Gå til innhold
Arkivverket
Terje Aarland

Karen Johannesdatter f. i Manger 1763, hennes foreldre?

Recommended Posts

Terje Aarland

Er det mulig å finne foreldre og søsken til 

 

Karen Johannesdatter fødd i Manger i Hordaland 1763 gift i Bergen med Andreas Jensen f. 1752

 

Jeg har hatt inne et lignende spørsmål før, men med et annet innhold.

 

(Det ser ut til å være et annet par også med samme navn i Bergen på samme tid, så de er lett å forveksle. Jeg har funnet det på MyHeritage og det kan lett bli sammenblandinger).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Fikk Andreas og Karen barn, og i så fall hva ble de døt? Har du sjekket fadderne ved evt barnedåper om der er noen som kan relateres til Karen, enten med Johannes til fornavn eller etternavn? Fremdeles kan du i det gamle arkivet finne oversikt over døpte i Manger fra 1759.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12611759&gardpostnr=331&personpostnr=991&merk=991#ovre

 

Her er en del ting du kan sjekke selv Terje, og det er til stor hjelp for andre om du legger inn den informasjonen du har om dem. Du kan f. eks se om det finnes skifte etter noen av fedrene som døpte en datter Kari/Karen 1760-65 .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

1801 https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058390017880

 

Kona/moren heter Johanisdt. ved dåpen til barna.

 

Har søkt etter matros Andreas/Anders Jensen og Kar...

Jeg har funnet 5 barn, alle i Korskirken.

Anna f. 20/12 - dpt. 30/12 1787 -- Jens 30/8 - 5/9 1790 -- Jens Johannes 15/9 - 23/9 1792 -- Anna Randine dpt. 13/4 1797 -- Andreas dpt. 8/9 1799.

Mange forskjellige faddere.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Johannessen

En del av den informasjonen som etterspørres lå jo i den lenken som Terje la inn i # 1, blant annet vielsen, dåpene til barna, innførsler i folketellinger og fattigmantall.

I det gamle DA finner jeg fire mulige kandidater i Manger døpt Kari i perioden 1760 til 1763, der faren heter Johannes:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12611759&gardpostnr=331&personpostnr=991&merk=991#ovre

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12611759&gardpostnr=391&personpostnr=1171&merk=1171#ovre

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12611759&gardpostnr=422&personpostnr=1264&merk=1264#ovre

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12611759&gardpostnr=458&personpostnr=1372&merk=1372#ovre

 

Og i listen over fattige i Bergen i 1800 er det oppgitt at Karen var født i Manger, men hadde bodd 30 år i Bergen. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FATTIGE&gardpostnr=526&merk=526#ovre

Endret av Lars Johannessen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Vart far til Karen sitt etternavn oppgjeve då Karen Johannisdatter gifte seg med Andreas Jensen i 1787? Paret gifte seg i Bergen.  Jeg antar at de ble gift tidlig på året i 1787, siden deres førstefødte ble født 20.12.1787

Endret av Terje Aarland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Johannessen
7 timer siden, Terje Aarland skrev:

Vart far til Karen sitt etternavn oppgjeve då Karen Johannisdatter gifte seg med Andreas Jensen i 1787? Paret gifte seg i Bergen.  Jeg antar at de ble gift tidlig på året i 1787, siden deres førstefødte ble født 20.12.1787

Nei, farens etternavn var ikke oppgitt. Det ligger lenker til vielsen fra mars 1788, på den tiden ble ikke navn på foreldrene oppgitt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Jeg allerede lagt inn lenke til  Andreas og Karens vielse i 1788 i Domkrk., og her er lenke til forlovelsen deres 19.juni 1787 i Domkrk. https://media.digitalarkivet.no/kb20060621100138

Det burde forklare det ekte barnet Anna i 1787. Karens etternavn er nok sannynligvis en feil.

 

Tillegg.

Anna døde allerede i 1791 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=32639&merk=32639#ovre

Og sønnen Jens døde også i 1791 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=32638&merk=32638#ovre

Begravelsene i Kirkeboka https://media.digitalarkivet.no/kb20070321620368

H.side nr. 3 fra toppen.

Her står det at Jens var 1 1/4 år og Anna 1 1/2 år. Alderen hennes må jo være feil. De kan ikke ha fått to barn med 3 måneders mellomrom.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.