Gå til innhold
Arkivverket

Hendrich Hansen Krey og Hans Hansen Kvam Inderøy


Cecilie Bugge
 Del

Recommended Posts

Denne er for spesielt interesserte tror jeg, men håper dere finnes.
Jeg leter etter opprinnelsen til Hans Hansen Kvam fra Inderøy/Nord-Trøndelag. Hans ble født ca 1689 og var soldat fra ca 20 år. Han er oppført som sersjant i Det 2.Trondhiemsche national Regimente i 1749. Han flyttet til Romsdal/Eresfjord der han var gift, hadde barna Knud, Åslaug, Marit, Peder, Hans Gunni, Marit og Anders og døde i 1762.
 
Jeg finner ham ikke i manntallet 1701, ei heller på gårdene Østre og Vestre Kvam i bygdeboka. Jeg har lett i områdene rundt uten hell. Det nærmeste jeg har et spor er Peder Hanson, 68 år på gården Nedre Qvamb i manntallet 1665. Det kan i teorien være en forfar. Men hvor er mellomleddet - en da mulig Hans Pederson? 
 
En annen pussighet er Hans Hendrichsen Kvam (1728-1811) som levde på Nedre-Kvam lenge etter Peder Hanson-
Han fikk to sønner som ifølge samme kilde fikk navnet Hans. Nedre-Kvam var visstnok et dragonkvarter.
Kilden er ikke original, men jeg tenkte å høre om noen visste mer før jeg begynte å grave i originalkilder.
 
Jeg fant også denne interessante linken under her,
uten at jeg klarer å finne en konkret forbindelse, men det er påfallende mange likhetstrekk, Inderøy, Romsdal, militæret, navnene osv 
Er noen av dere fra den linken fremdeles her så vil jeg gjerne ha kontakt, evnt tips på hvordan jeg kontakter dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cecilie,

Jeg deltok i den 2009 debatten, og jeg er fortsatt her (mere og mindre)!!. Hans og Karen er mine direkte aner på morsiden fra Inderøy, gjennom Hans Voquartsen Melhus. Men det er mange, mange år siden jeg har arbeidet med denne grenen av familien. Hans Hendrichsen Kvam f. 1728, har jeg i min database som eldste sønn av Hans Folqvordsen Melhus f.1698.

Jeg er ikke hjemme for tiden, dvs har ingen arkiv eller Inderøy bok, men har min Brothers' Keeper Database med meg hvis det er noe der som kan hjelpe bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Når dukket Hans Hendrichsen Kvam opp på Kvam? Vet du om han flyttet dit, eller var han født der? Jeg prøver å finne en link,men det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og her er mer info :

https://media.digitalarkivet.no/view/24767/89?indexing=

 

Lett oversatt :

Skifte 7/8-1690 efter Karen Folquorsdatter Storbirchen :

Afdøde : Karen Folquorsdatter Storbirchen, død for ungefehr 3 1/2 aar siden.

Enchemand : Lieutenant Hans Henrichsen

Deres børn : Sergeant Henrich Hansen ved Strømmen.

" Folquor Hansen

" Henrich Just Hansen

" Elsebe Hansdatter

" Sophj Hansdatter

Storbirchen som i seeniste commission blef udlagt til it Dragon quarteer.

Alle nervevande och fuldvoxne. Ofuerverende Regiment schrifueren Monsr: David Thomesen ved gaardens besigtelse, samt vurderingsmend bonde lensmand Niels Larsen, samt Guner Krogshuus og Peder Wohlen.

Boens formue bl.a. 1 lang beggere med nafn F: Sophia och H.H.S.S. og K.F.D. 8 lod, 1 begger i Romsdahlen 8 lod (pantsatt), div. sølv paa Krogshuus (pantsatt), sølv til Erich Hustad (pantsatt), 2 fade med waaben och nafn T.H. (tinn). Datteren Elsebe Hansdatter har pantsatt 10 solfscher med vaaben og nafn F.S.H. (H`en er usikker)

Summa boens formue : 411 rdr: 2 ort 16 s:.

Oddels gods : Sundfer ved Strømmen, 1 øre taxerit for 30 rdr:

Bortskyldig gield : Hlr: Capitain Ifuer Monsen effter indlagte reigning fordrer paa Dragounens vegne saavelsom ofuerschud af gaarden tilsammen for afvigte aar 89 : 25 rdr 3 ort, Dragoun Joen Rasmusen var tilstede och var fornøjet med Folquor Hansen som hand hannem schal suare och hand af boet hafuer oppebaaret 10 rdr: rester 15 rdr: 3 ort, Guner Krogshuus lant penge 5 rdr:, Henrich Just Hansen 13 rdr: 1 ort 2 s:, Lars With fordrer effter reigning 1 rdr: 1 ort 16 s:, Marit Hansdatter tiensteløn 4 rdr: 3 ort 4 s:, Malj tiensttøs 3 rdr:, Olle Siufuersen tienstdreng 1 rdr: 12 s:, Homands Beritte 6 rdr:.

Summa boens gield : 92 rdr: 1 ort.

Arfuingerne som alle ere fuldwoxne och myndige, de annammer strax huer sin tilfaldne arfuelod, undtagen Folquor Hansen Krej, som hans fader Lieutenant Hans Henrichsen formeente at giøre arfue løs foermeedelst hans opsidtzighed och ulydighed i mod sig, huor med dette schiffte fich ende.

Formedels gode venner mellom handling, effter at Folquor for  sin fader hafde giort afbedelse, for huis hand sig imod hannem hafde forseet, effterlod hans fader hannem sin forseelse och tilligemed sine andre sødschende annammede sin arfuelod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så finnes det en Hans på Qvam mellom 1691 og 1701 som er et Drag: qvart:. Må ha flyttet inn etter 17/6-1691 da det er skifte på gården rundt de tider. I 1701 manntallet bor Christen Olsen her, nok en Dragon.

https://media.digitalarkivet.no/view/38462/60

Dette er fra "Mandtall och fuldkommen Jordebog oppebaaret pro Anno 1692" fra Fogderegnskapet.

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar

Takk for hjelpen. Jeg har riktignok ikke skjønt alt. Den siste Hans du nevner er en god kandidat til å være far til Hans Hansen Kvam (født ca 1689).

Da jeg fulgte linken kom jeg til manntallet 1701. Så jeg skjønte ikke det helt.

 

Og en annen kandidat er Enchemand : Lieutenant Hans Henrichsen. Han kan i teorien fått en sønn i 1689 etter konas død, men det er kanskje ikke så sannsynlig. Ingen av hans sønner hadde navnet Hans ut ifra det jeg ser. Sergeant Henrich Hansen kan vel ikke være Hans Hansens far? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blingset litt der, enig med deg, men her har du riktig link : https://media.digitalarkivet.no/view/48406/41?indexing= 

Dette er fra "Mandtall och fuldkommen Jordebog oppebaaret pro Anno 1692" fra Fogderegnskapet.

Hans er oppført på øverste Qvamb gaard, men er vekke i 1701 manntallet. Hans Hansen er nok mer sannsynlig her ifra, men hvor faren havner og hvilket 1701 manntall han havner i vet jeg ikke. Driver og systematiserer Inderøy gaardene for øyeblikket, skal se om jeg finner ham en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tygget på Hans Hansen Kvam for noen år tilbake, men siden han har falt bort fra mine aner har han blitt liggende. Det jeg huskar fra den gang er at det fantes en Hans Hansen på Wist som var interessant ut fra fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den eneste karen jeg og har funnet, men visst faren til Hans var militær, noe man kan regne med visst han bodde på Nedre Qvamb som var et Dragon qvart:, så er det også muligheter for at han også kan ha flyttet. Sparbu er ikke en dum plass å lete i første omgang da de hadde eget Dragon Compagnie.

Her er 1701 - manntallet for Vist (Øffuer-gaarden)

 

Manntallet 1701 : Ops : Peder Hansen Wist (ca.1668 - ) 33 aar gml.

Tien.dreng : Hans Hansen (ca.1669 - ) 32 aar gml, Reserve.

         "         Jon Ambiørnsen (ca.1689 - ) 12 aar gml.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cecilie,

dette er en henvendelse litt på siden av temaet. Er det du som administrerer

sammen med en Irene Dianne Bugge, i så fall vil jeg bare gjøre oppmerksom på en e-post sendt til Irene Dianne (på norsk), med anmodning om at hun

sjekker en DNA match på FTDNA, i tilfelle dere har jevnlig kontakt, jeg trenger denne informasjonen som bare Irene Dianne kan finne ut av. Men er det

en norskspråklig kvinne eller må jeg skrive e-post på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

Jeg har kontakt med Irene. Hun har mailadresse irenebugge@gmail.com.

Hun er er engelskspråklig. Bor i USA. Du kan hilse og si at du fikk adressen hennes av meg.

Mvh Cecilie B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav og Gunnar

Hans Hansen på Wist er for gammel, med mindre dere tenker at det var to generasjoner som het det samme, men det var vel ikke så vanlig? 

"Min" Hans Hansen var født 1689-90 og var bare 11-12 år i 1701. Mulig har akkurat var for ung til å bli talt? Var ikke det 12-års grense?

Også lurer jeg på. Var det fire gårder på Kvam den gangen? (Jeg sleit litt med å lese det fogderegnskapet :) Nå i vår tid er det bare østre og vestre så vidt jeg har funnet.

 

Jeg er ikke så stø i geografien i området, men jeg noterer meg Sparbu og skal se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.