Gå til innhold
Arkivverket

Andebu - Maria/e Christensdtr f.1769 på Gran


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Folketellingen for 1801:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058292001652

Her står begge to oppført som f.ca.1773.

 

Ved Marias død i 1809 står det at hun er 40 år, altså f.ca.1769

https://media.digitalarkivet.no/view/8185/127 nr.83

 

Under døpte 1769 finner jeg Maria

https://media.digitalarkivet.no/view/8182/94 nr.57

 

Dette står det i bygdeboka for Andebu under Gran

Kristen Andersen 1757—70. F. 1724, d. 1770. G. 1) 1756 ni. Live Kristoffersdatter Vestre Høyjord, d. 1766, 38 år gl. 5 barn sammen, hvorav 3 vokste opp: 1. Kristoffer, f. 1757, d. 1783, ug. 2. Anders, f. 1759, d. 1783, ug. 3. Karen Sofie, f. 1761. G. 2) 1768 m. Anne Kristoffersdatter (fra Moland?), d. 1783, 44 gl. 2 barn: 4. Live, f. 1768. 5. Marie, f. 1769. Som nevnt ovfr., solgte Kristen 1761 halvdelen av sin eiendom til halvbroren Anders og hadde da igjen 1/6 av hele Gran. Skiftet etter Kristen viste jevn velstand; boet sto i 298 rdl. netto. Av løsøret nevnes: 1 sølvstøp 3 ½ rdl., 2 sølvskjeer 2 rdl., 2 tinnfat 3 rdl., andre tinnsaker, 1 kobberkjele 8 rdl., 1/3 i sagredskap 6 rdl., 1 slagklokke m. kasse 16 rd., 1 blå kledeskjole m. blanke knapper 3 rdl., 1 blå kledes vest 1 ½ rdl.

 

Det må vel være hun som konfirmeres i 1784, selv om hun nå står oppført med et annet gårdsnavn

https://media.digitalarkivet.no/view/8182/312 nr.9 høyre side

 

Regner med det er hennes vielse man ser her, selv om hun igjen har fått et annet gårdsnavn

https://media.digitalarkivet.no/view/8182/283

 

Det er så og si bare henne som får navnet Maria i kirkebøkene, Mari og Maren er mer vanlig.

Kan man ta det for gitt at dette er samme person i alle tilfellene?

Eventuelt noen som har en annen løsning?

På forhånd takk for svar.

Mvh Hege

 

Endret av Hege Dåpan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Mari/Maren og Maria/Marie er to forskjellige navn, selv om det hender at prestene blander dem sammen.

 

I mitt arbeid med Andebu-slekter har jeg ikke funnet noen indikasjoner på at Nils Justsens kone Maria Kristensdatter var identisk med Maria Kristensdatter, f. 1769 på Gran. 40 år i 1809 passer riktignok med 1769 som fødselsår, men siden Nils Justsen med sikkerhet var født 1772, holder jeg en knapp på at 28 år i 1801 er mer i tråd med virkeligheten også for Maria Kristensdatters del.

 

Det er ei Anne Kristensdatter Halum som 1795 var fadder for barnet til Nils Justsen og Maria Kristensdatter. Ei søster av Maria?

 

Husk at Nils Justsens kone Maria Kristensdatter ikke trenger å være født i Andebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian.

Jeg skal sjekke på Halum.

Siden du sier at Niels Justsen var født i 1772; hvor kommer han fra?

Mvh Hege

På Halum står det at Anne Kristensdtr er fra Løkje i Skjee f.1757.

Da jeg slår opp i Stokke-boka er det noe som ikke stemmer.

Anne er oppført som datter av Kristen Eriksen, men han døde 1755 (?) og fikk ellers barn i 1723, 24, 28, 31 og altså Anne i 2.ekteskap født 2 år etter hans død. Men uansett så er det ingen barn ved navn Maria(e) i den søskenflokken.

Så hvor kommer hun fra?

 

Endret av Hege Dåpan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er Anne Kristensdatter på Halum et blindspor. (Hennes far Kristen Eriksen på Øvre Løke døde for øvrig i 1758.)

 

Nils Justsen var født på Bettum i Skjee; sønn av Just Andersen og Barbro Nilsdatter. Barbro døde hos Nils på Ljøsterød i 1799.

 

Nei, da vet jeg foreløpig ikke hvor Maria Kristensdatter kom fra. Jeg synes - som nevnt - at det ikke er grunnlag for å identifisere henne med Maria Kristensdatter på Gran, selv om jeg heller ikke vil utelukke den muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for opplysningene.

Har du forslag på hvordan man kan finne ut hvor Maria da kommer fra?

Det passer jo ganske godt med fødselsår i forhold til dødsår, og det var jo oftest slik at de giftet seg i "hennes" kirke.

Var vel heller ikke alltid de visste hvor "gamle" de var?

Vet du hvor det ble av Maria Kristensdtr Gran?

Mvh Hege

Endret av Hege Dåpan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hege Dåpan skrev:

Har du forslag på hvordan man kan finne ut hvor Maria da kommer fra?

 

Ikke noe konkret. Det er ofte vanskelig å forutsi hvor avgjørende opplysninger dukker opp, og i slike tilfeller legger jeg som regel saken til side og jobber med noe annet. Så dukker kanskje den avgjørende opplysningen som lyn fra klar himmel!

 

8 timer siden, Hege Dåpan skrev:

Det passer jo ganske godt med fødselsår i forhold til dødsår, og det var jo oftest slik at de giftet seg i "hennes" kirke.

 

Ja, men det passer ikke med alder i 1801, og jeg synes som nevnt at det er større grunn til å stole på den. Og ja, brudeparet ble oftest gift der bruden hørte hjemme, men der hun hørte hjemme som voksen, var ikke nødvendigvis der hun kom fra (der hun var født/døpt).

 

8 timer siden, Hege Dåpan skrev:

et du hvor det ble av Maria Kristensdtr Gran?

 

Nei, og det er derfor jeg tross alt ikke tør å utelukke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.