slagelse Hospital
2 Hans Kjep, præst i Hejninge og kapellan i Slagelse Mikkel
3 Henrik Herman Røeder, præst i Vemmelev og Hemmeshøj.
[Afdøde begravet 10.12.1732].

 

Fra Odense amts gejstlige skifteuddrag, Båg herred, Gejstlig skifteprotokol, 1743-1796http://www.brejl.dk/odensegejst.html#baag1743

6 Inger Johansdatter Grønvald [Grønnevald, Grønvold] i Assens. 25.5.1744, side 23.
Enke efter Andreas [Jørgensen] Lech, præst i Tanderup, [død 1732].
Testamente konfirmeret 22.6.1731.
Hans A:
0) forældre [Jørgen Lech, rådmand i Åbenrå og Mette Jensdatter]
1) bror Jørgen Lech, købmand og deputeret i Åbenrå
2) søster Martha Lech, død, var g.m. Ove Frederik Roelsen, borgmester i Åbenrå. 1B:
a Marie Roelsen, enke efter Thomas Thomsen, postmester i Åbenrå
3) søster Cathrine Marie Lech g.m. Lorents Bjørnsen, rådmand i Åbenrå, begge døde. 2B:
a Jacob Bjørnsen, færgemand ved Sønderborg
b Dorthe Bjørnsen g.m. Christoffer Andreas Bruun, præst i Hjordkær.
Hendes A:
I farbror Poul Zachariassen Grønvald, amts- og proviantforvalter i Nyborg, død. B:
1) Alexander Grønvald, præst i Boeslunde, [skifte Slagelse herred gejstlig 25.10.1724 lbnr.62]. 5B:
a Didrik Grønvald, uvist hvor
b Poul Zacharias Grønvald, klokker på Bornholm [dvs. degn på Christiansø]

  • c Holger Grønvald, student i Norge

d Niels Grønvald, apotekersvend i Sankt Petersborg
e Øllegaard Grønvald g.m. [Peder] Torp, landstingshører i Viborg
2) Adam Levin Grønvald, [i Skedsmo i Norge], kaptajn [i første Akershus nationale infanteriregiment, død. 2B:
a Poul Isak Grønvald i København, løjtnant ved søetaten
b Mette Grønvald g.m. Niels Monrad, kapellan i Lyngby og Gentofte
3) Poul Zacharias Grønvald, student, der for 42 år siden rejste til Sverige, nu uvist hvor
4) Inger Margrethe Grønvald, død, var g.m. Niels Buchholtz, amts- og proviantforvalter i Nyborg. 6B:
a Hans Buchholtz, tolder i Hjørring, død. 1B:
1 Hans Buchholtz, i Nyborg skole
b Balthazar Fristoft Buchholtz, søløjtnant i engelsk tjeneste
c Frederik [Christian Nielsen] Buchholtz, præst i Vester Ulslev på Lolland
d Øllegaard Buchholtz g.m. [Laurids Jensen] Baggesen til Hesselager
e Cathrine Buchholtz, død, var g.m. Janderup, ridefoged i Gram herred i Haderslevhus amt. 3B:
1 Frederik Christian Janderup, født 10.3.1736
2 Nikolaj Janderup, født 23.8.1739
3 Andreas Janderup, født 27.5.1741
f Margrethe Buchholtz g.m. Henrik [Knudsen] Werchmester, præst i Føns og Ørslev
5) Birgitte Grønvald, [død december 1727], var g.m. Hans Rhumann [Frederiksen] Monrad, præst i Hesselager, [skifte Gudme herred gejstlig 14.8.1725 lbnr.43]. B:
a Frederik Monrad, præst i Rø på Bornholm
b Poul Zacharias Monrad, tømrersvend i København
c Niels Monrad, kapellan i Gentofte og Kongens Lyngby
d Erik Monrad, student
e Øllegaard Grønvald Monrad, [skifte Rødby 14.1.1738 lbnr.149]. Første ægteskab med David Kørner, [købmand i Rødby, skifte Rødby 1735 lbnr.130]. 1B:
1 David Kørner
Øllegaard Grønvald Monrads andet ægteskab med Mathias Reimer prokurator [i Rødby] på Lolland. 1B:
2 Johan Reimer.

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen Egil.

Jeg glemte en kommentar på det siste du sendte. For i utgangspunktet lurte jeg på hvordan vi nå kan være så sikker på at klokkeren i Fet, Holger Grønvold, virkelig var sønn av sognepresten på Boeslunde i Danmark. Men akkurat dette går jo helt klart frem ved skiftet etter Alexander Poulsen Grønvold (Grønvald)  i 1723 hvor den 7 år gamle sønnen Holger nettopp er å finne blant arvingene. I Norge kalte han seg Holger Wind Grønvold og var vel nøye med at Wind navnet alltid fulgte ham som en påminnelse om hans adelige opphav - hans mormor tilhørte nemlig denne fornemme slekten.

 

Jeg ser du legger ved et innlegg en Torunn Tangen hadde i januar 2015. Hun skulle jeg gjerne ha kommet i kontakt med, men ser hun bare ligger inne med Norway som stedsadresse, og aner ikke hvordan jeg ved hjelp av forumet kan få sendt henne en personlig melding.

Forholdet er at hun stammer fra klokkerens datter Sofie Grønvoldsdatter (1773+1836), gift med Daniel Andersen Strandbakken (1780+1845) i Fet, Akershus. I innleggene fra Torunn står også barna til dette ekteparet (selv stammer hun fra datteren Marie). Men en underlig ting er det at både i bygdeboka og kirkebøkene (for døpte) synes et barn å være utelatt, nemlig den eldste datteren Kristiane, født 1803. Faren Daniel var husmann på Nordli under gården Hauger i Fet og senere husmann/småbruker på gården Solberg i Rælingen. Men ingen Kristiane står oppført blant hans barn. Når Kristiane gifter seg i Fet i 1834 med Johannes Gudmundsen Grinitaje hadde jeg håpet at navnene på foreldrene var å finne i kirkebøkene, men den gang ei. Kun forloverne er medtatt. Hvorfor jeg så er så sikker på at Kristiane var deres datter, er fordi konfirmasjonen hennes er innført i kirkeboka og året er 1817. Presten har til og med skrevet at hun er født i det herrens år 1803 - av foreldre Daniel (mer står ikke) og Sophie Grønvoldsdatter. Siden foreldrene giftet seg i Fet 1 mars 1803 tenkte jeg hun kanskje var født før ekteskapet fant sted, men det er hun heller ikke, for i oppstillingen over uekte barn glimrer hun også ved sitt fravær. Når Kristiane dør i Fet 18.2.1856 står alder oppgitt til 52 1/2 år, og det indikerer også fødsel i 1803. Så vidt jeg kan skjønne bodde foreldrene hele livet innenfor Fet/Rælingen (som har felles kirkebok for dette tidsrom).

Så dette var et mysterium, men det  hendte kanskje at presten unntaksvis glemte en og annen innføring i kirkeboka - for alt jeg vet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.