Gå til innhold
Arkivverket

Register over fosterbarn?


Geir Maribu
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en barnefødsel. Men deretter er det vanskelig å finne noe som helst. Ikke dødsfall, ikke konfirmasjon. Da tenker jeg at barnet er satt bort. Finnes det oversikt over fosterbarn, kan jeg f.eks sjekke i et register om et gitt barn er satt bort til fosterforeldre eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om barnet kan ha dødd som barn?

Kan du legge inn navnet?

Det finnes mange på forumet som kan hjelpe.

Legg helst ved lenke til det du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og når ble barnet født? Er det snakk om et barn plassert offentlig eller privat? Hvis barnet er plassert ut på begynnelsen av 1900-tallet i Kristiania, finnes det protokoller fra Kristiania fattigvesen, kontoret for utsatte. Dessverre er det ikke navneregistre til disse protokollene:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Fattigvesenet-i-Kristiania

 

Ellers slutter jeg meg til det som står i # 2. For å kunne hjelpe deg, er det fint om du kan oppgi flere opplysninger.

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt er kopi av aktuell side i fødselsbok for Leksvik/Stranda i Nord-Trøndelag. Den det gjelder er gutt nr 5. Sliter litt med å tolke navnet, men det er vel noe i retning Mens Severin? Denne kopien har jeg fått på mail fra kirkekontoret i Leksvik. Det er litt problematisk å gå videre med denne da boka ikke er sendt til Riksarkivet. En må be kirkekontoret om spesifikke oppslag, og da er de svært greie og sender kopi ganske kjapt. Men man skulle så gjerne ha kunnet bla på egen hånd også.

Det var helt tilfeldig at jeg fant dette innslaget. Det var et av de andre navnene jeg var interessert i og bad om kopi for. Denne gutten er det ingen andre i familien som har nevnt i deres slektsforskningsbestrebelser. Han er heller ikke navnet i andre sammenhenger i familien. Så hvor ble han av? Dersom han døde tidlig står han jo i den samme boka. Jeg skal spørre kirkekontoret i Leksvik om det over påske.

Det  opprinnelige spørsmålet mitt var om det finnes register over fosterbarn eller "barn som ble satt bort". Eller bare "forsvant" de?

Fødselreg-Leksvik-Stranda-1915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at foreldrene ligger gravlagt i Stranda Leksvik.

 

1644503 Elias  Berg    1402  1890  0203  1971  0803  1971  13  11  Takk for alt  Vis  Stranda Leksvik

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1644503

 

1644504 Minda Lorene  Berg  Wanvik  1602  1894  1008  1972  1608  1972  13  12  Takk for alt  Vis  Stranda Leksvik

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1644504

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Minda og Elias står med 3 barn.

 

Minda Lorene Loreniusdatter Berg (født Vanvik)
Født: Dag Måned 1896 - Sted
Død: Dag Måned 1972 - Sted
Foreldre: Begge foreldres navn
Søsken: Nils Loreniussen Vanvik og navnene til 12 flere søsken
Mann: Navnet til mann
Barn: Ole Eliassen Berg og navnene til 2 flere barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Maribu skrev:

Vedlagt er kopi av aktuell side i fødselsbok for Leksvik/Stranda i Nord-Trøndelag. Den det gjelder er gutt nr 5. Sliter litt med å tolke navnet, men det er vel noe i retning Mens Severin? 

 

Dersom du ser på navnet til moren, er "L" i Lorentsdatter skrevet nøyaktig lik første bokstav i mellomnavnet til Mens. Kan det være noe i retning av Levian?

 

Ser for øvrig at foreldrene ble gift noen år senere. Det kan være med og indikere at gutten ble hos foreldrene.

 

Mvh Bente 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bente L. Skjager skrev:

 

Dersom du ser på navnet til moren, er "L" i Lorentsdatter skrevet nøyaktig lik første bokstav i mellomnavnet til Mens. Kan det være noe i retning av Levian?

 

Ser for øvrig at foreldrene ble gift noen år senere. Det kan være med og indikere at gutten ble hos foreldrene.

 

Mvh Bente 

 

Eller Mens Levin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vigsel i 1917, er det oppgitt at Elias bor i Trondheim og at Minda bor i Vanvikan. Kan Mens L. være å finne i kirkebøker for Trondheim, eller bosatte de seg i Vanvikan?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 605/L0245: Ministerialbok nr. 605A07, 1916-1938, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10081112062007

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bente L. Skjager skrev:

Ved vigsel i 1917, er det oppgitt at Elias bor i Trondheim og at Minda bor i Vanvikan. Kan Mens L. være å finne i kirkebøker for Trondheim, eller bosatte de seg i Vanvikan?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 605/L0245: Ministerialbok nr. 605A07, 1916-1938, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10081112062007

 

Mvh Bente

 

De bodde i Leksvik,Nord-Trøndelag ved død.Gravlagt Standa,Leksvik

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser guttens navn til å være Mens Levin   (som Ann-Mary)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.