Gå til innhold
Arkivverket

GÅTE... Siri Olsdatter (Sjue) født 1745 på Sjue? Hvem var hun og hvor kom hun fra?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på å rive av meg håret, for jeg klarer ikke å finne ut noe om hvor SIRI OLSDATTER kommer fra, eller hvem som var hennes foreldre m.m.

Siri Olsdatter gifter seg først med OLE HANSEN (Berg, Vestfold)

Da Ole dør gifter hun seg med min ane

GUTTORM HANSEN (HERRE SKJELEBRED)

Siri dør i 1789 på HERRE SKELEBRED.

 

Er det noen som kan være så greie å hjelpe meg litt videre?

Jeg har lett og lett og lest i bygebøker m.m. men finner ikke opphavet til SIRI OLSDATTER.

 

Mvh Adèle Marie (som snart blir "lettere" gal... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grethe Flood skrev:

Herre-Skjelbred ligger vel i Andebu i Vestfold.

Hei!

Ja, det stemmer. 

Og gården "Berg" og "Sjue" også. 

Har lett både i bygdebøker fra Andebu og Kirkebøkene. Men, skal lete videre. 

Mulig det kan stå noe i ulike skifter?

Det er en ting jeg trenger å lære mer å lete i. 

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Olsdatter er døpt 9. oktober 1746 i Hof, datter av Ola Mortensen og Ingeborg Tryggsdatter på Nordre Fogstad i Hof. Ola Mortensen eide for øvrig Sjue i tidsrommet 1761-1766.

 

Ved skiftet etter Siri 2. juni 1790 heter det at sønnen Ola Olsen var hos morbroren Peder Olsen på Vestre Høyjord. Denne Peder må være den Peder Olsen som ble døpt 16. september 1742 i Hof, sønn av Ola Mortensen og Ingeborg Tryggsdatter på Nordre Fogstad. En kan videre legge merke til at Ola Mortensen døde 1772 på Sjue, og at Ingeborg Tryggsdatter døde 1784 på Vestre Høyjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Siri Olsdatter er døpt 9. oktober 1746 i Hof, datter av Ola Mortensen og Ingeborg Tryggsdatter på Nordre Fogstad i Hof. Ola Mortensen eide for øvrig Sjue i tidsrommet 1761-1766.

 

Ved skiftet etter Siri 2. juni 1790 heter det at sønnen Ola Olsen var hos morbroren Peder Olsen på Vestre Høyjord. Denne Peder må være den Peder Olsen som ble døpt 16. september 1742 i Hof, sønn av Ola Mortensen og Ingeborg Tryggsdatter på Nordre Fogstad. En kan videre legge merke til at Ola Mortensen døde 1772 på Sjue, og at Ingeborg Tryggsdatter døde 1784 på Vestre Høyjord.

ÅHHHHH.... TUUUUUSEN TAKK... Vill jubel og høye rop....

Dette var helt fantastisk!!! Nå ble jeg utrolig glad og jeg vet at flere andre etterkommere også har lett etter denne damen.

Hun er min direkte ane bakover, så nå kan jeg starte med å lete videre etter hennes slekt. Nå har jeg jo navnene på foreldrene og kan kanskje finne ut mer om disse også + en bror. 

Gleder meg til å sende disse opplysningene til de etterkommere som bor i USA for jeg VET de har lurt noe veldig på særlig "Siri" 

Denne grenen av slekten har jeg ikke jobbet så mye med enda, men nå begynner de å ta litt mer "form" 

Kan jeg spørre om hvor en kan finne dette skiftet? 

Tusen takk igjen.

Da får jeg se om jeg finner mer om foreldre og søsken!

Mvh Adèle Marie

Endret av Adele Marie Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.