Gå til innhold
Arkivverket

Dødsattest Paul Wilhelm Holst Solem (1888 - 1925)


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg finner ikke dødsattesten til oldefar Paul Wilhelm Holst Solem (1888 - 1925).

 

Ifølge mormor døde oldefar (hennes far) Paul Wilhelm Holst Solem 29. mars 1925, men jeg finner ingen dokumentasjon på dette.

 

Paul Wilhelm ble født 04.07.1888 - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000007652482

 

Paul Wilhelm var sønn av telegrafbestyrer Johan Fredrik Schmedling Solem (1852 - 1938) og hustru Edeline Paulsen (1851 - 1938), bedre kjent som Rikka Paulsen. Paul Wilhelm var forretningsmann i Bergen fra 1918 og frem til sin død i 1925. Adressen ved dødsfallet i 1925 tror jeg var Løbergsallèen 21 på Minde (Årstad).

 

Ifølge mormor døde Paul Wilhelm av tuberkulose. Kanskje fikk han behandling/døde ved Harastølen i Luster?

 

Jeg blir veldig glad om noen kan hjelpe meg å finne dødsattesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Sven!

 

Det var en overraskelse, jeg visste ikke at gravsteinen fortsatt eksisterer!

 

Det kan ikke ha vært folk på denne graven på mange tiår. Jeg skal til Bergen nå til helgen, og skal ta meg en tur innom graven.

 

(Ser at dato for dødsfallet på steinen avviker to dager fra datoen som mormor har oppgitt, lurer på hva som er rett)

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innom graven i går, men graven har nok blitt ryddet siden gravminnefotografiet ble tatt. Det er fint at gravsteinen ble fotografert og dokumentert før graven ble ryddet. Fant forøvrig dødsannonen vedr. Paul Wilhelm Holst Solem (1888 - 1925) i Bergens Tidende 30.03.1925 på nb.no. Dødsdatoen 29.03.1925 er den korrekte.

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.