Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Eresfjord 1838 - tolke merknad


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Dette er en spesiell familie.  Det kommer en mann over fjellet fra Isfjorden til Øverås i Eresfjorden for å hilse på kameratene sine fra krigen.

Han hadde vært med i svenskekrigen 1808-1809 i slaget ved Lier. Han heter Hans Pederson Undhjem og han blir gift med ei enke på Øverås.

Marit Bårdsdatter og Hans P. fikk 7 barn, 3 døtre og 4 sønner. Men tragisk nok, døde alle sønnene ung.

Tvillingene Bård og Peder ble født 1816. Bård døde 10 uker gammel mens Peder døde 16 uker gammel - "ligget i hjel i sengen af Moderen".

Neste sønn fikk også navnet Bård, født 16.2.1822. Han levde bare 4 måneder.

Så fikk de en sønn 3.10.1823 og han fikk navnet Hans etter faren. Han dør 10.1.1838, vel 14 år gammel. Dødsårsaken er skrevet i merknaden.

 

Lærermannen og historikeren Asbjørn Øverås (1896-1966) skriver om denne familien i sin doktoravhandling "I Bjørnsons fotefar". Der tar han for seg den kjente novellen Faderen som også jeg leste på folkeskolen. En novelle full av moral. Om faderen som kjøpte plass til sin sønn på kirkegulvet. Bjørnstjerne vokste jo opp på Nesset prestegård der faren var prest, så han var kjent i distriktet.

Novellen Faderen er dikterkunst, men Asbjørn Øverås mener at denne familien er modell for  Bjørnsons "Faderen".

Hans Pedersen heter Thrond Øveraas i Faderen. Stedene Åse og Storliden i novellen er Øverås og Meringdal som ligger tvers over på andre siden av Eikesdalsvatnet. Thrond og sønnen er på vei over vannet da ulykken skjer ( i novellen). Det må være Meringdal, skriver Asbjørn Øverås, det er bare der de har kvern i bekken til å male korn.

 

Det hadde vært interessant å få tolket kirkeboken.

 

 

Som et bispørsmål kan jeg jo spørre om hvordan man får fet skrift i overskriften? Uansett om jeg bruker B (bold) eller kopierer fet tekst inn i feltet, så blir det vanlig skrift.

Hva gjør jeg feil?

   

 

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.