Gå til innhold
Arkivverket

Sigdal: Lars/Lauritz Ouensen Nordre Øverby - hvem var han?


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Øverby ligger like ved grensen til Modum. Sigdal og Eggedal. 2-3 2 : Gard og slekt s. 105:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012010308066

 

Her finner jeg at brukeren het Truls fra 1634, og han eide 5 lispund i gården 1645. I 1648 kom Lars Audensen til gården, han eide 10 lispund i gården, det står videre i bygdeboka at han hadde dette etter foreldrene sine, og at han hadde kjøpt ut søsknene sine.  Disse opplysningene må jo da ha kommet et sted fra, og da lurer jeg på:

 

1) Hvem var foreldrene til Lars? Og hvem var søsknene?

2) Finnes det opplysninger om Truls?

 

Det viser seg at Lars Ouensen Østby er farfar til Ouen Olsen Flannum (Modum). Jeg (broren min) har en Y-DNA match med etterkommer etter Ouen Olsen Flannum. Min eldste kjente ane langs farslinjen er Ouen T. Drolsum, far til Truls Ouensen Disen (1604-1680), så jeg prøver å finne vår felles ane langs farslinjene.

Lars Ouensen Nordre Øverby i 1664-1666: 

Akershus, Buskerud, Oslo, Vestfold fylke, Modum, Manntall nr. 9 (1664-1666), Protokollside, Side 102-103
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft10051005120059
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10051005120059.jpg

 

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal til Drolsum på Modum. Det finnes indikasjoner på at Ouden Drolsum var gift med Birgitte som sannsynligvis var en Nilsdatter fra Øvreby i Sigdal. Denne Birgitte. også benevnt som Berte, Maritte og Birette, eide i perioden 1624-1647 10 lispund i Øvreby. (Antagelig fra 1620.)

 

Det er kjent at Ouden og Birgitte på Drolsum hadde sønnene Truls Oudensen Disen og Nils Oudensen Drolsum. Det kan ha vært flere barn.

 

I 1624 er «Maritte Drolsum og hendis søn» oppført med 10 lispund i «Nordre Øverberg» Denne sønnen kan ha vært Truls. (Skatteliste for Modum 1624, trykket utgave i MH bind 1, side 423. 10 lpd korn)

 

Brukeren Truls på Øverby i 1634 kan godt ha vært Truls Oudensen med arv fra bestefar Nils på 5 lispund. Truls er oppført på Disen første gang i 1647. Den Lars Oudensen som kom til Øverby i 1648 kan ha vært en tredje bror. Birgitte døde antagelig ved disse tider og Ouden var død tidligere så her kan det ha vært arvetransaksjoner brødrene i mellom. Men å fremskaffe noen sikre holdepunkter for dette er antagelig ikke så enkelt.

 

Vennlig hilsen Stein

Endret av Stein Finsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo passet veldig bra, hvis Ouen Drolsum er felles ane langs våre farslinjer. Vi har tatt 67 markørers tester med genetisk forskjell på 6 markører.

Det kan da også stemme ganske bra med antall generasjoner til  felles ane (11 for min del).

 

Jeg tenkte også på forbindelsen til Drolsum. I bygdeboka står det jo noe om at Berte Drolsum eide Øverby tidlig på 1600-tallet,

men det står under Søndre Øverby. Uansett ser det vel ut til at det var forbindelse mellom Øverby  og Drolsum på den tiden, og Ouen var jo på Drolsum.

Hvor kan jeg få tak i  skattelisten fra 1624? 

Andre forslag til om mulig å finne ut mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.