Gå til innhold
Arkivverket

Jon Gunleiksrud, deltagelse i vinterkrigen og felttoget i Norge


Gaute Gunleiksrud
 Del

Recommended Posts

Etter 9 april har jeg forsøkt å finne ut av min farfar Jon Gunleiksruds deltagelse i felttoget i 1940 og vinterkrigen.

 

Gjennom bøkene om Operasjonene på Ringerike og Hadeland og Vestsiden av Mjøsa - Follebu - Gausdal har jeg dannet meg et relativt godt bilde av bevegelsene til kp.4/IR6 (hvor han fra 16. april var troppsleder) fra mobiliseringen og frem til kapitulasjonen av styrkene i Gausdal 29. April.

 

Vinterkrigen er derimot et blankt ark. 

Vi vet han tjenestegjorde i Svenska Frivilligkåren som sersjant og fra Aftenpostens artikkel fra 5. januar 1940 vet vi at han var en av de første 153 som reiste fra Oslo.

 

Sannsynligvis kom han hjem 9 april og var en av de 20 Finlandsfrivillige som i følge side 41 i Operasjonene på Ringerike og Hadeland kom gjennom Nordmarka til Hønefoss 11 april og ba om å få våpen og bli sendt til fronten, men som en sersjant så vies han ikke akkurat mye oppmerksomhet i bøkene og uten å se papirer fra mobiliseringen så er det vanskelig å vite hvor og når han ble mobilisert.

Så det jeg lurer på er tips til hvor jeg kan finne informasjon om deltagelsen i vinterkrigen, avdeling han tjenestegjorde i, dimiteringsdato og slikt og hvis mulig informasjon om hva avdelingen gjorde de 3 månedene i Finland.

 


Og med tanke på felttoget her hjemme så lurer jeg på om det finnes lister fra mobiliseringen som sier hvor han ble plassert og om det finnes lister over soldatene som kapitulerte til tyskerne i Gausdal 29 april og så innleverte våpen og etter hver ble sendt til Lillehammer før de ble sluppet fri tidlig i mai.

 

 

Endret av Gaute Gunleiksrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har relativt god kontroll på hva han gjorde etter at han reiste til England og ble en del av Kompani Linge. Jeg har vært på Hjemmefrontsmuseet og sett på SOE arkivet med ordre, rapporter og radiokommunikasjon mellom Norge og England. I tillegg er store deler av Lingeperioden godt beskrevet i forskjellige bøker om Krigen i Østerdalen og Gudbrandsdalen samt bøker om Milorg.

Men Vinterkrigen vet vi som sagt mindre om og jeg har nettopp funnet arkivet etter Svenska Frivilligkåren hos det svenske riksarkivet, men det er selvfølgelig ikke digitalisert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er skrevet en bok om emnet, leste den for noen år siden. Kan ikke huske tittel eller forfatter.

Den hadde en komplett liste over Finlandsfrivillige.

Anbefaler den.

 

Mvh. Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 2 i temaet;

 

"Noen nordmenn finnes omtalt blandt de svenske frivillige (http://www.svenskafrivilliga.com/).Du kan også forsøke å kontakte Krigsarkivet i Helsingfors.mvh, Per Harald"

47955] Norske deltakere i Vinterkrigen Finland 1939-1940, finnes oversikt ?

Startet av Gjest Ernst Moen, Mars 21, 2007

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Karl Hjalmar Eriksen said:

Hei. Det er skrevet en bok om emnet, leste den for noen år siden. Kan ikke huske tittel eller forfatter.

Den hadde en komplett liste over Finlandsfrivillige.

Anbefaler den.

 

Boken i seg selv kan være spennende, men en deltagerliste vil neppe bidra med så mye all den stund vi vet han deltok og har medaljen. Det er litt mer kjøtt på beinet vi er ute etter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men i en lokalhistorisk bok ble det nevnt at han deltok i Lofotraidet.

Jeg har personellmappa hans fra SOE, men ut over SOE operasjonene Anvil, Goshawk og Grebe så er det ikke nevnt noen deltagelse i militære aksjoner, kun trening.

 

Lofotraidet passer også dårlig tidsmessig da han på den tiden sannsynligvis var i Sverige og snart på vei til England, men det kan passe med det andre lofotenaidet, Operation Anklet, som var en avledningsmanøver for Måløyraidet.

 

Vet noen om en oversikt over nordmenn som deltok i Anklet?

Endret av Gaute Gunleiksrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket de to mest brukte falske identitetene hans fra krigen i listen over flyktninger til Sverige og jammen fant jeg ikke begge to. 
Men ingen tilgang da det er klausert og påsken er vel ikke akkurat tiden å få gjort noe med det.

58efe6f39765e_ScreenShot2017-04-13at21_16_18.png.2ead816c89412fced2b2e8ca351bce9d.png58efe6f401802_ScreenShot2017-04-13at21_16_33.png.c5f4a08bfee582da9774b8f272531510.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivportalen er nede igjen etter et par dagers oppetid, men jeg brukte tiden godt og i går fant jeg selv rosinen i arkivpølsa.

Arkivet etter Kp.4 / IR6 gjennom aprildagene 1940.

Spørs om jeg ikke må utstyre far min med kamera, ekstra minnekort og batterier og sende ham på tur til Riksarkivet for å sjekke ut både dette og arkivet etter Finlandskomiteen.

 

screen-shot-2017-04-15-at_med.png.87681bb0ed645279c1d51b97f3979071.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min sier at Jon var troppsjef for faren vår i 1940. Han har forsøkt å finne ut mere om tiden fram til de ble tatt til fange. Du kan kontakte broren min direkte ved å bruke følgende epost adresse: vidars.andresen (her setter du inn den krøllete a) hotmail punkt com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Arild Andresen said:

Broren min sier at Jon var troppsjef for faren vår i 1940. Han har forsøkt å finne ut mere om tiden fram til de ble tatt til fange. Du kan kontakte broren min direkte ved å bruke følgende epost adresse: vidars.andresen (her setter du inn den krøllete a) hotmail punkt com

 

Det er jo interessant.
Jeg sender en e-post.

 

Vet dere om de holdt kontakt etter aprildagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 12.4.2017 den 20.05, Karl Hjalmar Eriksen skrev:

Hei. Det er skrevet en bok om emnet, leste den for noen år siden. Kan ikke huske tittel eller forfatter.

Den hadde en komplett liste over Finlandsfrivillige.

Anbefaler den.

 

Mvh. Karl.

Husker du nå hva boken het og hvem forfatteren var????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.