Gå til innhold
Arkivverket

Bilde eller journal


Asbjørn Vågnes
 Del

Recommended Posts

Min tipp tippoldefar Amund Pedersen Kolvik var innsatt i tukthuset i Bergen ved flere anledninger, og døde til slutt på Dr. Rosenbergs asyl (Fastings Minde). Finner han i Tukthus 1847 og 1848.

Døde 11/2. 1872. Jeg fikk deler av journal på Dr. Rosenberg Asyl tidligere ved besøk.

 

 

Finnes det bilde eller journal som kan deles med meg?

 

Asbjørn Vågnes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i debattforaet på Digitalarkivet må bruke for- og etternavn som visningsnavn. Før du lager flere innlegg så må du endre visningsnavnet. Her er forklaring til hvordan du gjør det: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Debattforum-og-paalogging/Endre-visningsnavn

 

Når det gjelder arkivet etter Rosenberg Asyl, så er dette hos Bergen Byarkiv: post.byarkivet@bergen.kommune.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipp tippoldefar Amund Pedersen Kolvik var innsatt i tukthuset i Bergen ved flere anledninger, og døde til slutt på Dr. Rosenbergs asyl (Fastings Minde). Finner han i Tukthus 1847 og 1848. I 1853 ble han innsatt med en dom på 6 år for 4de gangs tyveri.

Jeg er interessert i alt som er tiljengelig av tekst og bilde dersom det finnes.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivet etter tukthuset og slaveriet er noe omfattende og kun delvis ordna. For mer grundige granskninger anbefales det et besøk på lesesalen ved Statsarkivet. Dette forumet er i utgangspunktet tenkt for enkeltoppslag i identifiserbare kilder, ikke omfattende undersøkelser.

Jeg har gjort noen oppslag på Amund Pedersen Kolvik:

I protokollen over lemmenes medbrakte klær og gods finner vi han først i 1847:

1847.thumb.jpg.da682f2a210c495064ce9d9a245c782b.jpg

Og deretter i 1848:

1848.thumb.JPG.68c244741bad8bcbb6902e6375c6e34b.JPG

Vi har ingen bilder i dette arkivet men jeg har funnet ham i Signalementprotokollen i anledning dommen i 1853 (nr 754). Der er det opplyst at han ble løslatt 29.04.1860, høyden er oppgitt til 69, håret lyst og øynene lyseblå. Han har glatt ansikt og lys hud, og bygningen er høilemmet. Han har skade i høire skulder og venstre hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.