Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok vielse Lødingen sokn


Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
 Del

Recommended Posts

21.  |   Den 7de Novemb.   |    Brudgom Enkemand Johannes Gudstaves Henrichsen og Brud Pige Bereth Stina Nielsdatter   |   

 

[Han:] Fød i Sverrig i Jellevare Præstegield og opholdende i Tysfjord  |   50   |   Henrich Jenssen

[Hun:] Fød i Sverrig i Ja[...?] Præstegield                                             |   24   |   Niels Nielsen

(Jeg klarer dessverre ikke å tyde brudens fødested.)

 

Forloverne: Jens Axelsen Strømmen og Joseph Pettersen Grundvald 

 

Anmerkningsrubrikken ute til høyre er ikke helt enkel å tyde, men her er et forsøk:

Brudgommen

har været givt

tilforn, hans

forige ægtema-

ge døde paa Stor-

[slet...?], men [efter?]

[...?] intet

Skifte var holdt

da der intet var

efter hende.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen ...Tror hennes fødested kan være Jocomoc eller Jokkmokk evt kan hun være født i Jukkasjârvi..kanskje skrevet med Jok,  men ikke sikker.

Endret av Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
stedsnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke Jokkmokk eller Jukkasjärvi det står...så om det er noen andre som kan hjelpe til å tyde resten, så hadde jeg blitt veldig glad.

 

Ser ut som det står Ja eller Ha, men er dårlig på Gotiske bokstaver, jeg ...trodde kanskje det stod Jepma...som er en plass i Tysfjord, men hun er jo født i Sverige, det vet vi jo sikkert .

 

Mvh. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, men klarer fremdeles ikke å tyde hennes fødested, men det ser ut som Jokkmokk...og den siste kolonnen klarer jeg ikke å tyde i det hele tatt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dessverre litt for ukjent med Svenske sogn til å kunne hjelpe. Men det er nok ikke Jokkmokk ser det ut til. 

 

Hvor bodde de i Lødingen, de er ikke nevnt i Tysfjord boken etter det jeg kunne finne ut. finner dem heller ikke i folketellingen, Johannes Henriksøn er litt for vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bodde i Tysfjord (ser ut som de bodde sammen med hennes far Niels Nilsson..eller Nielsen f. ca 1780).. frem til 1841 og flyttet deretter til Forsaamark og Ivarjord senere..ligger i Ballangen, men lå under Lødingen

Endret av Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du borti to gårder Forså som de som ikke kjente Lødingen sogn godt mikset sammen, og i mange tilfelle førte folk på feil gård. Kjente en som var fra Forså i Tysfjord som fortalte at det stadig var et problem. Dermed falt de mellom 2 stoler enkelte folk som bodde der, de er ikke nevnt i Tysfjord boken, og Efjord som var i Lødingen er ikke med i opplysningene som er samlet inn i det gamle Evenes-området, har ikke med noe fra den delen som er i Ballangen nå. Han som samlet inn Evenes-opplysningene hadde ikke sett i Lødingen kirkebok i det hele.

 

Ser en på matrikkelen i 1880 så er det nok Forsåmark i Tysfjord, og Forså med Ivarjord, er i Efjorden. et stykke vei fra E6

 

Fra Tysfjord-boken på nett 

Forså, Forsåmark, Hustoft, Tykkeskogen, Langåsen

(GNR. 64 og 65)

 

Informasjon om matrikkelgård:

 

Informasjon om matrikkelgård:

  • Fylke: Nordland
    • Kommune: Tysfjord
      • Sogn: Tysfjorden Sogn
        • Gårdsnummer: 64
          • Gammelt matrikkelnr: 145
            • Navn på gård: Forsaa
            Antall bruk registrert på matrikkelgården: 1
            Bruksnr Gammelt
            løpenr
            Bruksnavn Brukers navn Skyld i
            Mark-Øre
            Skyld i
            Daler-Ort-Skilling
            Merknad
            1 239, 240 Forsaa Willats Schjelderup 5-52 1-3-4-4
  • Fylke: Nordland
    • Kommune: Lødingen
      • Sogn: Lødingen Sogn
        • Gårdsnummer: 53
          • Gammelt matrikkelnr: 74
            • Navn på gård: Forsaa
            Antall bruk registrert på matrikkelgården: 3
            Bruksnr Gammelt
            løpenr
            Bruksnavn Brukers navn Skyld i
            Mark-Øre
            Skyld i
            Daler-Ort-Skilling
            Merknad
            1 142a Forsaa Daniel Andersen 2-13 0-3-9-9 Udtales Forså.
            2 142b Ivarjorden Anders Olsen 0-90 0-1-10-10  
            2 142b Ivarjorden Paul Paulsen 0-90 0-1-10-10  
             

             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stedsnavnet du leter etter er Jukkasjärvi, Sverige, tett ved Kiruna. Presten har sikker skrevet en k i navnet først og prøvd å rette det til to, og har derfor laget det rare bokstaven.

 

(pussig nok flytter det ei med sammen navn (Brita etc) til midt Troms og blir gift der på samme alder som Niels Nilsen. Stedet er jo så lite at de kan jo være i slekt. Det Forså, Forsåmark, Ivarjord, de bodde å er i Efjord og er derfor ikke med i Tysfjordboken.

https://www.google.no/maps/@67.8500712,20.619646,6128m/data=!3m1!1e3 (dette burde vel vise Jukkasjärvi, Sverige)

 

 http://forum.genealogi.se/index.php er et Svensk søkested, Melder du deg inn kan du stille spørsmål og kanskje være heldig å få svar.

 

Marie var gift med *Peder Andreassen (Aas) som var etterkommer av kirkebygger Ingebrigt Aas og han har jeg mye etterslekt. Johannes kalles noen ganger Johannes Gustavsen av presten i Lødingen og på folketellingen. Peder A. bode en kort tid i Kjerringvik som er i krysset til Skarstad/E6 tett etter brua. (busstoppet tett ved brua)

Endret av SteinarO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Steinar for mye info. Når det gjelder Peder Andreassen og Marie ..som vi har felles aner med, så har vi "full kontroll" på den siden av slekten .

 

Min onkel har holdt på med denne forskningen i mange år, og har gjort en kjempejobb. Jeg bor selv i Ballangen , så kjenner litt til geografien her, men er så frustrerende når det stopper opp.

 

Også Johannes (Johan) Gustav Henriksson, Henrikssen, Hinrichsen, Gustavesen osv har vi "kontroll" på bak til iallefall 1500 tallet....

http://sunebring.com/slaktforsk/000/0030/877.htm

 

 

Men....det er Brita (Bereth, Birgitta) Stina (Kristina, Krestina) Nielsdatter som skal være født ca. 1817, og hennes foreldre..altså faren het Niels Nielsen f. ca 1780..(iallefall kaltes han for det i de norske kirkebøkene) vi sliter med.

 

Og Johannes G. Henriksson hadde vært gift en gang før..finner absolutt ingenting om henne.....

 

Det vi vet om Brita Stina alså hans 2. kone, er at hun er født i Sverige, "Lap/Kven"..Og jeg har også kommet til at hun sannsynligvis kom fra Jukkasjärvi.

 

De har nok oppholdt seg i Tysfjord til å begynne med..Siden de 2..? første barna er født der..bl.a  i Rørvig...og som et sammentreff, så ser det ut som de iallefall 2 første barna er hjemmedøpt av en Niels Nielsen i Tysfjord.

 

Her er 1. barnet deres: https://media.digitalarkivet.no/view/16686/24

 

Har også funnet 7 barn til .

 

Ja, jeg er medlem både i den og andre svenske slektsforskningssider....bl. a Røtter, Ancestry..m. fl...men har ikke fått noen svar der...

Endret av Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i slekt med Aas slekten selv, men min brors kone er av hans etterkommere på farssiden. Har 117 sider etterslekt på Knut og 60 sider på broren Lars Ingebrigtsen Aas.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2017 den 8.15, SteinarO skrev:

det er kanskje litt lettere å tyde det som er skrevet av presten her nede på siden finner du samme paret.

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20050420041327

 

 

 

 

På 22.4.2017 den 12.46, Rita Eveline Kjellsdatter Salberg skrev:

Tusen takk, men klarer fremdeles ikke å tyde hennes fødested, men det ser ut som Jokkmokk...og den siste kolonnen klarer jeg ikke å tyde i det hele tatt, dessverre.

 

I rubrikken for brudeparets føde- og oppholdssted leser jeg:

Han fød i Sverrig i Gillivari Sognekald og opholder sig i Tysfjorden.

Hun fød i Sverrig i Jokonave [Jokoiave?] Sognekald.

 

Jeg tror også at klokkeren har ment det som idag skrives Jukkasjärvi. 

 

I anmerkningsrubrikken leser jeg:

Hans første Kone døde paa Barselseng

efter hende var intet Skifte holdt, da der var Intet efter hende.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ja, jeg tror også at det er Jukkasjärvi, men finner ingen som passer verken til navnet hennes eller fødselsår i husforhørslengder for Jukkasjärvi....

 

Har jo et par teorier, men vet jo ikke om de holder stikk..

 

1. Det er alment kjent..iallefall for Tysfjordens del, at når samene kom over fra Sverige/Finnland og slo seg ned , så tok de plassen de kom til som etternavn..evt fornorsket de sitt etternavn, så det skulle være enklere...

 

2. At hennes familie var fjellfolk som hadde reinen på sommerbeite i Tysfjord..og ikke var bofaste der..at det kan være grunnen til at man ikke finner deres navn i bygdebøker etc...

 

Men det er som sagt bare teorier fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.