Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåpen til Berthe f. 1872 Sør Fron.


Elisabeth Stabell Nilsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen tyde dåpen til Berthe f. 9. februar 1872 Sør Fron. Nr. 24.

Foreldrene er Amund Engebretsen og Karen (Andersdatter)? tror jeg. Resten er verre å forstå.  Det er også oppgitt forskjellig alder på foreldrene i Ministerialbok og Klokkerbok, og i Ministerialboka er de oppgitt gift i (Hølen) er det riktig? Og er det de samme faddere?

 

Sør-Fron prestekontor, H/Ha/Haa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1864-1880, s. 80. nr. 24.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070115650266

SAH, Sør-Fron prestekontor, H/Ha/Hab/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1864-1883, s. 88. nr. 23.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603540706

 

Mvh. Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 / 9 Febr. / 1 April / Berthe / ægte. / Hsm. Ammund Engebregtsen Bjerkehagen under N. Bjerke (42) og Hustr. Karen Andersd. (44) gifte Høsten(?) 23/10 57. / Marit Olsd. Dalsæghagen, Anne Ammundsd. Ammundgaardhagen, Oleane Pedersd. Snippen, Karl Knudsen Kvikstadhagen, Anton Iversen Amundgaardshagen / (heimedøypt av) Mari Lillejevne

 

23 / Febr. 9 / April 1 / Berthe / ægte. / Hf. Amund Engebretsen og Hustru Karen Andersdatter Bjerkeeiet. (Manden 39, Konen 42 Aar) / Marit Olsdr. Dalsæghagen, Oliane Pedersdr. Haverstadeiet, Ahne A. Amundgaardshagen, Karl K. Kvikstadeiet, Anthon I. Lillegrav. / (heimedøypt) Af Mari Lillejevne

 

Det ser ut til å vera dei same fadrane. Stadnamna varierar litt, men -eiet er ofte berre eit generisk namn på husmannsplassar, og ikkje alltid det namnet som vart mest brukt om plassen. Til dømes Oleane/Oliane: Ho er nemnt Snippen og Haverstadeiet. Kanskje Snippen var namnet på ein husmannsplass under garden Haverstad? Eg er ikkje lokalkjent på Fron, så eg stiller det som eit ope spørsmål. Når det gjeld alderen - så hadde i alle fall presten truleg moglegheit for å sjekke opplysingane til klokkaren ved å slå opp i kyrkjebøkene (ministerialbøkene) og finne dåpane deira. Kva som er rett her, finn du nok ut når du leitar litt meir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk nå løste det seg opp. Det var altså Høsten istedenfor Hølen selvfølgelig.

Så nå fant jeg dem gift i Sør Fron og det første barnet Kari født 9. juni 1857 og så giftet de seg 23. Oktober 1857.

 

Sør-Fron prestekontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1849-1863, s. 265. nr. 11.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070130650412

 Sør-Fron prestekontor, H/Ha/Hab/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1844-1863, s. 305. nr. 5.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603540597

 

Ifølge dette er han født 1833 og hun 1832. Kan du lese navnene på hvor de er født? Tror det står Svehaugen på han. Hun kommer fra Ringebu, men det navnet klarer jeg ikke å lese.

Tusen takk for hjelpen.   

 

Mvh. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje 100 % sikker på at det står Høsten, men det ser no slik ut, sjølv om det virkar litt overflødig å skrive hausten når datoen kjem rett etter. 

 

Ministerialboka: Sveehaugen / Nord. Bjerke Sundgaarden

Klokkarboka: Svehaugen / Nordlieiet fra Ringeboe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Atle Brandsar skrev:

Ministerialboka: Sveehaugen / Nord. Bjerke Sundgaarden

Klokkarboka: Svehaugen / Nordlieiet fra Ringeboe

 

Igjen, tusen takk for hjelpen.   

 

Mvh. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.