Gå til innhold
Arkivverket

Emigrasjon til Nederland på 1700-tallet


Lars Johan Heimdal
 Del

Recommended Posts

Noen som vet om kilder til emigrasjon til Nederland på 1700-tallet? Mange reiste dit fra Agder, noen kom tilbake, mens andre ble værende og døde i Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall omtalt en utvandrer, min slektning Daniel Ridder Bernhoft som utvandret midt på 1700-tallet, se min artikkel Jeg het da Erik Sagen:

Erik Sagen, Kaptein Salomon Bernhoft i Tingvoll og hans etterslekt Norsk slektshistorisk tidsskrift bind XLII hefte 2 (2013)

Daniel bosatte seg ved den gelderske kai i Amsterdam

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyss avdøde professor Sølvi Sogner (1932-2017) arbeidet mye med denne migrasjonen på 1600- og 1700-tallet: https://no.wikipedia.org/wiki/Sølvi_Sogner

 

Se også nekrologen i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/personalia/Nekrolog-Solvi-Sogner-618076b.html

 

Om du har folk som endte opp i Amsterdam, så finnes det kirkebøker tilgjengelig på nett. Jeg skrev en nettartikkel om dette for noen år siden for http://www.genealogi.no

 

Mvh Are

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Død lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Johan et al,

 

Lenke til min artikkel fra 2008: http://old.genealogi.no/Eur_An/nederlandsksearch.htm

 

Nettstedet til byarkivet er nok bygd om litt i løpet av de siste 8-9 år, dermed vil lenkene i min artikkel ofte være utdaterte. Prøv derfor denne for ulike kilder: https://archief.amsterdam/indexen/

 

Siden jeg skrev innføringsartikkelen er det kommet til flere kilder og man har derfor mer å søke i. er fortsatt de viktigste kirkebokskilder.

 

Doopregisters 1564-1811, Begraafregisters 1553-1811 og Ondertrouwregisters 1565-1811 er fortsatt de viktigste kirkebokskilder. Altså Døpte, Begravede og Trolovede (gifte).

 

Blant nyhetene ser jeg Begraafplaatsen 1660-2010 som da er selve gravstedene.

 

Mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en titt i Stadsarchief Amsterdam. Under vielser og begravelser 1685-1795 vises en Elisabeth Bernhofftt som 30 juli 1779 ektet

Alexander Gerhartd Koldenbagh i Zutphen. Kilde: Aalmoezeniersweehuis NL SAA 29667883

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er registrert i Amsterdam, men etter tradisjonen giftet man seg på kvinnens bosted. Så da bodde Koldenbagh i A'dam??

 

Under Averij-grosse 1700-1810 fant jeg skipper Daniel Ridder Bernhoff, som ankom A'dam med skipet De Kijser på en tokt fra (øya) Texel til Sint Eustatius.Kilde: Averijgrossen NL SAA 31153086. Han ble gravlagt Nieuwe Luthersche Kerk, 20 sept 1776. Kilde: DTB A'dam 1141, side 61vo og side 62. Hans kone Elisabeth Avent ble gravlagt 26 mars 1774 i samme kirke. Her skrives navnet Bernhoofft

Ellers var det flere variasjoner av navnet Bernhoff som ble døpt og gravlagt i A'dam.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på hva som kan finnes i tingbøker:

På høstting 1693 i Eresfjord otting fremkom Einer Henriksen Foxvåg i Nordnøre fogderi boende uti retten og til like med sin salige bror Peder Henriksens barn, navnlig Henrik Pedersen Honne, Ole Pedersen Øverås samt Mali og Berit Pedersdøtre med etterfølgende gl: dannemenn, navnlig Erik Gjertsen Steinsvoll, Endre Gjertsen Slenes, Aslak Jonsen Nerås og Guttorm Eriksen Fagerslett, deres vitne og forklaring bevise at hans salige bror Henrik Henriksen Honne som uti Ost Indien der han noen gang har seilt fra Seeland i Holland, skal være bortdød, er fra Molde tollsted for omtrent førti år siden bortseilt, så at han ingen andre arvinger enn forbemeldte seg her har etterlatt, og at forbemeldte Einer Henriksens fulle bror både til mor og far, på hvilket di til deres søkningsrett uti Holland begjærte dennem tingsvitne måtte meddeles. Foruten forbemeldte ble også forklart at Henrik Henriksen har latt seg kalle uti Holland Henrik van Mad(elen?)

 

Interessante spørsmål som reiser seg:

-På hvilken måte kan slekt på Nordmøre/Romsdal ha fått vite at Henrik har reist til Ost India og er bortdød?

-Kan det finnes spor etter et arveoppgjør i Holland?

 

Siden dette ikke angår min slekt har jeg latt det ligge, men noen kan få en artig oppgave med å spore Henrik Henriksen. Henrik finnes i skattelistene for Eresfjord otting fra 1614 til 1659, men siden det er oppkalling ute å går så kan det ha vært driverskifte i perioden.

 

Uansett: God jakt !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav, har du prøvd VOC (Vereenigde Oost-Indische Compagnie)'s bemanningslister?  Du finner den på website gahetna.nl (Nationaal Archief)

Jeg betviler at det finnes et arveoppgjør i Nederland, om Henrik (Hendrik/Hendrick) var omkommet eller død i om bord på et av skipene til VOC. 
Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Jan, men dette er nok et tema jeg må la ligge - Henrik van Madelen er ikke i min slekt og det er fryktelig mye arbeid som ligger foran meg der. Jeg la tingboktranskripsjonen  ut som en invitt til eventuelle avkommere etter samme Henrik som et interessant prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trådstarter fornøyd med svarene? 

 

Ligger det et mer konkret spørsmål på lur og venter?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en utrolig respons og mange tips til hjelpemidler. Har ikke en konkret person nå, men foreløpig 5-6 navn som jeg må sjekke opp i registrene i Stadsarchief Amsterdam.

God påske til alle.

 

Mvh
Lars Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.