Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Ellefsdtr. født 14.02.1815 på gården Eidal, Nes I Buskerud. Men hva med foreldrene hennes, hvem var de og hvor kom de fra.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ingeborg ble født 15.02.1815 og døpt  01.03.1815. Hun var født utenom ekteskap og foreldrene var soldat Ellev Halvorsen Ejdal og Goroe? Olsdtr. Ødegaarden eller Ejdal.

 

Jeg finner dem ikke gift, i alle fall ikke med hverandre og jeg finner heller ikke konfirmasjonen til Ingeborg (ser ut til at 1828 mangler), den kunne kanskje ha kastet lys over hvem foreldrene var. Så om noen har kunnskap om Ingeborg eller hennes opphav, eller på andre måter kan bidre til å kaste lys over spørsmålene min, setter jeg stor pris på hjelp.

 

Se nederst høyre side i kirkeboka.

https://media.digitalarkivet.no/view/3052/19569/6

 

Da Ingeborg giftet seg 03.06.1834 med Halgrim Pedersen, skriver hun seg fra Eidal og far Ellef Halvorsen.

Vielse nr.31.

https://media.digitalarkivet.no/view/1110/7104/3

 

Kanskje det finnes en bygdebok for Nes i Buskerud som omtaler gården Ej(i)dal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 589 i Gårds- og slektshistorie for Nes i Hallingdal, bind V Øygardsfjerdingen (Nordre Espeset) starter med:  Gården delt.  Morten Larssen Espeset f. 1781 d 1845 g 1818 med 

Guro Olsdtr. Øygarden f 1794 d 1852.  Guro hadde vært trulova med Eilev Halvorsen Eidal (f 1788) d 1814 under krigen før dei ble gifte.  Dei fikk dattera:

Ingebjørg Eilevsdtr. f 1815 d i Am. etter 1880, far "Ungkarl og Soldat Ellev Halvorsen Eidal - Faderen død i Fælten", g 1834 med Halgrim Persen Rud (søre): budde der og på ei tomt under Engelstugu, til Am. 1870.  Ingebjørg skrev Eidal i 1834, ho vokste nok opp der.

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Birgit

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
31 May 1819
Nes i Hallingdal, Buskerud, Norway
father:
Morten Larssen
mother:
Guroe Olsdr

----

 

Lars Mortensen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
14 August 1820
 
christening:
7 October 1820
Nes i Hallingdal, Buskerud, Norway
residence:
1820
Buskerud, Norway
father:
Morten Larsen
mother:
Guroe Olsdr
 

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Astrid. Ja , nå ser jeg det står at faderen var død i felten. Ikke rart jeg ikke fant noe ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at foreldrene til Guro var Ola Halvorsen Arnegard (foreldra ført på Onsgard), født 1755 - død 1841 (fortsatt ifølge gårdshistorien, men nå Søre Eidal/Øygarden, side 478).  Gift 1779 med Margit Kristensdatter fra Høva eller Hansamoen (under Prestegården), født 1757 - død 1836.  De fikk 10 barn og Guro var nr. 7 i flokken.  Tar med litt mer fra boka, jfr. over, 1779 heiter de Høva, 1781 Espeseteie, 1783 Espeset, 1786 "Braate", men fra 1789 Øygarden.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.