Gå til innhold
Arkivverket

Ole Stavdal 1895- 1973


Norma Hübenbecker
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne mer opplysninger om Ole Stavdal, f. 21.06.1895 (trolig i Porsgrunn) d. 10.05.1973, Porsgrunn. Gravlagt på Porsgrunn Østre kirkegård.

Hans kone het Frida (ukjent pikenavn), f. 02.04.1908. (ukjent fødested). d. 04.09.1973.. Gravlagt på Porsgrunn Østre kirkegård. 

Det er en stor Stavdal familie med utspring fra Stavdal gård i tidligere Solum kommune, nå Skien Kommune, men vi vet ikke om Ole har forbindelse dit eller om han kommer fra en annen kant av landet. Jeg kan ikke finne ham i FT 1900 eller 1910 i Porsgrunn eller Skien. Finner ingen dåps registrering av ham.

Jeg har funnet noen Ole Stavdal fra Drammensområdet og fra Fauske området, men fødselsdata stemmer ikke. 

Ole og Frida hadde bl.a. sønnen Olaf Stavdal, f. 12.01.1931 i Porsgrunn, d. 02.07.1991 i Porsgrunn. Gravlagt på Tørmo kirkegård i Porsgrunn. 

 

Noen som kan hjelpe meg videre ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne Ole Severin, f. 1895 i Solum i 1900: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037167003312

 

Her er vel dåpen til Ole Severin, født 21.06.1895 - bosted: Pladsen under Stavdal 

 

Telemark fylke, Mælum i Solum, Ministerialbok nr. II 2 (1893-1901), Fødte og døpte 1896, Side 17
Permanent bilde-ID: kb20051003030021
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051003030021
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20051003030021.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Det kan absolutt være at han tok Stavdal navnet fordi han følte en tilknytning til det eller at en av foreldrene er etterkommere av noen i Stavdal familien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lysningen er veldig interessant. Der er kona nevnt som Frida. Og da er det vel samme Ole Severin som Grethe fant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norma Hübenbecker skrev:

Interessant. Det kan absolutt være at han tok Stavdal navnet fordi han følte en tilknytning til det eller at en av foreldrene er etterkommere av noen i Stavdal familien. 

 

 

Jeg ser at fødselsdatoen du oppgir i innledningen stemmer og nå har du jo også lysningen, som viser at han heter Ole Severin til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norma Hübenbecker skrev:

Den lysningen er veldig interessant. Der er kona nevnt som Frida. Og da er det vel samme Ole Severin som Grethe fant.

 

 

 

Dåpen til bruden Frida - se nr. 15:

Telemark fylke, Vestre Porsgrunn, Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 10 (1895-1919), Fødte og døpte 1908, Side 109
Permanent bilde-ID: kb20051004011144
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051004011144
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20051004011144.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Skal teste ut opplysningene på noen i familien, men tror dette kan være rette mann. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.