Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Sylvia Bye f. 4 Jun 1786 og Henrik Hansen HOLM f. 1782 i Bodø


Arne Nossum
 Del

Recommended Posts

På 21. april 2017 den 22.28, Arne Nossum skrev:

...

1:  Hans Ulrich Henriksen HOLM, f. 24 Mar 1808 døbt. i vår frue kirke i Trondheim den 12. mai 1808

  kb20070921670362

Han hadde foreldrene Kontoirbetient Henrik Holm og Anne Sølvia Bye

...

Er det her under dåpen nevnt et tredje døpenavn på denne lille karen?

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

...

Kontoristen Henrik Holm hos futen i Bodø som jeg nevnte i mitt innlegg med opplysninger fra bygdebøkene for Bodin- her kommer noen flere kilder:

 

Han får sønnen, Hans Christian f. 13. februar 1829 med Pernella Persdotter på Valle. Titulereres som enkemann (!), og det kan det vel være årsaker til...:

Nordland fylke, Bodø i Bodø (Salten), Ministerialbok nr. 801A05 (1818-1834), Kronologisk liste 1829, Side 101
https://media.digitalarkivet.no/kb20071030640630

....

Denne sønnen skal ha vært fostergutt på Evjen i Straumen i følge forfatter av Bodin-bøkene, Terje Gudbrandson. Han er nevnt under Evjo, side 994, som Hans Hendrek Holm, født på Valle, Innstranda i 1829, og nevnt der. Kom senest 1832 som fostergutt til Evjo og dør her 25. juni 1845.

 

Hendrek må vel være feilskrevet navn, da han er døpt Hans Christian.

 

Jeg finner ikke hans begravelse i Bodø, men derimot en Hans Christian Holm Evjen, som blir begravet i Vågan, Nordland den 30. mars 1845:

Nordland fylke, Vågan, Gimsøy i Vågan, Klokkerbok nr. 874C01 (1843-1859), Døde og begravede 1845, Side 533-534

https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg siterer litt fra innlegg her, kommenterer med tekst og utklipp fra en bok. Trykker så på knappen "Send inn svar", kommer opp "Lagrer" og jammen er er knappen "Send inn svar " kommet opp igjen, og intet skjedd med innlegget mitt - det står fortsatt her og ikke sendt avgårde. Hva gjør jeg feil?

 

Prøver å sende inn innlegget på nytt som jeg heldigvis arkiverte som dokument på Mac'n:

 

   ********************************************************************************

 

Flood sitt innlegg: 

.....
Henrich Hansen Holm og Anna Andersdatter Møller ble  24.04.1738 i Domkirken i Trondheim. Anna var enke:
Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1738
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20050613031103.jpg

 

Det er en hjemmeside på MyHeritage, som har oppført anerekken til dette paret. Eier av hjemmesiden har ikke med "vår" Henrik f. 1882, men broren (vi kan vel med ganske stor sannsynlighet si at disse var brødre?) Andreas f. 1880 og som ble gift med Anna Maria Stabel, er blant etterkommerne.
 

Opplysninger på denne hjemmesiden er ikke kildebelagt, så disse må verifiseres. Men setter opp en enkel ikke-dokumentert anerekke her, så får vi se om det kommer inn kilder etterhvert som kan si om denne anerekken er holdbar eller ei.
 

Andreas Hansen Holm 1780 - 1839 - g.m. Anna Maria Stabel
 

Hans Ulrich Hansen Holm (yrke: underveier) 1744 - 1793 - g.m. Elen Sundt (?) / Børting (?), 1739 - 1802
 

Hans Hansen Holm (yrke: borger) 1685 - 1750 - g.m. Anne Møller (enke ved vielsen ref Flood sin lenke her over)
 

Hans Hansen Holm (yrke: forpakter Storfosen) 1645 - 1687 - g.m. Anne Olufsdatter Hoff, ? - 1696
 

Hans Hansen Holm ca 1620 - ca 1690 g.m. Karen Röchum, ? - 1708
 

Hans Christensen Holm (yrke: prest)  g.m. Margrethe Lauritzdatter Krabbe
 

Videre aner her på Geni, ikke kildebelagt: https://www.geni.com/people/Hans-Holm/5154106550250084982  og her: https://www.geni.com/people/Hans-Holm-Prest/6000000001942144927 
 

Via disse Geni-sidene, synes det som jeg har funnet et mulig spor til klokkeren Johannes Holm på Fenes i Bodø, som skal være født i Bergen, men skal komme nærmere tilbake til dette senere.
 

Hans Hansen Holm nevnt under Storfosen - fra boken "Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700" av Svein Tore Dahl, side 133:
http://www.nb.no/nbsok/nb/19157a4477266f0b873cb2e413fe4cc4.nbdigital?lang=no#135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Henrik: moren nevnt som Elen Andersdatter Sund.


Flott at du får med sånne små detaljer! :D 

 

Eller kalles hun vel Børting ved giftermålet:

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A06 (1766-1877), Trolovede 1771, Side 281
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920680038.jpg

 

Jeg ser for øvrig at en av dem som har undertegnet ved trolovelsen er Ole Nilsen Børting. Kanskje han som er nevnt her i f.t. 1801:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434001500

 

Han er også nevnt i 2. borgerkompani i Trondheim 1782:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/44/pp00000000177934

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tilkommende bruden er ved forlovelsen registrert med navnet Elen Andreasdatter Børting, og det hele er underskrevet av Ole N. Børting og Andreas Christensen. Det er vel da grunn til å tro at denne Andreas er brudens far, men at han også er en Børting etter som datteren har fått det etternavnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2017 den 14.51, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Haugros: artig at du fant en mulig forbindelse til Molde!

 

Nossum: har bygdebøkene fra Bodin her i heimen og funnet noen kandidater med slektsnavnet Holm:

 

BB Straumen, side 301, Ytter Ripnes av Ner-Knaplund:

 

Hans Holm, bruker 1814-1817, fra Trondheim, født ca 1776, død ca 1818. Gift 10/1-1813 med Johanna Maria Woltersdorff i Hundholmen i Kirkegrenda, opprinnelig fra Trondheim, heimedøpt (innført Domkirken 3/8-1792), død før 1855. Bror Hans i København er nevnt i skiftet.

 

BB Innstranda, side 665, andre i Kvalvåg:

 

Henrik Holm, enkemann, får 1829 sønnen Hans Kristian, med Pernella Persdotter på Valle. Han er 1832 kontorist hos futen og trolig samme karen som 1813-1814 hadde vært i Ytter-Ripnes av Ner-Knaplund i Straumen og 1855 dør Alstad i Kirkegrenda.

 

BB Innstranda, side 592, Valle:

 

Andreas Jakobson Holm, født 1833 Elstad, Tverrlandet. Av klokker-/lensmannslekta på Fenes.

 

BB Innstranda, side 316, Fenes:

 

Johannes Holm, klokker, født ca 1743 Bergen.

Jeg er veldig imponert over etterforskningen dere har gjort i denne tråden.

Det ser det for at Kontoirbetient Henrik HOLM f. 1782 i Trondheim hadde foreldrene Hans Ulrich HOLM  (1744-1793) og Elen Andreasdatter BØRTING  (1738-1802).

Jeg tror det er samme karen som fremstår som enkemann, og som i 1829 får sønnen Hans Christian med Pernella Persdotter på Valle. Denne sønnen er nok han som døde som 16 åring. Henrik HOLM er i 1832 kontorist hos futen Hans Holmsen i Bodø, men det er ellers ukjent bakgrunn for hans eskapade i Nordland, for hans kone Anne Sylvia BYE levde jo vitterlig til 1863. .

Jeg synes imidlertd ikke han passer helt med karen som 1813-1814 hadde vært i Ytter-Ripnes av Ner-Knaplund i Straumen og som dør på Alstad i Kirkegrenda i 1855.

Denne karen heter Hans HOLM (ikke Henrik) og er født i 1776. Han som dør som fattiglem og husmand  i 1855 heter også Hans ?

Jeg tror ikke vi har funnet dødsfallet (1848 ?) til kontoristen Henrik HOLM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Anne Sylvia søkte om skilsmisse fra sin ektemann Henrich Holm, og fikk Bevilling av stiftsamtmann Trampe  i Trondheim den 21 mars 1815 til å leve "adskilt fra bord og sæng"

Endret av Arne Nossum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 24.4.2017 den 15.46, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

.....

Det er en hjemmeside på MyHeritage, som har oppført anerekken til dette paret. Eier av hjemmesiden har ikke med "vår" Henrik f. 1882, men broren (vi kan vel med ganske stor sannsynlighet si at disse var brødre?) Andreas f. 1880 og som ble gift med Anna Maria Stabel, er blant etterkommerne.
 

Opplysninger på denne hjemmesiden er ikke kildebelagt, så disse må verifiseres. Men setter opp en enkel ikke-dokumentert anerekke her, så får vi se om det kommer inn kilder etterhvert som kan si om denne anerekken er holdbar eller ei.
 

Andreas Hansen Holm 1780 - 1839 - g.m. Anna Maria Stabel
 

Hans Ulrich Hansen Holm (yrke: underveier) 1744 - 1793 - g.m. Elen Sundt (?) / Børting (?), 1739 - 1802
 

Hans Hansen Holm (yrke: borger) 1685 - 1750 - g.m. Anne Møller (enke ved vielsen ref Flood sin lenke her over)
 

Hans Hansen Holm (yrke: forpakter Storfosen) 1645 - 1687 - g.m. Anne Olufsdatter Hoff, ? - 1696
 

Hans Hansen Holm ca 1620 - ca 1690 g.m. Karen Röchum, ? - 1708
 

Hans Christensen Holm (yrke: prest)  g.m. Margrethe Lauritzdatter Krabbe
 

Videre aner her på Geni, ikke kildebelagt: https://www.geni.com/people/Hans-Holm/5154106550250084982  og her: https://www.geni.com/people/Hans-Holm-Prest/6000000001942144927 
 

Via disse Geni-sidene, synes det som jeg har funnet et mulig spor til klokkeren Johannes Holm på Fenes i Bodø, som skal være født i Bergen, men skal komme nærmere tilbake til dette senere.
 

Hans Hansen Holm nevnt under Storfosen - fra boken "Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700" av Svein Tore Dahl, side 133:
http://www.nb.no/nbsok/nb/19157a4477266f0b873cb2e413fe4cc4.nbdigital?lang=no#135

 

.

Har anerekkene som angis i dette innlegget blitt verifisert eller 'ettergått' ?

 

Kjenner noen opphavet til kona Anne Olsdatter (Hoff ?) til forpakter på Storfosna (Ørland) (1681-1686). Hans Hansen Holm (c1645?-1687 Trondheim) ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Min ubekreftede mistanke er at Anne Olsdatter kom fra gården Hovde på Brekstad (Ørlandet). Både Hovde og Storfosna tilhørte vel Austråt-godset og det var nok nære forbindelser mellom disse. På side 17 i Ørlandsboka II, "Fra Hovde til Berg" finner vi en bruker ved navn Ola Jonsen f. 1605 som kan være far til Anne Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arne Nossum skrev:

Min ubekreftede mistanke er at Anne Olsdatter kom fra gården Hovde på Brekstad (Ørlandet). Både Hovde og Storfosna tilhørte vel Austråt-godset og det var nok nære forbindelser mellom disse. På side 17 i Ørlandsboka II, "Fra Hovde til Berg" finner vi en bruker ved navn Ola Jonsen f. 1605 som kan være far til Anne Olsdatter.

 

Mange takk, Arne ! 

 

Interessant at Anne Olsdatter (Hoff/Hov) (f. ca.1650 ?) muligens kan ha kommet fra Hovde (''Hoffda') på Brekstad, Ørlandet.

 

Det var skifte etter henne 28 Apr 1697. Hun hadde minst 10 barn, hvorav 6 omkom i drukningsulykken sammen med henne og barnas huslærer Olaf Winter den 22 Sep 1696 (på Mikkelsdag). 4 barn er nevnt i live ved skiftet.

 

Hun giftet seg altså ca.1672 med trondhjemsborgeren Hans Hansen Holm (c1645-1687), som var forpakter ('forvalter') på Storfosen gods (Storfosna, Ørland) i tidsrommet 1681-1686.

 

Det fantes en (annen ?) Anne Olsdatter Hoff (Hov, Orkdal) (ca.1665-1744) muligens fra Meland, Geitastrand, Børsa, som ca.1692 ble g. med Christen Jacobsen Schult (ca.1655-1719 Orkdal). Han var reisetjener (hofmann, fullmektig) (1686) for enken Maren Schøller (etter viselagmann Schøller) på Gjølme (Orkdal).

 

Navnelikheten mellom de to Anne Olsdatter er iøynefallende, men det stopper vel der ... ?
 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2021 den 17.01, Per Nermo skrev:

.

Har anerekkene som angis i dette innlegget blitt verifisert eller 'ettergått' ?

 

Kjenner noen opphavet til kona Anne Olsdatter (Hoff ?) til forpakter på Storfosna (Ørland) (1681-1686). Hans Hansen Holm (c1645?-1687 Trondheim) ?

 

 

Hei:

 

Det er flere uidentifiserte damer her, og en av disse er Karen Röchum, ? - 1708 g.m. Hans Hansen Holm ca 1620 - ca 1690. 

På mitt gamle slektstre heter hun for øvrig Karen Mentzdatter Röchum

 

Christen Andersen Holm (sogneprest Stangvik 1568) f. 1530 i Danmark, d. 1603 i Stangvik, MR.  var g.m. Anichen Christensdatter Tellemann f. 1550. Deres barn var :

 

i. Anders Christensen Holm (prost i Ørland kirke Brekstad) f. 14 mar 1576 i Stangvik MR, d. 6 mai 1660 i Ørland ST. Gift i Ørland kirke med Dorite Thygesdtr. f. 1598, d. 1660. Flere barn

 

og

ii. Hans Christensen Holm f. 1577 i Stangvik d. 5 feb 1654 i Stangvik. Hans giftet seg først med Margrethe Lauritzdatter Krabbe.  f. Ca. 1590, og deretter med Birgitta Samuelsdatter Arctander. f. 1590. Hans Chr. Holm var:

     *  Residerende kapellan i Surendal Anneks Stangvik sogn, N-Møre prosti i 1609

     *  Sogneprest i Stangvik, Surnadal 1619.

     *  Involvert i en rettssak vedrørende Anders Christensen Arrebo i 1622.

     *  Sagskatt: 1622-1636

     *  Koppskatt: 1645

     *  Deltok i hyllingen av kong Fredrik 3. i 1648.

Etter sigende hadde hr. Hans 12 barn. På slektstreet er det ført opp ett barn (Hans Hansson Holm f. ca. 1620) fra 1. ekteskap med Margrethe Lauritzdatter Krabbe. I 2. ekteskap med Birgitte  Samuelsdatter Arctander hadde han datteren Hjertrud Hansdatter Holm f. 1625 d. 1706 + 10 barn som døde under oppveksten.

Hjertrud var også gift to ganger - først med Johan Hansen Kaabye f. Ca. 1621, d. 1669 (prest i Stangvik), og deretter med Johan Mentzen Darre f. 1641 d. 1704 (Sønn av Mentz Christophersen Darre i Trondheim).

 

Jeg finner også skrevet at oppsitteren Kristen på gården Røkkum i Stangvik måtte være en sønn av Hans Christensen Holm, etter som han var omtalt som svoger til presten Kaabye i forbindelse med en rettsak. Da blir det for mange barn av Hans Chr Holm, og jeg har en mistanke om at Kristen Røkkum er samme person som Hans Hansson Holm f. ca 1620, og at rette navnet er Christen Hansson Holm etter sin far-far. Videre spekulasjoner tilsier at han var gift med Karen Mentzdatter Röchum som trolig også var en datter av Mentz Christophersen Darre i Trondheim. Sønnen til Sogneprest Hans Chr. Holm i Stangvik giftet seg nok standsmessig, og dermed ble han kanskje dobbelt svoger med Kaabye.

Jeg finner for øvrig ingen faktaopplysninger som bekrefter eksistensen til Hans Hansson Holm f ca. 1620, og jeg har en mistanke om at det er en trykkfeil på det gamle slektstreet som har medført dette navnet. Det er jo også konspiratorisk og en smule respektløst å antyde at salig  Mentz Darre skulle ha hatt flere barn enn de han har vedkjent seg i sin gamle tyske bibel.

Det er vel bare DNA som kan gi oss fasiten på dette !!

Endret av Arne Nossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Arne Nossum skrev:

..... jeg har en mistanke om at Kristen Røkkum er samme person som Hans Hansson Holm f. ca 1620, og at rette navnet er Christen Hansson Holm etter sin far-far. Videre spekulasjoner tilsier at han var gift med Karen Mentzdatter Röchum som trolig også var en datter av Mentz Christophersen Darre i Trondheim. Sønnen til Sogneprest Hans Chr. Holm i Stangvik giftet seg nok standsmessig, og dermed ble han kanskje dobbelt svoger med Kaabye.

 

Dette var interessant. 

Karen (Mentzdatter? ) Röchum skal i 1704 være nevnt som 'Hans' enke'  i en sak vedr. husene på prestegården i Surnadal. Er det noen 'her' som har tilgang til kilden til denne rettssaken i 1704 ?
Kan formuleringen bety 'hans enke' , istedet for 'enken til Hans' ?
 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

 

Dette var interessant. 

Karen (Mentzdatter? ) Röchum skal i 1704 være nevnt som 'Hans' enke'  i en sak vedr. husene på prestegården i Surnadal. Er det noen 'her' som har tilgang til kilden til denne rettssaken i 1704 ?
Kan formuleringen bety 'hans enke' , istedet for 'enken til Hans' ?
 

 

Øverst på side 18/26 i dette dokumentet http://www.tuxen.info/geistligheten_1536-1700_rettelser.PDF fremgår det at kilden er " SAT: Trondheim lagtingsprotokoll", men jeg har ikke tilgang.

Der fremgår det også at Stangvikpresten Hans Christensen Holm kan ha hatt et barn med navn Margrete Hansdatter Holm.

Her også en morsom sak vedrørende moralens voktere i Stangvik på 1600 tallet: http://old.trollheimsporten.no/paa-research-i-lgamle-torduigenr.6159464-137312.html

Endret av Arne Nossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.