Gå til innhold
Arkivverket

Øyanes påskenøtt 2017 #4 - Gjertrud Ingvaldsdotter (1833- ) - frå Luster - gift med matros Peter Olai Trondson frå Alvøen (1828- ) - forsvinn kring 1860 med to born - kvar vart det av dei?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Men på ca, denne tid begynte Myren/Alvøen og gifte seg inn med Grimstad i Fana. Kan barna til Peter/Gjertrud spores der?

Har ikke funnet noe, men`??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars Waaltorp skrev:

I en oversikt fra Universitetsbiblioteket i Bergen fant jeg en forhandlingsprotokoll for "Understøttelsescommissionen for uheldige Søemænd i Bergen". Kanskje det står noe der om hva som var grunnlaget for utbetalingen til Gjertrud Trondsen i 1860?

 

http://www.ub.uib.no/avdeling/spes/manuskript/ms.1-704.wiesenerkatalogen.pdf

 

375910339_Skjermbilde2018-12-26kl_20_32_42.png.71f7a7491e5d8dd4264c95fec1fe7e95.png

 

http://www.ub.uib.no/avdeling/spes/manuskript/

 

Den er god Lars W. 

Disse protokollene har jeg aldri hørt om så det var gode nyheter.

 

Det ligger vel i sakens natur at så lenge Gertrud får understøttelse så må dødsfallet til matros Trondsen være registrert i et eller annet offentlig register.  Sannsynligvis dette du henviser til her. 

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

Elles les eg innlegget til Lars W. med spesiell interesse!  Korleis finn du slike referansar, Lars?   Eg er samd med deg i at denne forhandlingsprotokollen godt kan inneholda opplysningar om Peter Olai Trondsen, men korleis kan me få innsyn i denne protokollen?  Lyt ein gå på lesesalen på Universitetsbiblioteket for sjølv å slå opp?  I so fall har eg eit problem med det, men kanskje Ottar eller andre som bur nærare har høve til å sjekka nærare?

 

E-post-adressen til UiB: post@uib.no De har stengt nå i romjula, men kanskje de kan gi deg en nyttårsgave neste uke?

 

Ellers bruker jeg Google og Nasjonalbiblioteket og mye tålmodighet til å søke etter dokumenter. Fikk stor hjelp fra Ivar som fant avisutklippet om utbetalingene til "uheldige sømænd" 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ottar, Ivar og Lars W. for nye interessante innlegg!

 

E-post er på veg til Universitetsbiblioteket i Bergen med bøn om oppslag.  So får me vona på eit positivt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

So har eg motteke svar frå Universitetsbibliotelekt i Bergen, me diverre var det ikkje so mykje å verta klok på...

 

~~~~~~~~~~~~

 

Hei

Disse to sidene var alt fra 1860- hoppet så direkte til 1863. Vi får se om noe mer informasjon om han dukker opp

Med vennlig hilsen/ Best Regards

Nils-Erik Moe-Nilssen
Førstekonsulent/Higher Executive Officer
Manuskript- og Librarsamlingene/ Department of special collections
Universitetsbiblioteket I Bergen/ University of Bergen Library

 

~~~~~~~~~~~~

 

Her følgjer vedleggi.

 

Kanskje nokon ser noko eg har oversett???

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand i freistnadane på å løysa denne kjempefloka!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei.

Kan det være nye opplysninger i dette temaet?

Kan nye kilder være skannet/avskrevet?

Håper noen kan hjelpe videre.

(Vet at Lars har gått bort)

Petter Olai var bror til min oldemor, derfor interesse.

 

mvh

Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.