Gå til innhold
Arkivverket

Gällivare-Jokkmokk-Tysfjord-Lødingen


Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Håper på hjelp her inne, da jeg står fast...skikkelig fast.

 

Gjelder slekten på min mors siden som kom fra Gällivare og antageligvis Jokkmokk

Må si at jeg også har prøvd å gå gjennom masse husforhørslengder, men ikke kan finne noe mer på ene siden av denne slekten.

Min mors tippoldefar finner jeg ganske mye om...bakover i tid.

 

Han het Johannes Gustav Henriksson og kom fra Ullatti utenfor Gällivare.http://sunebring.com/slaktforsk/000/0030/877.htm Han var født 1802 eller 1805...Han flyttet til Norge..sannsynligvis i 1823, da det er siste husforhøret jeg finner ham i.....Men finner ingenting om han(Han hadde vært gift en gang før, og finner ingenting om hans første kone).... fra da og frem til 1841 hvor han ble gifthttps://media.digitalarkivet.no/view/2628/283  med min mors tippoldmor..hun het Brita Stina Nilsdatter og var født ca. 1817 i Jokkmokk..Hun døde i barsel i 1856 på Ivarjord, Ballangen..Fremover i tid har vi alt om henne..hennes far het noe så vanlig som Nils Nilsson..i norske kirkebøker, og skal være født rundt 1780  ....og der stopper alt opp når det gjelder henne bakover i tid..I de norske manntallsbøker står hun som oppført som kven og hennes mann som lap..Dette gjelder Lødingen prestegjeld og Tysfjord.

 

Håper på litt drahjelp her inne 

Endret av Rita
Lagt inn linker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe forslag til hvordan jeg skal komme videre? Er medlem i de fleste slektsfora i Sverige også, men dette virker som en hard nøtt å knekke .

 

 

Mvh. Rita Salberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 14.12, Rita Eveline Kjellsdatter Salberg skrev:

Hei.

 

Håper på hjelp her inne, da jeg står fast...skikkelig fast.

 

Gjelder slekten på min mors siden som kom fra Gällivare og antageligvis Jokkmokk

Må si at jeg også har prøvd å gå gjennom masse husforhørslengder, men ikke kan finne noe mer på ene siden av denne slekten.

Min mors tippoldefar finner jeg ganske mye om...bakover i tid.

 

Han het Johannes Gustav Henriksson og kom fra Ullatti utenfor Gällivare.http://sunebring.com/slaktforsk/000/0030/877.htm Han var født 1802 eller 1805...Han flyttet til Norge..sannsynligvis i 1823, da det er siste husforhøret jeg finner ham i.....Men finner ingenting om han(Han hadde vært gift en gang før, og finner ingenting om hans første kone).... fra da og frem til 1841 hvor han ble gifthttps://media.digitalarkivet.no/view/2628/283  med min mors tippoldmor..hun het Brita Stina Nilsdatter og var født ca. 1817 i Jokkmokk..Hun døde i barsel i 1856 på Ivarjord, Ballangen..Fremover i tid har vi alt om henne..hennes far het noe så vanlig som Nils Nilsson..i norske kirkebøker, og skal være født rundt 1780  ....og der stopper alt opp når det gjelder henne bakover i tid..I de norske manntallsbøker står hun som oppført som kven og hennes mann som lap..Dette gjelder Lødingen prestegjeld og Tysfjord.

 

Håper på litt drahjelp her inne 

 

Han står med alder 50 år ved vielsen i 1841.Da kan han ikke være født ca 1802-1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Gustav Hendriksen

mentioned in the record of Johannes Gustav Hendriksen and Bereth Nielsdatter
Name Johannes Gustav Hendriksen
Spouse's Name Bereth Nielsdatter
Event Date 03 Nov 1841
Event Place Lødingen, Nordland, Norway
Father's Name Henrik Jensen
Spouse's Father's Name Niels Nielsen
Marital Status Widowed
Spouse's Marital Status Single

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7P8-3TY

 

----

 

Noen barn:

 

Niels Frederik Johan Johan Gustavasen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
16 August 1842
 
christening:
11 June 1843
Lødingen, Nordland, Norway
residence:
1842
Nordland, Norway
father:
Johan Gustavas Henriksen
mother:
Brita Stina Nilsdatter

 

----

 

Johan Henrik Johan Gustavsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
27 March 1844
 
christening:
12 May 1844
Lødingen, Nordland, Norway
residence:
1844
Nordland, Norway
father:
Johan Gustav Henriksen
mother:
Berith Nielsdatter

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Johannes Gustav Henriksen

Norway Burials
Name Johannes Gustav Henriksen
Gender Male
Event Date 18 Oct 1888
Event Place Lodingen, Nordland, Norway

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWVL-5Y3

 

Ved død står han med fødselsår 1791.

Han døde på Ivarjord,Forsaamark.

nr 17.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 872/L1035: Ministerialbok nr. 872A10, 1884-1896, s. 232
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070212680676
 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var 50 år ved vielsen i 1841.

Født ca 1791.

 

Siden han sto med fødselsår 1791 ved død, må man regne med at han står med feil fødselsår i telling 1865 og telling1875.

 

 

Han står som Johannes Gustavsen i telling 1865.

 

1865-telling for 1851 Lødingen

Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard
293 3 Efjordens Lødingens Lødingens Faasaamark*
  Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad
2062 1 1 Johannes Gustavsen hf Føderaadsm. e 63 m Sverge fglass.gif
2063 2   Johan Johannessen Hans Søn   ug 22 m Lødingens Præstegj. fglass.gif
2064 3   Lars Gustav Johannessen Hans Søn   ug 11 m Lødingens Præstegj. fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61851&gardpostnr=293&personpostnr=2062&merk=2062#ovre

 

----

 

Her er han i 1875.

 

1875-telling for 1851 Lødingen

Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr
216 4 Lødingen 47 Ivarjord 142b
  Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Bygg Poteter
1591 1 1 Johannes Gustav Henriksen m hf e Dagarbeider Kaarmand 1805 Gjælevær b 1/4 1 fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f71851&gardpostnr=216&personpostnr=1591&merk=1591#ovre

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I Gällivare husf. AI:2 s. 71 finner jeg Stina Olofsdtr. f. 1762 og hennes sønn Joh.Gustaf Henriksson f. 1802. Han reiste til Norge, siste nattverd  notert i Sverige er 1826.

I fødsel/dåpsbok  Gällivare: født 17/10 1802, Johan Gustaf.Foreldre: nybygger Henrik Jönsson og Christina Olsdtr., Ullathi.

 

En mulig kandidat til Brita Stina,selv om f. år ikke stemmer med det du har:

 

født 1/10 1812 i Jokkmokk, Brita Christina.Foreldre nyb. Nils Nilsson og Brita Lisa Mickelsdtr.,,Bosatt Koskats.

Vet ikke om denne Brita Christina flyttet til Norge.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både personnavn og bosteder (på norsk side, i hvert fall) tyder på at dette ei fjellsamisk slekt. Jeg ser i registeret til "Jukkasjärvi samesläkter" av Johannes Marainen (ISBN 978-91-631-9862-5) at etternavnet Henrikson nevnes flere steder, og Johnson/Jønson-slekter enda flere, men har ikke gått nærmere inn i tabellene. Det kan jo også hende at slekta hadde et fast slektsnavn som ikke dukker opp i svenske kilder, men som Marainen benytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel kanskje usikkert om denne familien var samer eller kvener fra Nord-Sverige. Men min erfaring er i alle fall at det kan være vanskelig å finne tilbake til samiske personer som bosatte seg f.eks. i markebygdene i Sør-Troms fra slutten av 1700-tallet og framover. I Norge ble disse nemlig registrert med patronym og ikke med sitt samiske slektsnavn, slik tilfellet var i Sverige. Av den grunn har det i de fleste tilfeller vært plent umulig å finne tilbake til hvem disse personene var, i alle fall om en er det som må kalles en amatør på området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er allment kjent her at..navnene "forandret" seg, da de kom til Norge..Prøver å ta høyde for det, når det gjelder Brita Stina og hennes familie..og det er jo ikke lett..

 

Johannes Gustav har vi nok rimelig "kontroll" på bakover i tid...

 

Som en oppdatering kan jeg opplyse følgende: Vi kjente bare til 4 barn..den listen er nå utvidet etter tråling av kirkebøker mm her i området..Lødingen, Tysfjord, Ofoten....

 

Mangler 1 barn som jeg ikke kan finne noe sted, men vet at de fikk et barn til, utenom de som jeg listet opp..

 

1. Barn: Nils Fredrik Johan født 16. aug. 1842 i Rusevik (Russevik),døpt 1843.. Tysfjord Hjemmedøpt av Niels Nielsen, Rusevig el Rørvig, Tysfjord..finner ingenting mer om han etter det.....

 

2.           Johan Henrik  født 27. mars 1844 i Rusevig (Russevik), Tysfjord, døpt 12. mai 1844 ..hjemmedøpt av Nils Nilsen, Rusevig (Russevik? ) el Rørvig, Tysfjord..Finner han igjen i folketellingen for 1865 sammen med sin bror og far på Ivarjord, Ballangen

 

Mangler barn nr: 3..men det står på deres neste barn at det er barn nr. 4, så da må det ha vært et barn til...

 

4.         Anna Kristina født 16. juni 1848 i Forsaamark, døpt 22 . oktober..finner ingenting mer om henne...Hjemmedøpt av Johan Johnsen, Ballangsmarka

 

5. Carl Gustav født 19. februar 1850 i Djupaas, Ballangen..han døde ved fødselen..hjemmedøpt av Louise ? Paulsdatter, Djupaas, Ballangen

 

6. Jens Jakob født 23. juli 1851 ...Finner ingenting mer på han....

 

7. Lars født 13. sept 1854..Forsaamark / Ivarjord, Ballangen/Efjord..Han finner jeg igjen sammen med sin far og bror på Ivarjord i FT 1865 og senere som dreng i Efjord, Halvarøy...(FT 1875)..men ingenting etter det.....

 

8 og 9 .Tvillingene Marie (min tipptippm)..hun har vi alt om fremover i tid ..... og Kathrine (hun døde noen mnd etterpå)  1856..Deres mor døde i barsel.

 

Så det er så langt jeg har kommet, så om noen har noe mer å bidra med, hadde jeg blitt veldig glad..

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tar opp tråden igjen og håper på mer hjelp i denne saken...Står fremdeles fast på Brita Stinas fødselsted og foreldre...annet enn at faren hadde den "norskklingende " temmelig vanlige navnet  Nils Nilsson....

 

I kirkebøker står hun ved giftemålet som født i Sverige...Jokkmokk eller Jukkasjærvi....er vanskelig å tyde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I Harstad- Trondenes finnes en familie Sahlberg som kommer fra sørsiden av tettstedet , mao fra den mer

 

samisk-ætta delen av kommunen . Jeg tror de stammer fra samisk-kvensk fortid.

 

Kontakt noen der ,eller Sahlbergs Kjøreskole ,kanskje de vet noe ?

 

Jeg husker desverre ikke min venns fornavn.!!!

 

hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rita Eveline Kjellsdatter Salberg skrev:

I kirkebøker står hun ved giftemålet som født i Sverige...Jokkmokk eller Jukkasjærvi....er vanskelig å tyde :-)

Legg inn vielsen til tyding her. Kanskje noen kan lese stedet hun er født.

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, odd tømmerås skrev:

Hei

 

I Harstad- Trondenes finnes en familie Sahlberg som kommer fra sørsiden av tettstedet , mao fra den mer

 

samisk-ætta delen av kommunen . Jeg tror de stammer fra samisk-kvensk fortid.

 

Kontakt noen der ,eller Sahlbergs Kjøreskole ,kanskje de vet noe ?

 

Jeg husker desverre ikke min venns fornavn.!!!

 

hilsen Odd Einar Tømmerås

Hei . Ja, jeg er nok av de Salberg..Han som har kjøreskolen er mitt søskenbarn. Men dette er fra andre siden...ikke Skånlandssiden, men Ballangssiden, hvor min mormor kom fra...Det var min morfar som var fra Skånlandstraktene...og på den siden har de full kontroll på anene.

 

Mvh. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.