Gå til innhold
Arkivverket

Herøy i Nordland og Norderhov i Buskerud: Syver Syversen f. ca 1842, var han fra Norderhov?


Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

På Herøy i Nordland ble det født en gutt ved navn Leonhard Pareli Zahl den 18.10.1876 og døpt i Herøy kirke den 21.03.1877: 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 834/L0506: Ministerialbok nr. 834A04, 1872-1878, s. 35
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050427010724

 

Gutten var født utenfor ekteskap, og mor er oppført som Berit Larsdatter fra Romsdal.  Hun har jeg funnet igjen i Romsdal, og har rimelig god styring på.

 

Men med faren er det verre.  Han står oppført som Ungkar Sivert Sivertsen, hjemfestet til Øxningen og Selø, begge stedsnavn med spørsmålstegn over, og alder 32 år.  Dette var hans 2. leiermål.

 

I ft-1875 finner jeg kun èn Sivert Sivertsen på Herøy: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052413000498

 

Alderen passer, men denne Sivert står oppført som født i Haugs sogn og prestegjeld.  Det eneste Haug jeg kjenner til, er Haug sogn i Norderhov.  Jeg har lett etter en passende Sivert i dette området i 1865, og finner faktisk en Syver Syversen, 23 år gammel og tjener på Hagen i Haug sogn, Nordhov under denne tellinga:  https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038084009268

 

Muligens er dette dåpen til Syver, nr. 309 her:

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1837-1847, s. 77
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051111050081

 

Jeg har lett i utflyttingslistene i Norderhov, innflyttingslistene i Herøy, og dessuten forsøkt å finne det første leiermålet til Syver/Sivert både i Herøy og i Norderhov, men resultatløst.

 

Så da er spørsmålet om noen har gransket denne slekta såpass inngående at de har funnet dokumentasjon på at far til Leonhard Pareli Zahl er identisk med Syver Syversen f. 1841 på Bergsundeie i Norderhov?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også dreie seg om Haus sokn og prestegjeld i Hordaland. Dessverre har jeg ingen opplysninger om denne slekta.

Kanskje kan det være flere opplysninger å få hvis man finner hans 1. leiermål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Geir!  Da skal jeg utforske dette området også.  Har samme tanke vedrørende det 1. leirmålet, men det kan jo ha skjedd hvor som helst på veien nordover, og dermed være nåla i høystakken.  Eller, hvordan visste presten på Herøy at Siver hadde et barn fra før hvis barnet ikke ble døpt i prestens kirkesogn?  Var det vanlig at dette ble anført på attesten der vedkommende kom fra, evnt. på reisepasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp med å lete, Knut Frode.

 

Jeg tror jeg nå har funnet det 1. leiermålet til Syver Syversen.  Ei jente ved navn Ivertine Sofie f. 13.02.1873 og døpt i Tjøtta 02.08.1873.  Nr. 29 her:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 817/L0262: Ministerialbok nr. 817A03/ 1, 1862-1877, s. 51
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070215660116

 

Hvis jeg forstørrer opp teksten ganske mye, synes jeg det står Selø, Herø, 31, og Haus til slutt i parentesene etter farens navn.  Er det bare noe jeg tror, eller er det andre som også leser det slik?  I så fall må Haus som Geir Tverå tipset om, være riktig spor, og også kanskje denne Siver som Knut Frode har funnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken til klokkerboka, Knut Frode, og ellers bekreftelse på at du også leser det samme som meg.  Da er det rimelig sikkert at Syver kom fra Haus sogn og prestegjeld, ikke Haug som det står i 1875-tellinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Knut Frode! Nå spørs det bare om det er mulig å finne ut hvem av disse det kan være.  Jeg tenker at Syver må ha blitt med en båt nordover fra Bergen til Herøy, kanskje som mannskap, og da er han kanskje ikke innført som utflyttet nordover.  Jeg har lett blant innflyttere i Herøy kirkebok, men resultatløst, og det er kanskje av samme grunn at han ikke nødvendigvis står som innflyttet der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.