Gå til innhold
Arkivverket

Willum Eriksen fra Haug i Nittedal


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Jeg strever med å finne ut av hvor Willum Eriksen på Haug i Nittedal kom fra - han var min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar - han var gift med Malene Gulliksdatter frem til hun

døde - men giftet seg ifølge bygdebok for Nittedal med Anne Toresdatter i 1711 - hun hadde vært tjenestejente hos Håken Fjæstad i Gjerdrum. De dør begge i 1742.

Jeg har lurt på om Willum kunne være bror til Hannibal Eriksen som var på Strøm i Hakadal på samme tid - men har ikke klart å finne ut av det.

Han kunne kanskje også være sønn av finnen Erik Pedersen som var på Skøyenskauen på denne tida - da var han bror til Eli Eriksdatter som ifølge bygdeboka ble gift

med en finne på Gåslungen i Nordmarka- hun døde rundt 1740 - min tippoldefar Ole Olsen kom til Gåslungen rundt 1790.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Nr. 255 - Villum Haug, død 1742, 60 år gammel, f. ca. 1682:

Akershus fylke, Lørenskog, Skedsmo, Nittedal, Hakadal i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 5 (1737-1767), Døde og begravede 1742
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101050080.jpg 

 

I 1718 døpes Villum Haugs barn Christen - se høyre side - 3. søndag etter Helligtre Konger:

Akershus fylke, Lørenskog, Skedsmo, Nittedal, Hakadal i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 2 (1715-1727), Døde og begravede 1724, Side 68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040359.jpg
 

Når døde den første kona til Villum? Er Malene Gulliksdatter moren til Christen? 

 

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skiftekort (1680-1828), Skifteprotokollside, Side 8145
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216061308145.jpg 
 

Hannibal Eriksen Strøm var 40 år gammel da han døde i 1724 - f.ca. 1684:

Akershus fylke, Lørenskog, Skedsmo, Nittedal, Hakadal i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 2 (1715-1727), Døde og begravede 1724, Side 68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040359.jpg
 

På venstre side, nest neders, døpes Hannibal Strøms datter Boel:

Akershus fylke, Lørenskog, Skedsmo, Nittedal, Hakadal i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 2 (1715-1727), Fødte og døpte 1718, Side 22
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040313.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spennende opplysninger - skifteprotokollen har jeg ikke sett tidligere.

Hannibals kone Mari eller Maren Madsdatter ble senere gift med Ola Andersen som var far til min tipp-tipp-tipp-oldemor Anne Olsdatter på Strøm - Anne ble

gift med Ole Willumsen - sønn til Willum Eriksen (Haug). Jeg har ennå ikke funnet om Hannibal og Willum var i slekt - jeg har søkt kirkebøker etter faddere

for barn Willum har fått men ikke funnet Hannibal.

Willum Eriksens kone Malene dør ifølge bygdebok for Nittedal samme år som Willum gifter seg på nytt med Anne Toresdatter i 1711.

Hannibal Eriksens sønn Erik kommer senere til Liggeren i Nordmarka.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebok for Nittedal og Hakadal : gardshistorie. 1 : Nittedal

s. 366-367

 

Ifølge bygdeboka var Malene Gulliksdatter trolig Villums andre kone. 

 

Gunhild, g. m. Håken Jørgensen

Jens, f. 1707, d. før 1711

Ei datter 

Torer, f. 1712 

Ragnhild, f. 1714

Ola, 1715-1718

Mette, f. og d. 1715 

Kristen, f. og d. 1718

Dorte, 1721-1742

Marte, f. 1721-25

Malene, f. 1722

Håken, 1725-27

Et barn, f. 1727

 

I bygdeboka står det at Villum var 71 år gammel da han døde i 1742. Men jeg mener at det står 60 år i kirkeboka, forutsatt at det er riktig person jeg har funnet. 

Villum (Villom) 1.jpg

Villum (VIllom) 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn Katnosa skrev:

Hannibals kone Mari eller Maren Madsdatter ble senere gift med Ola Andersen som var far til min tipp-tipp-tipp-oldemor Anne Olsdatter på Strøm - Anne ble

gift med Ole Willumsen - sønn til Willum Eriksen (Haug).

 

Hvis Anne Olsdatter Strøm ble gift med Ole Villumsen, sønn av Villum Eriksen, må Villum ha hatt en sønn Ole som levde opp. Ifølge bygdeboka hadde han en sønn Ola, f. 1715, d. 1718. Jeg er litt forvirret, for jeg finner skiftetkort på ei enke Anne Larsdatter, skiftet datert 6/9-1742, Haug i Nittedalen. Anne har tre barn:

 

Torer Willumsen, 28 år (f.ca. 1714)

Ole Willumsen, 12 år (f.ca. 1730)

Marthe Willumsen, 10 år (f.ca. 1732) 

 

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skiftekort (1680-1828), Skifteprotokollside, Side 3079
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216061303079.jpg 
 

Her er selve skiftet, og her synes jeg det står "Ole Willumsen 17 aar i Lægd på Haug her i Sognet". Står det at sønnen Tore er tjener på Skøyen her i sognet?

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skifteprotokoll nr. 6 (1739-1747), Skifteprotokollside, Side 480b-481a
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090128340518.jpg 

 

Dette er antakelig en enke som ikke har noe med din familie å gjøre? 
 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda mer spennende opplysninger - skifteprotokollen fra Haug har jeg ikke sett før - barna som er nevnt Torer - født 1712 - oppgitt til

28 år - Ole født 1727- det barnet Willum fikk i 1727 hvor navn ikke er oppgitt i kirkeboken - det står kun at Willum har fått ett barn og det må være Ole -

min tipp-tipp-tipp-oldefar som ble gift med Anne Olsdatter i Strøm. Dette stemmer nogenlunde i forhold til Torer som var 28 i 1740 . Ole i 1740 - 13 eller 12.

I bygdeboka er oppgitt at Marthe er født mellom 1721 og -25 - men det er trolig hun som er nevnt i skifteprotokollen - om ikke Marthe døde og Willum

fikk en ny datter omkring 1730 som han ga samme navn - dette var ganske vanlig - som det fremgår hadde Willum også en sønn tidligere som het Ole.

I bygdebok for Nittedal er oppgitt at Ole Willumsen trolig var fra Maridalen - dette stemmer ikke - jeg har funnet ham i digitalarkivet under skedsmodske infanteri-

regiment som dragon på Tøyen i Hakadal - han er oppgitt å være fra sognet d.v.s. Skedsmo  - er oppgitt til å være født i 1727 - gift og med ett barn -

min tipp-tipp oldefar Ole Olsen.

Jeg ser i skifteprotokollen at enken er oppgitt til Anne Larsdatter - kan det være feil i bygdeboken som oppgir Anne Toresdatter - hun døde også i 1742.

Dette begynner å bli veldig spennende.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Andersen Strøm og Maren Madsdatter giftet seg i 1724:

 

Akershus fylke, Lørenskog, Skedsmo, Nittedal, Hakadal i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 2 (1715-1727), Viede 1725, Side 80
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20061101040369.jpg
 

Bygdebok for Nittedal og Hakadal : gardshistorie. 2 : Hakadal

Nord-Strøm

 

Mari Madsdatter 1.jpg

Mari Matsdatter - 2 .jpg

Mari Matsdatter 3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjerdrum bygdebok 2 : Gardshistorie II, side 174 står det i avsnittet om matrikkelgarden Østigarn (Nordgarn) Fossum - gnr. 52:

 

"VIa) Erik Evensen fra Kjærstad, f. ca. 1647, br. i 1686, men året etter satt enka hans Boel Gulbrandsd. med garden. Barn: Nils, Hannibal, br. av Strøm i Hakadal.". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også sett at Hannibal var sønn av Erik Evensen, Kjærstad i Gjerdrum - men jeg har ikke klart å finne om han hadde en sønn Willum - det

er vel en mulighet at forfatteren ikke har hatt oversikt over alle barna.

Sønn til Ole Willumsen - Ola - født 1755 er min tipp tipp-oldefar - han kom senere til Gåslungen i Nordmarka og var stamfar til forpakterne både på Sandungen,

Katnosa og også en tid Kamphaug.

Forsøker å sende en utskrift av Skedsmoske dragonkompani som viser at Ole Willumsen er dragon og født i sognet:

 

Bjørn Katnosa

 

 

 

 

 

Skedsmoske dragonkompani av 1756.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tror jeg har funnet svar på hvor Willum Eriksen var fra - Erik Spenningsby (Spenningsby i Hakadal) fikk en sønn før han døde i 1664 som het

Willum - han hadde trolig også en sønn Nils som ble bruker på Holter i Nittedal - jeg tror Holter ligger like ved Haug hvor Willum ble bruker.

Den første kona til Willum - Malene Gulliksdatter kom trolig fra Dal i Hakadal.

Av kirkebøkene har jeg sett at Willum har vært fadder ved dåpen for Nils sine barn og tilsvarende Willum for Nils sine barn.

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.