Gå til innhold
Arkivverket

Hans Henrichsen d.1804 Paskaput, Nordreisa, Skjervøy g.m. Stina Nielsdatter /Johannesdatter.


Øyvind S. Larsen
 Del

Recommended Posts

Skifte etter Hans Henrichsen, Baschabuth:

SATØ, Senja og Tromsø sorenskriveri , H/Hb/L0150: Skifteutlodningsprotokoll, 1803-1805, s. 189b-190a

Skifte

Avdøde Hans Henrichsen , enke Stina Nielsdatter, 5 barn er nevnt i skifte: Johannes, Henrich, Hans,

Ane og Catrina.

Familien i 1801 tellingen Skjervøy (Scannet):

Link

Valgte å ta scannet versjon da den ordinære avskriften har feil årstall på Hans (32 år mens scannet versjon viser 52 år.) 2 av barna bor heime. Hans og Catrine (d. 1803). Stinas etternavn er her Johannesdatter. Hans er på Tømmernes i 1804, senere på Paskaput og Nordkjosen i Nordreisa.

I 1801 tellingen er:  Johannes i Hammervig, Henrich på Alteidet, senere Indre Storvig og Anne på Røyelen, (muligens på Meiland senere).

Finner muligens de tre yngste barna konfirmert i Skjervøy i 1796-1799.

Hvor kom familien fra? Etter Nordreisa Bygdebok skal familien være kommet til Reisa tidlig i 1790.

Forfatteren av bygdeboka antyder at familien kan være Rørosinger. Legdsrullene for Skjervøy fra 1796 og 1804 (dessverre ikke på digitalarkivet pr. dags dato) har Sverige som fødested for alle tre sønnene. Dessverre har jeg ikke fått med meg faren Hans da jeg gjennomgikk disse listene. De fem barna ser ut for å være født i perioden 1777-1783.

Håper på hjelp til å finne ut hvor denne familien kom i fra. (Håper linkene fungerer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe for info, og eventuelt andre som har prøvd seg.

I dag kom jeg over en rettsprotokoll for Senja/Tromsø hvor Hans Henrichsen Paskaput i Reisen er nevnt.

Her står det nede til venstre hvor han er født. Kanskje skulle jeg lagt det ut på hjelp for tyding men prøver

her først da innholdet er knyttet til saken over.  Det jeg trenger er stedsangivelse nede til venstre etter

2. vitne Hans Henrichsen fød i ................. Westerbotten? Er det noen som leser noe mer om Hans her hører

jeg gjerne om det og.

SATØ, Senja og Tromsø sorenskriveri , F/Fa/L0058: Justisprotokoller/tingbøker, 1793-1798, s. 48b-49a

Link

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på en "...vig udi Vesterbotn" (dvs. i enden av Porsangerfjorden). Men det var å finne denne viken da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei se lenger oppe i saken, legdsrullene viser at de tre guttene er født i Sverige.

Faren ser ut til å være født i dagens W(V)esterbotten i Sverige, kan ordet før enkelt sett bare

være en form for navnet Sverige? Håpet det var en nærmere stedsangivelse for å kunne

finne de igjen i kilder i Sverige. Mange kom enten fra Sverige/Finland eller

Østerdalen til Nordreisa.

Endret av Øyvind S. Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.