Gå til innhold
Arkivverket

Tippoldefars utydelige skrift (Skjøte)


Roar Stein Kaasbøll
 Del

Recommended Posts

Sliter veldig med å type tippoldefars skrift i dette skjøtet. Han begynte sikkert å bli litt redusert, da han var 83 år når han skrev det.

Skjøtet begynner på høyre side og fortsetter på neste.

 

Permanent bilde-ID: tl20080328610267
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328610267
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328610267.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar Stein,

 

Jeg setter inn et utkast til transkripsjon av den første sideN:

 

"1247/8-9-36 cfr Skjøte Stempelmerker Kr. 35.00. 295

 

Jeg undertegnede Sivert Jenssen Steen som sitter i uskiftet bo efter min hsutru Albertine Kristoffersdatter, skjøter og overdrar herved til min sønn Sivert Siversten?? Sten, min eiendom Sten,, gårdnr 27, bruksnr 1, av skyld 2, 11 mark, i Osa? herredj Bjørnør tinglag, med hosstående hus med mur og naglefaste innretninger, også gårdsredskaper,; inventar og besetning i flg. den her nedenfor specificerte fortegnelse, samt til- og underliggende rettigheter og herligheter som nevnte eiendom har tilhørt mig, for en omforenet kjøpesum stor Kr. 4000,00- fire tusen kroner, på flg betingelser:

 

1 Gården er overtatt av min sønn den 1ste/janni??1925

2. Kjøpesummen Kr. 4000,00 fire tusen Kroner er ??dret således:

a. Kr. 1000,00- et tusen kroner - er betalt kontant.

b. Kr. 3000,00- tre tusen kroner blir stående i gården mot første prioritet pant, herfor 4 % p-a- i rente fra 1ste/juli 1925 (er svart) og inatil beløpet er betalt-

 

3. Med gården følgte 1 hest, 4 Kuer, 1 kvige, 1 okseKalv, samt alt gården s kjøre og ./."

 

Andre kan supplere med korrektur og kanskje prøve seg på den neste siden.

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk så langt! Det kom frem flere interessante opplysninger som jeg ikke var helt sikker på.

 

Håper noen vil gjøre et forsøk på side 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Det er ikke Sivert Jensen som har skrevet dette selv. Som du ser på neste side, har han undertegnet "med påholden penn".


Jeg undertegnede Sivert Jenssen Sten som sitter i uskiftet bo efter min avdøde hustru Albertine Kristoffersdatter, skjøter og overdrar herved til min sønn Sivert Sivertsen Sten, min eiendom Sten, gårdsnr 27, bruksnr 1, av skyld 2, 11 mark, i Osen herred, Bjørnør tinglag, med paastående huse med mur og naglefaste innretninger, også gårdsredskapene, inventar og besetning i flg. den her nedenfor specificerte fortegnelse, samt til- og underliggende rettigheter og herligheter som nevnte eiendom har tilhørt mig, for en omforenet kjøpesum stor Kr. 4000,00- fire tusen kroner, på flg betingelser:

1. Gården er overtatt av min sønn den 1ste januar 1925

2. Kjøpesummen Kr. 4000,00 fire tusen Kroner er ordnet således:

a. Kr. 1000,00- et tusen kroner - er betalt kontant.

b. Kr. 3000,00- tre tusen kroner blir stående i gården mot første prioritets pant, herfor svares 4 % p. a.  i rente fra 1ste juli 1925 (er svart) og inntil beløpet er betalt.

3. Med gården fulgte 1 hest, 4 kuer, 1 kvige, 1 oksekalv, samt alle gårdens kjøre- og ....redskaper, 1 separator, 2 kakelovner, 1 ....., 1 bod og min del i Stenssagen.

5. Kår til selgeren Sivert Jenssen Stein i hans levetid i flg. kårbrev av 18/7 25.
6. Skjøtet bekostes av kjøperen.
Besetningen og gårdsredskapene som fulgte med i handelen i een særskildt vederlag, verdsettes til kr. 1500,00 - femten hundrede kroner - (et tusen fem hundrede kroner).
Kåret verdsettes efter bedste skjøn til en verdi for 5 år av kr. 1000,00 - et tusen kroner. -
Eiendommen er således nu Sivert J. Stens som den tidligere har tilhørt mig.
Sten i Osen den 12. juni 1936. Sivert Jenssen Sten m.p.h.p.
Sivert Sivertsen Stein
Til vitterlighet og bekreftelse av at dokumentet er underskrevet i vårt nærvær og at utstederen er over 21 år. Olav T. Teigen. Sivert Storvoll.
16/10-1942 avlyst restkjøpesummen kr. 3000,00 cfr. pb. 87. fol. 96.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Else B. Rustad said:

Først: Det er ikke Sivert Jensen som har skrevet dette selv. Som du ser på neste side, har han undertegnet "med påholden penn".

 

 

Og sidan dette er frå panteboka (før 1935), er det nok ein funksjonær ved sorenskrivarkontoert som har ført inn skøytet (som kjøparen skulle ha) i protokollen.

Denne funksjonæren var nok monaleg yngre enn 83 år. Den mentale kapasiteten for funksjonær og tippoldefar, veit vi vel ikkje så mykje om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else, du er og blir fantastisk! Mange svært interessante opplysninger som kom fram her. Jeg er veldig takknemlig for denne transkriberingen!

 

Avlyst restkjøpesummen i 19. oktober 1942?

Sivert Jensen døde 19. november i 1941.

Endret av Roar Stein Kaasbøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.