Gå til innhold
Arkivverket

Forvirring i teksten-hvem arver hvem?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

 

Jeg har en tekst fra et dokument om Mulvikafisket i Holmestrand, Datert Revå stevnestue 30 april 1647. (Har ikke originalkilden her) Utrykt

 

Et noe vidløftig skjøtebrev utstedt av Nils Christensen på Sando og fire andre hans medarvinger at de har solgt alt fastegods til brødrene Ola Olsen Stokke og Ola Olsen Justad som tømtes og er arveligen falden etter deres frende Ola Jørgensen som fordum bodde på Stokke i Sande sogn, samt hans avdøde barn og hans dertil neste arvinger, hvis rette etterlevende arvinger de er.

 

Den Ole Jørgensen som nevnes var etter alle solemærker å dømme enebarn, så han hadde utarvinger, hvorav Nils Sando og fire til er disse. Ola Jørgensen har barn som er døde. Vi vet av andre dokument her at brødrenes mor heter Mari Taraldsdatter. Hun blir gift med Ola Justad i Lier og er mor til brødrene, men jeg mener at hun før var gift med Ola Jørgensen.

 

Kan man skrive den merka teksten på denne måten da? Kan man kalle sin mors første mann for sin frende (mannlige slektning). Kan de kalles rette etterlevende arvinger av moren Mari som var Ola Jørgensens kone, og passer det da og kalle han sin frende?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Torbjørn!

 

1. Du skriver ikke hvor den uthevede teksten er hentet fra. Er det et sammendrag du selv har formulert, basert på originaldokumentet, eller er det et sammendrag du har annetsteds fra?

 

2. Man kan ha utarvinger, selv om man ikke er enebarn. Da vil søsknene være utarvingene.

 

3. Slik jeg leser sammendraget, selger Nils Kristensen Sando og medarvingene det de har arvet etter sin frende Ola Jørgensen Stokke og hans barn, hvis rette arvinger de er, til Ola Olsen Stokke og Ola Olsen Justad. Siden de er arvinger, er det ikke noe "mystisk" i at Ola Jørgensen Stokke kalles deres frende.

 

4. Det hevdes ikke at kjøperne Ola Olsen Stokke og Ola Olsen Justad var verken arvinger eller frender av Ola Jørgensen Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Den er grei Kristian. Da forstår jeg det litt bedre. :)

 

Slik sammendraget er skrevet, kan man ved første øyekast få inntrykk av at ordet deres peker tilbake på "Ola Olsen Stokke og Ola Olsen Justad". Men ordet må peke tilbake på "Nils Christensen på Sando og fire andre hans medarvinger", og da faller tingene på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Når du skriver det sånn ser jeg det, og da blei det helt greit i hodet mitt. Hehe. :) :)

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn,

 

Dokumentet du sikter til er et brev inntatt i et brev på papir datert 5. juli 1655 (Følkersam pakke 8,eske III): 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/72072/47

 

Dermed er forklaringen du og Kristian er kommet frem til veldig grei, nemlig at den avdøde Oluf Jørgenssøn var en frende av selgerne, Nils Kristenssøn på Sando og de øvrige 4 medarvinger.

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.