Gå til innhold
Arkivverket

Cathrine Christiana Ørum, døpt Kinn, Sogn & Fjordane 12.12.1733. Faren het Rasmus Ørum. Søker opplysninger om slekten.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Cathrine Christiana Ørum, ble som nevnt døpt i Kinn (en øy utenfor Florø) i Sogn & Fjordane 12.12.1733 og ved dåpen står farens navn oppført som Rasmus Ørum.

Den samme Rasmus hadde også følgende andre barn døpt i Kinn:
Alexander Friderich, døpt 3.7.1731.
Andreas Mathias, døpt 7.8.1732.
Ide Cizilia, døpt 10.6.1735.

Ørum er neppe navnet på et gårdsbruk - ifølge oversikten over gårder i Sogn & Fjordane finner jeg ingen ved dette navn.

 

Hvem var foreldrene og finnes det opplysninger om slekten bakover?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke deg Inge for at du ga meg denne lenken. Det var mye å pløye igjennom, men nå føler jeg at jeg har oversikten.

 

Når det gjelder Lyth Mathisen Ørum, - sorenskriveren i Østre Råbyggelaget i Aust-Agder som døde i 1724 - så ser jeg kildene oppgir ulikt etternavn på kona Gjertrud, død 1761.

I Lampes "Biskoper og Præster efter reformasjonen (Bergens Stift)" står det at Lyth  var gift med Gjertrud Rasmusdatter Wibye.

I bygdeboka for Vegusdal under gården Myklebostad i Aust-Agder står det at Lyths kone het Gjertrud Margrethe Christensdatter Vibye. Hvem har rett???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn; er du også en etterkommer?

 

Den delen av slekta mi er (også) veldig stor!  Neste prosjekt blir kanskje å starte registrering ;)

Det er en etterkommer-gruppe på Facebook.

Endret av TangenTK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da datteren Sitzel Christine ble døpt i Holmens kirke 20.11.1694 omtales foreldrene som Lyth Mathisen Øru[m] og Giertrud Christensdatter Wiby. De mannlige fadderne var Cancelli-Raad Søren Rasmusen, Hans August von Pagelsen og Gert Nave. De kvinnelige hadde hver sin oppgave, som var skikken: Karen Rasmusis bar Barnet, Sophia Amalia Tuxen holdt Barnet, Anne Cathrine Wiby holt [sic] Huen.

 

Da sønnen Matis Christian ble døpt i Holmens kirke 9.11.1696 omtales moren uten patronym. Fadderne denne gang var Christopher Ernst von Stöcken, Vice-Admiral, Claus Gyntelberg, Hans Rasmussen, Copist paa Cancelliet, [leser ikke i farten], Christine Elisabeth Tuxen, Maren Daniels Hansen, gift med en skipper.

 

Uten å ha ettersøkt saken nærmere holder jeg det for godt mulig at Gjertrud var datter av sogneprest Christen Jensen Wibye til Viby og senere også Tiset i Århus amt, her i Wibergs prestehistorie, nr. 4. Kanskje var ovennevnte Anne Cathrine Wibye en søster av Gjertrud. Det ligger også et "passende" Ørum i nærheten av Viby: I Norddjurs kommune, like nord for Århus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5

Samtidig står følgende å lese i denne avskriften av Ning Herreds Gejstlig skifteprotokol (1693-1713), C 29H-2:

 

"12 Dorthe [Jensdatter] i Århus Hospital. 19.6.1702, fol.131B, 218.
Enke efter Jeppe Jepsen Lillebrand, kapellan i Århus Frue Kirke og præst ved Århus Hospital. B: Christen, Jeppe, Karen. FM: Nikel [Jørgensen] Seidelin, præst i Skanderborg og Stilling, Hans [Jørgensen] Seidelin i Sneptrup, præst i Ovsted og Tåning, Anders Knudsen [Tovstrup], kapellan i Skanderborg, Skanderup og Stilling, Casper [Pedersen] Lindenfeld, præst i Borup [og Hald], morbrødre Jens Jensen, handelsmand i Bergen, Hans Jensen, byskriver i København. Første ægteskab med Christen Jensen Viby, præst i Viby og Tiset. B: Jens Christensen Viby, Peder Carisius Christensen Viby." [min utheving]

 

Altså var i hvert fall ikke Dorthe Jensdatter mor til Gjertrud Christensdatter Wiby. Kanskje var Gjertrud sogneprest Christen Jensens datter fra et tidligere ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 1.4.2017 den 15.31, TangenTK skrev:

Hei, Bjørn; er du også en etterkommer?

 

Den delen av slekta mi er (også) veldig stor!  Neste prosjekt blir kanskje å starte registrering 😉

Det er en etterkommer-gruppe på Facebook.

Hei, Elisabeth her. Hva heter den gruppen på FB? Interessant da jeg ser på forekomst av brachydaktyli fra Ørum slekten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elisabeth Helene Berge skrev:

Hei, Elisabeth her. Hva heter den gruppen på FB? Interessant da jeg ser på forekomst av brachydaktyli fra Ørum slekten.

Hei Elisabeth,

Antar det kanskje er denne gruppen det siktes til: https://www.facebook.com/groups/93676742440

Ser du på brachydaktylien utover Mohrs artikkel (i den grad det er mulig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius Berg skrev:

Hei Elisabeth,

Antar det kanskje er denne gruppen det siktes til: https://www.facebook.com/groups/93676742440

Ser du på brachydaktylien utover Mohrs artikkel (i den grad det er mulig)?

Hei, Marius. Kun på et personlig nivå : ). Vet jeg stammer fra Ørum via min oldefar ( mormors far) og hans mor f. Aagaard. Leste nettopp ditt innlegg fra 2008. Min yngste sønn har tomler som ingen andre i familien har. Det var veldig interessant. Tusen takk! Ser ut til at dette følger morsrekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.