Gå til innhold
Arkivverket

etterlysnkng slekten til biskop Sørensen


Tharald Moen
 Del

Recommended Posts

Har prøvd i mange år å finne en av mine forfedre som det står at kom ”vestfra og var i slekt med biskop Sørensen”. Litt å forholde seg til, men det har vist seg å ikke være lett.
Men jeg tror at jeg er kommet et skritt nærmere. Jeg tror det er en av tantene til biskop Sørensen som er den jeg leter etter.
Min forfar er Søren Simonsen. Han kom til Søndeled (Fie/Nipe) rundet 1765-70. er antakelig født rundt 1740-50. Han ble gift med Ingeborg Sivertsdatter, hun var fra Søndeled, og jeg kjenner hennes slekt.
Det som gjør at jeg tror at det må være en av tantene til biskopen er at det er dukket opp et rykte om at Søren var fetter til biskopen.
Kristen Sørenson f. 1687 g.m. Steivor Sørensdatter hadde 7 døtre i tillegg til Søren Kristensen (smed) far til biskopen ref side 365 i Finsland I Ætt og gård.
Er det noen som kjenner til etterkommerne eller ektefelle til noen av søstrene, sannsynligvis en av de eldste. Hun må vært gift med en Simon (Somund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Tharald, kom du noe lenger med å finne forfedrene til Simon Sørensen /Nipe født ca 1740?

En av våre forfedre var hans og Ingeborgs datter 

Inger Helene Sørensdatter Nipe

f 1779 d 1862

Hun var gift med 

Ole Hansen f 1783 d 1821

som jeg ikke finner forfedre til.

Vet du dette?

 

Mvh Knut Bratteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant han ved å søke på nettet etter biskop Christian Sørensen i Agder 1811 - 1823, og der fant jeg  han med forfedre og etterkommere i Genealogy Geni.

Hvor mye som stemmer vet jeg ikke, men det går det jo an å sjekke.

Prøver med lenke, men usikker på at det virker https://www.geni.com/people/Christian-Sørenssen/6000000011316286778

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=biskop+sørensen+i+Agder+1811+-1823

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig biskop, og familien hans, men ble ingen av hans søstere gift? Ser av Geni at en ble gift, men hva med alle de andre? Så mange søsken, og bare to gift? virker ikke sansynlig, men hvor ble de av?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 21.46, Knut Bratteberg skrev:

Hei Tharald, kom du noe lenger med å finne forfedrene til Simon Sørensen /Nipe født ca 1740?

En av våre forfedre var hans og Ingeborgs datter 

Inger Helene Sørensdatter Nipe

f 1779 d 1862

Hun var gift med 

Ole Hansen f 1783 d 1821

som jeg ikke finner forfedre til.

Vet du dette?

 

Mvh Knut Bratteberg

har foreldrene, men lite mer. Vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.