Gå til innhold
Arkivverket
Valgjerd Fredriksen

Bestemand

Recommended Posts

Valgjerd Fredriksen

En av mannskapet mønstret på seilskipet som "Bestemand".  Hva gjorde han ombord?

Takk for eventuelt svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Valgjerd Fredriksen

Takk til dere.

Bestmann var altså en erfaren sjømann eller nestkommanderende.

Men "Bestmannen" i mitt tilfelle var bare 19 år med tre års fartstid.  En kunne vel ikke oppgi på mønstringskontoret at en ville mønstre på som bestmann?. Hvem var det som bestemte at en skulle være bestmann på et skip? Kapteinen?

Vh. Valgjerd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg
1 hour ago, Valgjerd Fredriksen said:

Bestmann var altså en erfaren sjømann eller nestkommanderende.

Men "Bestmannen" i mitt tilfelle var bare 19 år med tre års fartstid.  En kunne vel ikke oppgi på mønstringskontoret at en ville mønstre på som bestmann?.

Kvifor skulle ein ikkje det? 

Det var vel skipperen som hadde siste ordet for det meste, også når det galdt verving av mannskap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Valgjerd Fredriksen

Hva slags arbeid gjorde da en bestmann ombord?

Valgjerd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
David Widerberg Howden

Min tippoldefars brødre Enok og Johan Hovde, var med på amerikaneren Wellmans ekspedisjon til Nordpolen i 1894 som henholdsvis tolk og bestman.

De blir omtalt som "Expeditionens dygtigste menn" ”Af expeditionens mandskab var ubestridt nordmændene både de kraftigste og mest udholdende.”

Enok var født i 1863 og altså 31 år, han er nevnt som matros og ble hentet inn på bakgrunn av sine engelskkunnskaper, da han hadde vært noen år i USA og endel

av mannskapet var nok norske, bla. hans egen bror som antakelig ikke kunne engelsk. Hans eldre bror Johan (født 1858, 36 år), vet jeg hadde mye erfaring som sjømann og

hadde vært mange år på sjøen, bla. på lofotfiske (de var fra Sunnmøre) antakelig hadde han også erfaring med mer polare strøk og farvannet rundt Svalbard, der ekspedisjonen først gikk til. Så kanskje bestman blir som en kjentmann? En som kjenner farvannet og har erfaringen som skulle til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Styrmann

Styrmannen, også på noen fartøytyper kalt bestmann, er stedfortreder for skipperen og er nestkommanderende på båten.

http://settsjobein.no/yrke/styrmann/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.