Gå til innhold
Arkivverket

Ole Ellingson Norberg - fødd i Vardal 1834 - til Amerika før 1872 - utvandringsår? - bustaden til foreldri hans? - kven var mori?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Står det i innlegg 10 at Ole Norberg arriverte i juni 1860 ? og i innlegg 50 at Ole Nerberg var under 18 år da han arriverte ?

 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ole Nerberger

 

Dette er samme som Ole Nerberg. I indekseringen (register) står det henvist "see Nerberg, Ole"

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kurt Østbye skrev:

Står det i innlegg 10 at Ole Norberg arriverte i juni 1860 ? og i innlegg 50 at Ole Nerberg var under 18 år da han arriverte ?

 

Kilden i post 10 er register og henvisning til naturaliseringsdokument (la oss kalle det for sertifikat) Vol. 4, side 65, men forteller også ankomst Juni 1860. Etter/under navnet står det 30, noe som kan referere til hans alder og som korresponderer med sertifikatet (post 46) som er datert og signert 5. oktober 1875. DOA (+ M) er vel oftest "date on arrival" men her tror jeg (etter å ha konferert med min amerikanske kone!) at det henviser til "date of age" og at M står for "male". Andre forslag?

 

1 time siden, Kurt Østbye skrev:

Takk Ann-Mary, jeg tror det av en eller annen grunn er blitt 10 år feil ankomst, skal søke litt på juni 1870 igjen ........

 

Det er nok meget mulig at det har blitt en misforståelse mht. dato for ankomst her - MEN, det er ingen tvil om at det står både i sertfikatet og dokumentet (post 50) som "hører sammen med" sertifikatet, at han ankom US med alder under 18 år for mer enn 5 år siden.

 

Hvis vi da bruker litt matematikk; 30 år (1875) - 1860 = 15 år ved ankomst = under 18 ved ankomst som han hevder......

 

Hvor mange Ole Norberg/Nerberg var det i Cuyahoga, Ohio i 1875 ?!

 

Mystifistisk..........

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende hva dere har funnet !

Hvis dokumentet er skrevet i 1875, og han hadde giftet seg igjen i 1872, hadde han vel 'noe å skjule' hvis han ikke var lovlig skilt i Norge.

 Jeg ser at i dokumentet i innlegg 46 er dette med 18 år en del av 'standard-teksten', så det var kanskje en enklere prosedyre for 'mindreårige' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Egil, Ann-Mary og Kurt for mange spennande tankar kring denne utvandringi til Ole Ellingson Norberg!

 

Eg trur IKKJE at Ole var to gongar i Amerika, til det er biografien hans i Noreg alt for «samanhangande», i alle fall frå 1856, so eg trur kanskje Kurt har eit poeng i innlegg #57.  Ole kan ha vore på litt «uærlege stiar».  Kanskje me kan få prov for dette om ei skilsmisse frå første kona ikkje kan finnast i Noreg?

 

Eg la forresten merke til at Ole kom av dage på eit merkeleg vis: «strangulated» (kvalt!).  Kanskje finst det noko om dette hendet i avisene i Cleveland, OH frå den tidi?

 

Eg trur nok denne utvandringi til Ole Norberg vert vanskeleg å gjera noko meir med, men kanskje dei andre spørsmåli frå mitt siste innlegg #45 har betre sjansar for å verta oppklara?

 

** Opphavet i Sverige til Oscar Oakes og sjekking av utvandringi hans i 1874?

 

** Kva samband Ole Ellingson og foreldri hans hadde til Nor(d)berg - om dei flytte dit frå Lilleskaugen eller kva som skjedde?

 

** Og kva gard/plass på Austre Toten Guline Jensdotter voks opp på?

 

Eg takkar på ny for framifrå bistand med å kartleggja denne huslyden!  De er berre heilt fantastiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne emigrasjonen ser håpløs ut, jeg har ikke funnet ham emigrert i juni 1870, men i søket kom jeg over en kuriøs emigrant året etterpå, juni 1871. Siden Lars skrev at Ole Norberg startet vertshus og saloon, håper jeg ingen tar anstøt av at jeg trekker fram denne emigranten som heter Ole og er omtrent i riktig alder, men som i tilfelle reiser under falsk navn. Han reiser sammen med to damer som bruker samme etternavn.

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000411900

 

Passasjerlisten fra Ancestry, Ole Andersen er nummer 4 fra toppen.

 

 

 

 

Ole Andersen immigration 1871.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Guline Jensdatter var bosatt Brustuen 1805-1808 og Morterudstuen 1810, begge steder i Vestre Toten. Så var de bosatt Nøklebergstuen 1814, Igelsrud 1819 og Igelsrudstuen 1824-1827, som er steder i Østre Toten. Men hvor Guline vokste opp må da nesten bli en vurderingssak, siden foreldrene var husfolk og flyttet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Kurt og Terje for nye interessante innlegg!

 

Det kunne vore fristande å sjå på bordellverten som ein «kandidat» til «vår» Ole Ellingson Norberg, og det er han jo på sett og vis òg.  Uansett vil eg tru at ein bordellvert frå den gongen ikkje ville nytta sitt «riktige» namn...  Men den debatten let me liggja...

 

Elles ser eg at oppavet til Guline kan tolkast på ymse vis, men etter det som du, Terje, no skriv, vel eg å seia at ho var frå Igelsrudstuen under Igelsrud.  So mykje feil kan ikkje det verta...

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand med denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 12.33, Ann-Mary Engum skrev:

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Gjøvik
  • Kommunenummer: 0502
  • Gatenavn: Qvartal 112
  • Gatenr: 1
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 1

Antall personer registrert på bostedet: 6


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Netta Norberg Husmoder g   1829 Gusdal  
tidslinje.gif Gustaff Norberg Søn ug   1856 Lillehammer  
  Ingvald Norberg Søn ug   1859 Vardal  
tidslinje.gif Bernhard Norberg Søn ug   1864 Gjøvik  
tidslinje.gif Ragna Norberg Datter ug   1861 Gjøvik  
  Anders Hamar   e Ophold af Cauffelts Boe 1768 Vang  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0502&kenr=0033&bnr=0033&lnr=000

 

"

Merknader: (S/L: 68/1) Manden har vært fraværende i lang tid."

 

Folketelling 1865 for 0502B Vardal prestegjeld, Gjøvik kjøpstad

Netta Norberg

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.

 

 
ID: pf01038054000452 Kjønn: k
Rolle:   Alder: 37
Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 1829 (beregnet)
Personnummer: 001 Fødested: Gusdal
Familiestilling: Husmoder Bostatus:  
Sivilstand: g Sedvanlig bosted:  
Yrke:   Antatt oppholdssted:  
Arbeidsledig:   Bygning for natteopphold:  
Trossamfunn:   Statsborgerskap:  
Sykdomstilstand:   Etnisitet / fars etnisitet:  
Varighet av sykdom:   Mors etnisitet:  
Forsørgers livsstilling:   Språk:  
Slektskap med ektemann:   Etasje:  
Skannet bilde:   Skole:  
Tilflyttet:   Hjemstavnskommune:  
Adresse ved forrige telling:   Sted ved forrige telling:  
Flyttet fra adresse:   Flyttet fra sted:  
Merknader: (S/L: 68/1) Manden har vært fraværende i lang tid.

delete.png Vis færre felt


 

Husstandsmedlemmer

 

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus
001 01 Netta Norberg 37 Gusdal Husmoder g    
002 01 Gustaff Norberg 10 Lillehammer Søn ug    
003 01 Ingvald Norberg 7 Vardal Søn ug    
004 01 Bernhard Norberg 2 Gjøvik Søn ug    
005 01 Ragna Norberg 5 Gjøvik Datter ug    
006 01 Anders Hamar 98 Vang   e Ophold af Cauffelts Boe  

 

Bosted (hus/gård/tomt)

 

B.nr. Navn Bydel Gårdens nr. Hustype Antall personlister Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer
0033 Qvartal 112   1       6

 

Tellingskrets

 

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader
000 Gjøvik Kjøbstad Hund Vardal Gjøvik  

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038054000452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare smette inn at jeg har vært i kontakt med oldebarn (her i Norge) av Ole Ellingsen Norberg,og gitt henne opplysningene som er funnet i dette temaet.

Hun ble veldig glad for å få disse opplysningene.

Så temaet har gagnet flere enn en. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ann-Mary for nye interessante innlegg!

 

Det er alltid kjekt å høyra det når andre uttrykker glede over arbeidet ein gjer, og er glad for at du Ann-Mary opplever det på same vis!  Men so gjer du jo òg ein kjempeinnsats, ikkje berre for å hjelpa meg, men òg for å hjelpa tusenvis av andre, både i og utanfor Brukarforum!  Ein ny kjempetakk og honnør til deg!

 

Når det gjeld Ole Norberg og huslyden hans, ser det framleis ganske so vonalaust ut å finna utvandringi hans til Amerika.  Men kanskje det likevel let seg gjera å finna svar på desse spørsmåli (som eg har nemnt før):

 

** Kvar i Sverige hadde Oscar Oakes opphasvet sitt?  Kan utvandringi hans sporast i 1874?

 

** Kva samband hadde Ole Ellingson og/eller foreldri hans til Nor(d)berg - flytte dei dit frå Lilleskaugen eller kva skjedde?

 

Eg kan ikkje takka for mykje for den framifrå bistanden som eg har fått i samband med denne huslyden so langt!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.