Gå til innhold
Arkivverket

Hvem giftet seg i 1675? Initialer HG WA HD


Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

På Vesterheim museum i USA har de fått i gave et vakkert brudeteppe fra 1675, som en Lars Michael Ravn skal ha hatt med seg da han emigrerte fra Lærdal til Chicago på slutten av 1800-tallet.

 

Teppet har initialene HG WA HD. Er det tilfeldigvis noen her som kan koble dette til ekteskap i slekter de jobber med?

 

Lenke til teppet, slik museet presenterer det: http://collections.vesterheim.org/items/show/355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være skråsikker, men dette er vel helst et ektepar der mannen bruker initialene H. G. W. og ektefellen A. H. D. Det er videre fristende å tro at mannen har hatt et slektsnavn på W og at kona var en A??? H???datter eller hadde et slektsnavn på H.

 

De som har god greie på slektsvåpen kan kanskje kjenne igjen symbolene på dette teppet, skjønt de er vel litt "deformert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ancestry.com.au/genealogy/records/lars-michael-ravn_107549327

 

Lars Michael Ravn

Born in Lærdal on 13 Aug 1852 to Henrik Nitter Hansen and Ingeborg Marie Larsen. Lars Michael married Valborg HØEGH.

Family Members

Spouse(s)

 
 
Sogn og Fjordane fylke, Tønjum, Borgund, Hauge, Årdal i Lærdal, Ministerialbok nr. A 11 (1850-1866), Fødte og døpte 1852, Side 28
Permanent bilde-ID: kb20070305670513
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070305670513
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20070305670513.jpg 

 
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Knut Bryn og Grethe Flood for innspill som gir meg grunnlag for nye tanker og spørsmål.

 

Farens slekt?

Kanskje kan en av H-ene i initialene kobles opp til farens slekt - siden han har både Henrik og Hans i navnet sitt? (Familien byttet fra Hansen til Ravn.)

Jeg regner med at Henrik Nitter Hansen er "Johan Henrik Nitter Hansen" i folketellingen for Lærdal i 1865.  Så hvis teppet kommer fra farens slekt, og han er født ca 1800, må vi noen generasjoner tilbake for å finne giftermålet i 1675.

 

Eller ikke?

Et annet alternativ er jo at teppet bare er et fint, gammelt teppe som familien har fått hånd om på en annen måte, at det ikke behøver å være fra slekten.

 

Initialene

Helt til høyre står det HD. Det støtter jo teorien om at det er kvinnens initialer. AHD kan være "Anne Hans Datter" el.l.

Dersom mannens initialer er HGW, kan han jo kanskje også hete Hans eller Henrik til fornavn.

 

W er ikke så vanlig

Mannens etternavn begynner da kanskje med W? Jeg har prøvd å søke på gamle W-slektsnavn, som det finnes en del av. With, Widerø, Wessel m.fl. uten å finne forbindelser. Men der kan jeg prøve mer.

 

Spor i teppets symboler

Jeg har null peiling på heraldikk, så her er det bare leting i bilder og med google som er mitt verktøy. Figuren under kvinnens initialer ser ut til å kunne være en fugl med tre ben? Det eneste jeg har funnet av fugler med tre ben er fra Asia. I Europa og Skandinavia ser det mer ut som man har brukt tre fugler. Skanke-slekten har tre menneskeben i sitt familievåpen.

Figuren til venstre klarer jeg ikke å tyde. Kan det være et kornnek? Eller en hanske? Eller en krone? Og hva er det under den hvite saken? Hvitt og grønt - er det en blomst? Eller et dyrehode, sett ovenfra - f.eks. en sau der ørene er brodert med grønn tråd? Denne figuren er gjentatt mellom hans initialer - og der ligner den mer på en blomst. 

 

Alle kommentarer og innspill er hjertelig velkomne! Det hadde vært morsomt om vi kunne knekke denne nøtten. :-)

 

 

symbolene.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott teppe og godt bevart! 

 

HGW er truleg forbokstavane til brudgommen og AHD er bruda sine (døme,. Anne Hansdatter).

Eg lurer på om W kan stå for Winsnes

 

Lars Michael Ravn har "fine" faddera. Landhandler Hansen (faren?) Lensmann T??berg, Handelsfullmektig O Pettersen, Madam ? Hansen og Jomfru Hanna Wi?sness.

Etter det eg forstår å lese i kyrkjeboka var faren Landhandler (Jan)Henrik Nitter Hansen og mora - gift? Marie Hansen, fødd Larsen.

 

Kona til Lars Michael; Vaborg Høegh f. 1858 skal vere fødd i Trondheim, mora Anna Høeg kom ifrå Finnmark! Fleire syskjen, men ingen far i 1865 tellinga. 

 

(Jan) Henrik Hansen hadde og sonen Tøger Hanson Ravn, overtok garden på Lærdalsøyra, men flytta så til Austlandet

 

(Jan) Henrik Nitter Hansen var frå Døsen i Luster, budde på Hansegården og i 1828 eigde han heile Lærdasøyra.

 

Rundt 1865 var C.G Winsnæs kappelan i Lærdal.

 

Oppl. frå Bygdebok frå Lærdal.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Sol Høydalsvik Ulvestad  for oppsummeringen og lesing av faddernavn!

 

Da er litt mer oppklart, men om det er noen forbindelse til Winsnes-navnet gjenstår å se. Det ser ut som utspringet til denne slekten er fra Vinsnes i Gudbrandsdalen, men jeg finner ikke noe treff på initialer som passer i slekten og i hvert fall ikke på slutten av 1600-tallet.

 

Både fadder "jomfru Hanna Winsnes" og den nevnte kapellan "C.G. Winsnes" er barn av Hannibal Winsnes (1801–1864) som var prest i Lærdal, se det litt utydelige bildet fra Lærdal bygdebok.

Skjermbilde 2017-04-08 kl. 13.02.54.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøger Ravn var en stor mann her i Lærdal, og det er mange spor etter ham i arkivmateriale fra rundt hundreårsskiftet.

 

Kjapt oppsummert på Allkunne:

Tøger Ravn

Tøger Ravn Jan Henrikson Hansen (fødd 1850). Tok over som kjøpmann og jordeigar på Lærdalsøyri etter faren Jan Henrik Nitter Hansen.

 

Tøger Ravn titulerte seg gjerne som «godseigar» og «proprietær», og tok initiativet til skiping av meieri på Lærdalsøyri i 1890.

 

Han var ordførar 1880-1881, 1889-1901 og 1905-1907, då han selde dei store eigedomane sine og flytta til Austlandet.

 

https://www.allkunne.no/framside/fylkesleksikon-sogn-og-fjordane/kommunar-i-sogn-og-fjordane/lardal/toger-ravn/1904/76852/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisan, eg er først i dag vorten gjort merksam på dette emnet i Brukarforum med spørsmål om eg kunne tenkja meg kven som kunne stå attom desse initialane.

 

Først av alt vil eg slå fast at initialane H.G. kombinert med W. ikkje fanst i Luster på den tidi.  Eg trur at W. er forbokstaven i eit slektsnamn, som til dømes Wangensteen, Wittrup, Wulff eller liknande, og dette har nok vore folk med ein viss «status».

 

Eg ser at ein musikant Hans Georg Wæber levde i Skien i 1700 då det vart halde skifte etter kona hans, men ho heitte Femia Willemsdotter, so der ser eg ikkje noko samband...: https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000495312

 

Når det gjeld kona, ser eg ikkje bort ifrå at A. kan vera forbokstaven på ættenamnet hennar, slik det er plassert i lag med W.  Kanskje heitte ho Helene Dorthea eller noko liknande?

 

Lenger kjem ikkje eg i denne omgongen, men kanskje nokon kjem på eitt eller anna som høver med desse merknadane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bente

 

Leste Are Tie 2 om Mysteriet med brudeteppet fra 1675.

 

Familien til til Lars Michael Ravn flytta som du sikkert veit til Lærdal i 1812. Gamle bygdebok Lærdal side  611 og 612.

 

Bestefaren Tøger Hansen f 1771 på Bullungberg i Luster flytta i 1812 til Lærdal med kona Mari Henriksdtr. Nitter frå Røneid (eller omvendt for det var vist kona som var den drivande part og som fridde).

 

Kanskje det er mogeleg å ta utgangspunkt i årstallet 1675 å undersøkje i kyrkjebøkene i Luster om det var inngått noko ekteskap der i 1675 med navn som passar?

 

Sidan initialane er delt i 3 er det ikkje sikkert at alle bokstavane knyter seg til navn?

 

Dei to i midten - kan dei referera seg til årstallet under feks? Wigsel Anno?? Året ekteskapet vart inngått og at navna på sidene er navna på personane?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eventuelt kan teppet stamme fra slekta til Valborg Ravn som var gift Lars Michael Ravn?

 

Høegh - slekta?

 

Han var gift med 

 

Valborg Ravn (født HØEGH), født 1858

Valborg Ravn (født HØEGH) ble født på dag måned 1858, i fødested, til Ove Guldberg Hoegh og Ingeborg Anna Hoegh (født Dons).

Ove ble født på 23. april 1814, i Grue, Solør.

Ingeborg ble født på 26. februar 1827, i Hamnvik, Ibestad.

Valborg hadde 6 søsken: Alf HØEGH, Ragnhild Tillisch (født HØEGH) og 4 søsken i tillegg.

Valborg giftet seg med Lars Michael Ravn.

Lars ble født på 13. august 1852, i Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Figuren i skjoldet under W kan synes å være en arm, en klo eller en fot som holder en pil eller en kvist. En mer vanlig figur er en arm som holder et sverd. Kanskje her er ment å vær en mer fredelig variant av en slik figur. Peter Wessel Tordenskiolds adelsvåpen har i hjelmtegnet en ørneklo som holder en tordenkile, men den har jeg ikke sett i andre Wessel-våpen enn Tordenskiold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ole Petter Breistøl og Hans Cappelen for innspill og opplysninger.

 

Ole Petter - Lars E. Øyane opplyser i et innlegg over at det ikke var noen i Luster med passende initialer i 1675.

 

Det er en interessant tanke at tredelingen av initialene gjør at vi skal tenke på at alle bokstavene ikke nødvendigvis representerer navn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For en amatør som meg så virker ikke dette teppet som typisk norsk.

 

I 1675 var Norge under dansk styre og danske embetsmenn ble sendt til Norge .

På sidene til Norsk Folkemuseum ligger det 2 tepper med lignende mønster. Det ene der er også fra 1600 tallet.

 

En mulig teori kan være at det var en dansk embetsmann som hadde med seg teppet til Norge og at den etterhvert havnet

i familien til Lars Michael Ravn i Lærdal -  via hans hustru Walborg Ravn Høegh - som igjen hadde dette teppet med seg videre til USA.

"

1675 trenger ikke være noen spesiell dato - annet enn året teppet ble laget - "Anno" og årstall finnes på mange gamle gjenstander. Dersom A da står for Anno.

Kanskje må man til Danmark for å finne historikere som kan si hva WA betyr dersom det har noe med produksjonsåret å gjøre?

 

HG kan stå for familienavnet - Hansen Guldberg.

 

 

1

Ove Hansen Guldberg ble født 01. juni 1671 i Danmark.  

https://www.geni.com/people/Ove-Guldberg/6000000006575035692

 

Sønn av Hedvig Hansdatter Guldberg og Hans Olufsen Aurimontan Fangel. Ser ut til å være av prestefamilie.

Han mistet begge sine foreldre tidlig far i 1671 og mor i 1672.

 

Ove Hansen Guldberg ble gift 4 ganger. Med sin siste kone  Maria Elisabeth Magdalena Hansdatter Bregstrup

fikk han også datteren

2

Helena Dorthea Ovesdatter Guldberg. Hun ble gift med Jørgen Pedersen Høg.

 

3

De hadde en sønn Niels Jørgensen Høegh f 16. februar 1734 i Horsens, Danmark. 

Niels kom til Skedsmo i Norge som sokneprest og hadde tittel professor.

 

Han var gift flere ganger og han ser ut til å ha hatt 23 barn og således ut til å være "stamfar" til slekta som ble værende i Norge.

 

4

Ett av barna var Dines Guldberg Høegh f. 18.07.1772 Han ble gift for andre gang med Pauline Lovise Høegh f 04.10.1786.

 

5

Ett av barna var Ove Guldberg Høegh f. 23. april 1814.  Han var overlege, distriktslege og døde som stortingsmann 07. februar 1863.

I andre ekteskap ble han gift med Ingeborg Anna Høegh (f Dons) f. 26. februar 1827 - d. 24.04.1907.

 

6.

 

Ett av barna var Walborg Høegh f. 14. april 1858 i Trondheim. Hun ble gift med Lars Michael Ravn f. 13. august 1852. Hun døde i 1904 i Merill, Lincoln County, Wisconsin, USA

 

Basert på denne tidslinjen og er det en mulighet for at HG står for Hansen Guldberg og at teppet har sin opprinnelse i Danmark.

 

Dersom noen lurer på min interesse for dette så er det fordi min svigerfar og svigermor kjøpet eiendommen "Hansegarden" i Lærdal som far til Lars Michael Ravn - Jan Henrik Hansen bygde i 1840 åra og jeg selv eier det som i dag er en utmarkseiendom - Ekreteigen - i gamle tider bruket Echren i Lærdal - og som hadde  ihvertfall 5 gamle bygninger i følge et skjøte fra 1753. Echren var en del av eiendommen Lærdalsøren og benevnt underbruk , som Hansen senere overtok.

Noen etterkommere i USA etter Lars og Walborg  var på 1990 tallet i Lærdal og slik jeg forsto min svigermor, som dengang bodde på Hansegarden, de lette blant annet etter gravstedet til Jan Henrik Nitter Hansen og og kona Ingeborg Marie f. Larsen uten at de fant det.

 

Senere  så jeg ved en tilfeldighet,  under en konfirmasjon, gravstedet på Tønjum kirkegård, støpejern plater som ligger flatt på bakken. noe til venstre for inngangen til kirkengården. Tønjum  var nok  på 1880 tallet hovedkirken i soknet da Hansen døde i 1879 så det var nok naturlig at han ble begravet der. Det er mulig etterkommerne bare sjekket Hauge kirkegård. Dersom noen - Bente -  har forbindelser med etterkommerne i USA kan jo det eventuelt formidles videre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.