Gå til innhold
Arkivverket

Siur Erichsen og Anne Ottesdatter Aarøe, 1700 tallet Bolsøy/Molde


Stig Løchen Dragseth
 Del

Recommended Posts

Hei

Har prøvd å finne ut av slektsforholdene på Aarøe indre, men navnene Siur/Sivert, Peder og Otte går igjen til de enkelte familier på gården og gjør at det er vanskelig å skille den enkelte familie fra hver andre. I og med at navnene går igjen regner jeg med at dette er søskenbarn og tremenninger og dermed et sammenfløkt familiesystem. Er det noen som har oversikt over disse slektsforholdene så vil jeg sette utrolig stor pris på å få ta del i dette. Kirkebøkene er, for meg, skikkelig krevende å forholde seg til... 

Her er skifte etter Siur Erichsen Aarøe;

https://media.digitalarkivet.no/sk20090129670397

 

Søsken av dem begge og foreldre vil være til stor hjelp videre:-)

 

Mvh

Stig

Endret av Stig Løchen Dragseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om. Trenger du hjelp til å finne slekt bakover i tid?

 

I 1762 har vi to passende familier som bor på Aarø Indre: "Sivert og hustru" med (tjeneste)pigene Marit og Anna, eller husmannen "Siur med hustru": https://media.digitalarkivet.no/rk10051111041018

 

Det kan hende Bolsøyboka han være til hjelp her, men den forteller ikke noe om slekt, kun om eiendomsforhold, f.eks. hvem Sivert Eriksen fikk skjøte fra.

 

Jeg kjenner til en annen Sivert på Aarø på 1700-tallet, det var Sivert Larsen (c.1700-c.1758) som var gift med Anna Pedersdatter Sør-Sylte (1699-1752). De hadde barna Lars, Peder, Søren, Iver, Berit, Marit og Hille. Jeg kan sånn sett ikke se noen forbindelse til din Sivert Eriksen.

Endret av Ruben Eugèn Mentzoni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og takk for svar!

Interessant med skiftet etter Torsten Fuglset i 1788 og at kona heter Beret Ottesdatter. Har funnet et skiftekort etter Otte Andersen Gujord fra 30.06.1729 hvor både Anne og Berit er to av 4 søstre.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk11216101305489.jpg

 

Formynderene i skiftet er;

Lars Gujord - for Magnild Ottesdatter

Elling Skiedsvig(!) - for Brit/Berit Ottesdatter (Fuglset?)

Rasmus Opdal - for Tyrj Ottedatter

Niels Andersen Gielset for Ane Ottesdatter (Aarøe?)

 

I og med at begge søstre er nevnt i dette skiftet, og at Torsten Fuglset med kone som heter Berit Ottesdtr., er løsverge for Anne Ottesdatter i 1778, er det overveiende sannsynlig at dette er riktig familie. Helt sikker kan jeg ikke være og det hadde derfor vært fint om teorien eventuelt kan bekreftes. Mulig skiftene etter formynderne vil gi mer svar.

 

Sjur Erichsen Aarøe og hvor han kom fra er desto mer krevende å finne ut av...

 

Uansett; takk for hjelpen:-)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.