Gå til innhold
Arkivverket
Leif Erik Otterå

Til Sør-Afrika i 1880? Malene Jakobsdatter og Hans Andreas Johan Hansen

Recommended Posts

Leif Erik Otterå

Da jeg oppdaget denne utflyttingsmeldingen i kirkeboka ble jeg overrasket.

nr. 16 og 17: https://media.digitalarkivet.no/kb20070102620591

Malene var født 6. november 1854 i Lindås, Hans Andreas var snekker og født 15. juni 1853 i Bergen. Malene og Hans hadde to små barn i april 1880 (det ene knapt to år, det andre knapt fem måneder), og disse er ikke nevnt i utflyttingen. De må ha blitt tatt hånd om av Malenes familie i Lindås. Året etter, 5. august 1881 fikk Malene og Hans en sønn til, i Bergen, så hvis de virkelig reiste til Sør-Afrika så har de kommet tilbake senest året etter. Etter det bodde familien i Bergen resten av livet, og de fikk tilsammen ti barn. Jeg har ikke hørt noen i familien nevne denne Sør-Afrika-reisen.

Er det mulig å finne eventuelle spor etter denne reisen i skipslister el.l.? Eller kanskje de hadde tenkt å reise til Sør-Afrika da de snakket med presten, men ombestemte seg da de kom til Bergen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.