Gå til innhold
Arkivverket

Borghild Elisabeth (Eilevsdtr.) Stavn, født 18.04.1912, trolig i Lier. Hvem var hennes foreldre.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Borghild Elisabeth skal etter hva jeg har fått opplyst være født i Lier 18.04.1912. Men til tross for at jeg har bladd gjennom kirkebøkene fra Lier og andre områder i nærheten har jeg ikke klart å finne fødsel/dåp. Fødselsdatoen har jeg fra DIS Norges Gravminner.

Er der noen som har vært borti en Eilev Stavn eller som har en ide om hvor jeg skal lete, så setter jeg stor pris på å få hjelp eller tips.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det henne vi har her kanskje?

 

SAKO, Lier kirkebøker, G/Gb/L0003: Klokkerbok nr. II 3, 1911-1919, s. 12

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20060912110565

 

Datter av gårdbruker Bernhard Berntsen (?) Justad og Sigrid Martinsen Egge

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott hjelp. Det må være rett far Egil har funnet i boken  Studentene fra 1929. Jeg kjenner igjen navn på barna hennes. Da har jeg farsnavnet og kan søke etter ham i 1910 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er vel kanskje far hennes jeg finner her i 1910 som enkemann.

 

Samme mann i 1900 - https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037136000800

 

Relativ voksen og viril mann med barn født i 1912.....74 år gammel....

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spørsmålet om han enten giftet seg igjen etter 1910, fikk et barn utenom ekteskap . Dersom fødselsåret hans er korrekt så var han i så tilfelle rundt 70 år da Borghild ble født.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavn er vel i Flå (kirkebøker Nes), så jeg synes tampen begynner å brenne...

Jeg har sett på lysninger i Flå rundt tidspunktet for inngått ekteskap, 1939, jfr. over, men fant intet der.  Bevares, jeg kan ha blingsa....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Carsten, jeg fant den nettopp selv, men som du sier, uten at det hjelper noe. Det sier vel bare at hun var hjemmeværende i Lier, men det betyr vel ikke nødvendigvis at hun var født der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary. Det er den samme tellingen som jeg har lagt inn i innlegg nr.8.

 

Dersom dette er den rette far, må han ha vært rundt 70 år da Borghild ble født, enten utenom ekteskap, eller så må Ellef ha giftet seg mellom tellingen i 1910 og fødselen i 1912. Jeg heller mest til at det var utenom ekteskap, ettersom jeg ser han har fått flere barn etter at kona døde. Men problemet mitt er at jeg verken finner Borghilds dåp, konfirmasjon eller for den saks skyld vielse. Nå har jeg lett i kirkebøker i Flå, Nes, Lier, Skoger og andre nærliggende kirkesokn, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen som har tilgang på bygdebøker for Flå hvor gården Stavn er nevnt? Jeg vet ikke hvordan hun har fått dette slektsnavnet, men det må trolig ha med hennes mor å gjøre. Kanskje mora giftet seg med noen på Stavn. Jeg tviler på at det har noe med denne Eilev Halgrimsen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060808010493.jpg

 

Dødsfallet til Ellef i 1921.  Kan det finnes noe skifte etter ham som kan fortelle mer om etterkommerne?

Foreldrene bodde på Ruud da han ble døpt og oppholdsstedet var Arnegard (fortsatt Nes) da han ble konfirmert 21. juni 1857.

Det er vel han som er på Eiker i 1865-tellingen, så jeg finner heller ingen tilknytning til Stavn i Flå.

Merkelig dette, at en ikke kan finne ut hvor Borghild Elisabeth ble født/døpt og hva moren het.  Har du "sett litt" på den unge tjenestepiken fra Sande i 1910-tellingen?

Her må tydeligvis alle steiner snus (men jeg har ikke funnet noen passende dåp i Sande....)

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken til dødsfallet. Jeg blir mer og mer overbevist om at Borghild må være født utenom ekteskap. Og dersom dette er den rette Ellef Halgrimsen, så var han tett på 74 år da Borghild ble født. Så vidt jeg har funnet ut, fikk han sitt første barn i 1872, men det vet jeg jo ikke med sikkerhet. Jeg tror ikke Borghild ville ha vært nevnt i et evt skifte, om noe slik skulle eksistere. Men jeg får bare lete videre. Hun må jo være født/konfirmert et eller annet sted i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter at den som leter finner.

 

Og jeg fant Borghild Elisabeth døpt i Eiker 05.05.1912. Far enkem. handels. Elef Halgrimsen og tjenestep. Barbra Knutsdtr. Stavn. Hun var født i 1883. Og som antydet ble Borghild født utenom ekteskap.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5860/77574/126

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere i Lier i 1910-tellingen som heter Stavn og som er fra Flå.  Kanskje en idé å se litt nærmere på den kvinnelige delen?

Vi vet ennå ikke hvor Borghild Elisabeth ble født/døpt, men ifølge lysningen er hun bosatt i Lier i 1939.  Hos slektninger??

Liers historie ligger på nettet, så det går alltids an å ta en titt????

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Astrid K. Natvig skrev:

Ser at det er flere i Lier i 1910-tellingen som heter Stavn og som er fra Flå.  Kanskje en idé å se litt nærmere på den kvinnelige delen?

Vi vet ennå ikke hvor Borghild Elisabeth ble født/døpt, men ifølge lysningen er hun bosatt i Lier i 1939.  Hos slektninger??

Liers historie ligger på nettet, så det går alltids an å ta en titt????

 

Astrid

 

Se # 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YTRE JUSTAD - Lier kommune

(utdrag)

Bnr. 6 og 7. Solspillet.

1) Herman Andersen Egge, g. m. Karen Helene Andersdtr. Justad (se ovenfor) kjøpte i 1884 en part, bnr. 7, Plasseløkka, fra Nordenga og slo det sammen med en annen omtrent like stor part, bnr. 6. Enka overdro i 1900 til 2) murmester Lars Johannesen,; som i 1917 solgte til 3) Ole Svang. I 1931 ble bruket overdratt til 4) Barbra Stavn, f. 1883 i Flå, Hallingdal. Hun drev med jordbær- og fruktdyrking. Bruket tilhører nå 5) Erling Johansen.

 http://www.lier.kommune.no/liers-historie/ytre_justad.htm

 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Lier
  • Kommunenummer: 0626
  • Navn på bosted: Justad ytre, Nordenga

Antall personer registrert på bostedet: 8. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Ole Braaten hf g Gaardbruker selveier 08.09.1866 Gol Hall.  
  Brynhild Braaten hm g Gaardmandskone 18.06.1880 Flaa Hall.  
  Asta Kristine Braaten d ug Gaardmandsdatter 12.03.1907 t  
  Borghild Braaten d ug Gaardmandsdatter 19.02.1909 t  
  Barbo Stavn tj ug Tjenestjente ved gaardsbruk 21.03.1883 Flaa Hall.  
  Knut Stavn s av nr 5 ug Søn av nr 5 04.03.1909 t  
  Martin Otters. Ask el e Rentenist 26.02.1837 t  
  Anne Kirstine Ask el ug Underholdes væsentlig av en søn, Fors. Sagarbeider 17.10.1843 N. Eker

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0626&kenr=006&bnr=0005&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.