Gå til innhold
Arkivverket

Sjømannsruller, Ole Edvartsen Rømmesmo, f. 14.12.1894.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Morfar, Ole Edvardsen Rømmesmo hadde vært til sjøs. Beviset var ett søkk i skallen som var gjort med kniv i Hamburg, som han fortalte til et storøyd barnebarn.

Familiemyten for øvrig er at han to ganger hadde seilt med skip som var blitt torpedert.

En sjekk av sjømannsrullene for 14.12.1894 gir ikke noe svar. Morfars barndom var slik at han kunne ha løyet på seg et par år for å komme ut.

 

Finnes det alternative måter å spore ham på enn å bla gjennom sjømannsrullene år etter år?

Gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav - fint om du kan opplyse om hvor i landet han kom fra og legge inn lenker til f. eks. dåpen hans, folketellinger osv.

I tillegg; legg gjerne til georafisk område i emnetittelen, mht. lokale slektsforskere :-)

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve en epost til Riksarkivet om dei kan ha opplysninger i arkivet etter "Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sven Hjortland skrev:

Det er kanskje denne det dreier seg om?

 

Sven; det er nok rett det, men mitt poeng i post 2 var at trådstarter (det gjelder forøvrig mange trådstartere) må lære seg å legge inn opplysninger og lenker. Hvis vi hele tiden skal bruke tid på å lete opp så tar det unødvendig tid og trådstartere gidder ikke/lærer aldri å legge inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

- Sven, du har plassert morfar ganske så presist.

-Egil, slik jeg har lest "bruksanvisningen" for sjømannsrullene så er eneste inngangsdata her fødselsår og dato, og ut fra det fant jeg det ikke vesentlig å legge inn mer om Ole i utgangspunktet.

-Åsbjørg, jeg avskrev trekkkontoret siden jeg har en forestilling om at disse opplysningene er knyttet opp mot annen verdenskrig, og morfar skal ha seil under den første.

 

Morfar oppga nok havet omkring 1915/16 og begynte som anleggsslusk på jernbanen - helst på Raumabanen, og det førte nok til vielsen Sven har med i sitt grundige oppsett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Olav Bonesmo skrev:

-Egil, slik jeg har lest "bruksanvisningen" for sjømannsrullene så er eneste inngangsdata her fødselsår og dato, og ut fra det fant jeg det ikke vesentlig å legge inn mer om Ole i utgangspunktet.

-Åsbjørg, jeg avskrev trekkkontoret siden jeg har en forestilling om at disse opplysningene er knyttet opp mot annen verdenskrig, og morfar skal ha seil under den første.

 

 

Stort sett så må du bare bla i dei skanna sjømannsrullene hvis du ikkje vet nummeret. Finner du han i Annotasjonsrullen står der ofte hvilket nummer han ev. har blitt ført til i Hovedrullen...

Må bare vite ca hvor han kan være registrert første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Må bare vite ca hvor han kan være registrert første gang.

 

Mitt poeng, samt at lokale slektsforskere kan sitte på informasjon......

 

Har du spurt Statsarkivet Trondheim? - https://forum.arkivverket.no/forum/21-spør-statsarkivet-i-trondheim/

 

DIS Sør-Trøndelag har skrevet av og lagt i Trondheimsbasen navneliste for sjømannsprotokollene for bl.a. Sør-Trøndelag http://st.disnorge.no/trondheimsbasen-2017-1

 

Det er sikkert mulig å be om oppslag

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Asbjørg: Jeg ser nok for meg at blir noen timer med å bla i hovedrullen.

-Egil: En er tilbake til problemet med familiemyter - mangelen på faktaopplysninger og at det ikke ble spurt om ting for lenge siden. Jeg tror videre at det er lettere å komme i kontakt med de som har spisskompentanse gjennom denne debattsiden enn andre fora. Ulempen er at" gjennomtrekken" på denne siden er så stor at tema kan gå hus forbi for de som sitter med den ønskede kompetansen - men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Olav Bonesmo skrev:

-Asbjørg: Jeg ser nok for meg at blir noen timer med å bla i hovedrullen.

 

 

Du bør begynne med Annotasjonrullen - det var ikke alle som var ute lenge nok til å bli overført til Hovedrullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Åsbjørg: Hvis myten om torpedering står til troende kan det forklare en kortvarig karriere som sjømann.

Takk for innspill om annotasjonsrullen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Olav Bonesmo skrev:

Hallo  Åsbjørg!

Har prøvd å finne Annotasjonsrullen uten å lykkes. Kan du gi meg en ledetråd?

 

Hilsen Olav Bonesmo.

 

Ser nå at sjømannsruller for Trøndelag visstnok ikke er skannet. Finner iallefall ingenting på "Finn kilde"...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka innholdsfortengelsen for "Trondheimsbasen" også. Det ser ut som at det kun er "Mønstringsjournalene" som er med der, og dei viser jo bare navn på skipper og fartøy + hvor mange som har mønstra på...

Her er eksempel fra Stavanger

SAST, Stavanger sjømannskontor*, 1863-1870, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru10081106080005

 

Noen som har lasta ned Trondhjemsbasen kan kanskje sjekke om dette stemmer...?

 

Endret av Åsbjørg Susort
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Åsbjørg.

Får kombinere timer med hovedkort med søk etter alternative kilder med kunnskap om sjømenn og sjøfart under første verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.