Gå til innhold
Arkivverket

Ludvig Erlandsen, f 18.10.1889


Einar Kristian Fjermestad
 Del

Recommended Posts

Jeg søker info om Ludvig Erlandsen, f 18.10.1989, død i 1965. Han var gift med Susanne Burose. Begge er opprinnelig fra København. Siste adresse er Jonas Liesvei 50, Bergen. Ludvig og Susanne hadde et barn, Jørn Bernt Ludvigsen, f 27.12.1927, jf SAB, Årstad Sokneprestembete, I/Id/L0A03: Fødselsregister nr. A 3, 1924-1929, s. 144. Det fremgår der at Ludvig og Susanne giftet seg i 1920. Jeg finner imidlertid ikke noen registreringer på dette. Det jeg er på jakt etter her er navnet på Ludvigs far som normalt er oppført i registreringen for viede. Jeg ser også at det i fødselsregisteret for Jørn er en kolonne for "Av hvem meldt". Der er det ført opp "B.K.K." eller "B.R.R" - hva står denne forkortelsen for?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn lenke til fødselsregisteret:

Bergen fylke, Årstad i Årstad, Fødselsregister nr. A 3 (1924-1929), Fødte og døpte 1928, Side 144
Permanent bilde-ID: kb20060623100363
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060623100363
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060623100363.jpg
 

Ludvig og Susanne bodde i Bergen i 1922: 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01065522082748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Hjortland og Flood for hjelpen. Det jeg lurer på er om det er samme Ludvig som vi finner spor etter både i Danmark/København og i Norge/Stavanger/Bergen. Det er mange spor som nå tyder på at det er det. Vi vet at Ludvig kom fra Danmark i 1912 og oppholdt seg i Stavanger noen år før han flyttet til Bergen en gang etter 1916. Det som sår en liten tvil er at han opprinnelig var murer/murermester, men i registreringene fra  tiden i Bergen er tittelen arkitekt. For å være helt sikker skulle jeg derfor så gjerne funnet registrering for ekteskapet med Susanne i 1920 fordi der ville Ludvigs far sitt navn vært oppført og hvis det er det samme som registreringene i København så ville identifikasjonen vært helt sikker.

Dessuten - jeg lurer på, jf mitt første innlegg, hva forkortelsen B.K.K. i kirkeboken står for. Jeg finner ingen forklaring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Takk skal du ha Sven - jeg får begynne å kalle deg Sven. Ja vi kjenner til at det var en relasjon mellom Ludvigsen/Dykesten/Birgith fra den perioden han bodde i Stavanger. Samme annonse finner jeg også i Stavanger Aftenblad. Så dette er et av de sporene som gjør at vi etterhvert blir sikre på at det er samme personen. Har Bergens Tidende søkbart arkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Bergens tidene har søkbart arkiv mer enn noen få år tilbake forløpig. Fant denne på bokhylla.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie Dykesteen hadde børneutstyrsforretning i Øvre Strandgate 68 i Stavanger . adressebok  1901 og 1917. Hun bodde i Løvdahlsgate 27 i 1917?. Negativt:. Jeg har sett i de kommunale folketellingene for 1913-14-15-16. Der finner jeg ikke Emilie eller Ludvig. Lurte på om de kunne ha bodd på samme adresse. Ole Dykesteen, mannen til Emilie døde 1908 - 70 år gammel. Emilie var f. Rohde. Da bodde de i Øvre Strandgate 68. Jeg finner  ikke spor etter Ludvig i Stavanger Aftenblad, untatt den annonsen til Bertine.

Hellmuth Dykesteen var gift med Guri Paulsen. Han døde 4-10-1960, 66 år gammel.

Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellingen 1914, protokoll 8, Domkirken s. 43. "Reist hjem 20/12"

 

Endret av Åsbjørg Susort
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere gode hjelpere. Fantastisk at dere er så engasjert. Jeg har i helgen brukt masse tid (veldig spennende og kjekt - også pga av den inspirasjon dere gir) En liten oppsummering slik at det ikke brukes unødig mye tid på det jeg til nå vet om Ludvig:

  • Jeg har vært gjennom tilgjengelige adressebøker i Stavanger og Bergen og notert meg det som er der å finne.
  • Jeg har gjort meg kjent med de kommunale folketellingene i Stavanger og funnet de sporene som ligger der, samt det som er tilgjengelig via statlige folketellinger.
  • Jeg har tråklet meg gjennom alle kirkebøkene i Bergen for viede i 1920 uten å finne registrering om ekteskapet mellom Ludvig og Susanne.
  • Jeg har funnet registreringen for sønnen Jørn, både i fødselsregisteret for Bergen Kvinneklinikk og i minesterialboka for Årstad prestegjeld i Bergen.
  • Jeg er kjent med gravstedet til Ludvig/Susanne og Jørn. 
  • Når det gjelder dødsannonsen for Birgith, så er det nok relasjonen Ludvig/Birgith som er kjernen. Birgith var en Dykesten.
  • Ettersom dødsannonsen har stått både i Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende så peker dette sammen med fødselsdato, fødested København, mureryrket og anførsler i de kommunale folketellingene i Stavanger mot at det er samme Ludvig Erlandsen som oppholdt seg i Stavanger og senere flyttet til Bergen. Men min tvil ligger i det at han var murer, men endte opp som å arbeide som arkitekt (titelen var kanskje ikke veldig beskyttet omkring 1920/1930) - han arbeidet som arkitekt hos Tryti som var arkitekt i Bergen (folketelling 1922 for Bergen).
  • Jeg har en oversikt på Ludvigs forfedre i København + Susanne og de registreringene som ligger i "Politiets registerblade". Ludvig kommer fra en famile der mennene er murere

Det jeg da ikke finner er registrering på i kirkebøkene for ekteskapet i 1920 mellom Ludvig og Susanne. Jeg har gjort spede forsøk på å finne noe i Danmark for det kan tenkes at de giftet seg der, men foreløpig ingen treff (men så er jeg heller ikke veldig godt kjent i de danske kilder).

 

Takk igjen for hjelpen så langt - hvis dere finne mer om hans liv og levnet er jeg takknemlig for det.

 

Hilsen Einar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.