Gå til innhold
Arkivverket

NS lister, informasjon.


Karl Hjalmar Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Så det var en tråd her angående lister over NS medlemmer.

Som sikkert de fleste vet er det lister i sirkulasjon, bruker de selv i mitt arbeide, dog de kan inneholde feil så må ta høyde for det.

Jeg driver til daglig med dette emnet som ble påbegynt for mange år siden, det er ingen enkel sone å jobbe i, svarene kommer ikke av seg selv.

Er det noen brukere her som har slekt som var innrullert i den Tyske krigsmakt men ikke har informasjon om vedkommendes tjeneste etc.

Da kan jeg være behjelpelig så langt det lar seg gjøre utfra det materiale jeg har i arkivet.

Dette er et følsomt tema den dag i dag, så har du spørsmål kan det gjerne taes via PM.

Jeg trenger verifisering av slektstilhørighet for å levere fra meg informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme slengen kan en jo også  benytte anledningen til å  minne interesserte på at Landssvikarkivet ble åpnet for innsyn i 2015, slik at enhver kan få  sjekket ut  opplysninger om slektninger o.a.  Dessuten finnes det bøker med navnelister over mistenkte landssvikere, f.eks. Liste nr 1, utgitt i 2014, for ikke å snakke om Eriks Veums serie Nådeløse nordmenn, som navngir en rekke nordmenn som var med i Hirden og Statspolitiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært inne på Landssviker arkivet og bladd i mappene til to av mine ganske "nære" slektninger.

Dog, er det ende menneskerl som hadde tilknytning til disse jeg gjerne skulle vist mere om... så det blir nok noen flere turer etterhvert.

Synes det er veldig interessant å lese i disse mappene, selv om jeg på ingen måte står for den tankegangen disse menneskene hadde.

Historien kommer så mye nærmere en når man kun leser i historie bøkene, eller andre bøker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt er frigitt, noe har 90 års klausul. Pluss alt som "forsvant".

Og den Liste nr.1 er egentlig et makkverk full av feil, skulle aldri vært utgitt, der finnes personer som overhodet ikke har noe der å gjøre.

Pluss unøyaktige opplysninger og masse antagelser.

Når det står ant. frontkjemper bak en person så sier det sitt.

Endret av Karl Hjalmar Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 års klausul??? Når en søker om innsyn i saker så må de restriksjonsvurdreres. Da kan de enten bli fritt tilgjengelige, eller få 80 eller 100 års klausul....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.