Gå til innhold
Arkivverket

Brev til Amerika


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Dette er ei såpasse grei skrift at eg tykkjer du bør prøve sjølv fyrst - så skal vi heller trå til med det vanskelege. Merk at dei skriv Vi med H, altså "hvi".

 

Mn brevet er vel FRÅ Amerika; Irving?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker dette hit:

 

Stedsnavn 14. 1869

Jeg maa herved besvare Eders brev at hvi har modtaget den 16 sama maaned og hvi hörer at ?? er med hilsen og trives efter omstendighederne. Og da maa jeg fortelle Eder at altin gaar vel til her ? at vi aller ere med hilsen. Men ingen for Tjeneste De Hÿrer ? for 15 og 16 Daller ... og til Folks er det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er sendt TIL Amerika da en amerikaslektning har hatt dette i sitt eie etter hans tipp-tippolderfar som vandret ut i 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er godt i gang :-) Og du forstår nok at "hilsen" betyr "helsen" - alle er friske, med andre ord. 

 

"De hyrer Karer for 15 og 16 Daller Maanen og til Folk ?) er det næsten like fult som venter paa arbeide.  ....... (namn eller firma) har udbetalt alle sine Karer som han har haft før og hyret igjen dem som har vilet (være?) men ikke paa stor Løn.

Noget Nyt har jeg ikke videre, men jeg skal fortelle eder at Hans Vaet (?) er nylig gift -"

 

Slutt på arket.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 og Peder Sme som var hos Andrias om du kjender ham 

og Lille Ronog (Rønnaug?) ...... er bleven frugtsommelig med en som de kalder Andru (merk: dette er ein av grunnane til at eg trur brevet er FRÅ Amerika - Andrew) som har ( - no blir det litt kluss pga bretten på papiret) ............. og hun skal snart ligge i seng (- altså føde -) og naa er hun kommen på Taunet? da hun ikke har nogen ting at jelpe sig med og saaledes kommer Verden (?)

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi no nærmar oss slutten av brevet, trur eg at eg vil føreslå at det er eit brev som er sendt internt i USA - at både sendar og mottakar er busette der. Eg prøver meg straks på resten.

 

"Saa maa jeg slutte for denne gang, med en flittig hilsen fra os alle her paa stedet og først og siste fra din hengivne kone (!!) og saa maa de hilse.  A.Adersen  Christian Bøe 

 

.............. i jend om en Tid.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevet er omtrent som andre brev frå denne tida brukar å vere - ei litt laus tankerekkje med diverse opplysningar som ikkje alltid heng heilt saman. 

 

Mitt inntrykk er at brevet er skrive i USA, til ein mann som er reist frå familien sin og lenger vestover for å sjå om det er betre forhold der. Det startar med standardfrasene - å takke for brevet og fortelje at ein har det bra. Så skildrar han arbeidssituasjonen i byen, kanskje for å støtte opp under valet til den andre; her er ikkje mykje å tene her på staden. Så er det som vanleg litt sladder - kven som har gifta seg, og om nokon hadde vore sjuke eller døydd hadde det nok stått nokre ord om det. Så må det forteljast om stakkars Rønnaug som er komen "i uløkka", og så er det å avslutte med dei vanlege frasane. 

 

Eit interessant tidsbilde er det no i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.