Gå til innhold
Arkivverket

Rettergangsmateriale for gift mann med uekte barn


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Hei, for en god stund siden sendte jeg en e-post til post@arkivverket.no uten å få noe svar. Jeg prøver dermed på nytt her:

 

Min tipptippoldefar Olaus Martinius Torbergsen var født 2. mars 1842 på Soløya i Bodø (Bodin). 1. juli 1869 giftet han seg med Sanna (dpt. Synne) Rasmusdatter fra Lom (Skjåk) i Gudbrandsdalen, og fikk med henne 11 barn.

 

Sanna kom fra en familie med svært enkle kår og mange slektninger forlot hjembygda for å slå seg ned i nord. Hun hadde blant annet en yngre søster, Thora, som i 1873 også flyttet til Bodø. Samme år, 15. september 1873, fikk Thora en sønn sammen med storesøsterens mann. Olaus var på denne tiden allerede gift og hadde akkurat fått sitt fjerde barn med Sanna. Thora var ugift og arbeidet som tjenestepike. Noen år senere fikk Thora enda et uekte barn, men denne gangen med en annen mann. Etter dette giftet hun seg og fikk flere barn innenfor ekteskap.

 

Jeg har hørt at det var straffbart for en kvinne å få tre uekte barn, men to var visstnok juridisk greit. Men for en gift mann var saken en annen. Han kunne vel forvente en form for straff. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan denne saken endte og ønsker dermed å oppsøke de riktige kildene. Rettergangsmateriale for Salten sorenskriveri er ikke tilgjengelig på digitalarkivet etter 1800, så jeg lurte på om statsarkivet i Trondheim har dokumentasjon for denne aktuelle perioden (1873-1874). Det hadde vært svært artig å fått tak i originalmaterialet i skanna versjon slik at jeg kan se innførselen av denne forseelsen - og ikke minst utfallet.

 

Permanent sidelenke for den uekte sønnen til Olaus og Thora:

https://media.digitalarkivet.no/view/2529/16413/126 

 

Når det gjelder kriminalloven av 1842, kapitel 18, paragraf 7, sier den følgende:

 

Den, som gjør sig skyldig i Hor, straffes, naar det sker med ugift Person, med Fængsel eller Bøder. Den Ugifte straffes med Bøder.

 

Barnefaren i 1873 var gift med en annen kvinne enn barnemoren, og etter loven skulle han derfor straffes med fengsel eller bøter. Den ugifte barnemoren kunne i dette tilfellet straffes med bøter ettersom barnefaren var gift.

 

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med å finne innførselen hos sorenskriveren eller lignende.

 

Med vennlig hilsen

Stian Myrabø Løkeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.