Gå til innhold
Arkivverket

Pasientjournal Lillehammer sykehus 1942, navn muligens Jens Thorsen


Gaute Gunleiksrud
 Del

Recommended Posts

Rundt månedsskiftet februar/mars i 1942 kom min farfar, Jon Gunleiksrud, under dekknavnet Jens Thoresen til Lillehammer på oppdrag fra UK. Han skulle etablere en radiostasjon i området, organisere geriljagrupper og gi disse våpenopplæring. Dessverre var de i milorgs sentralledelse som kjente til dette arrestert og etter at han forlot vestlandet var det også en razzia der som førte til at ingen av motstandsfolkene der kunne bekrefte hans historie.

 

I boka om krigsårene i Gudbrandsdalen kan man lese at han ble lagt inn som epedemipasient på sykehuset i Lillehammer og at milorg holdt ham som fange i 8 dager.

 

Jeg prøver å finne spor etter min farfar og en pasientjournal fra Lillehammer sykehus ville da være nok en bit i puslespillet.

Noen som vet hvor jeg bør lete for å finne det?
Arkivportalen ser ikke ut til å ville være vennen min når det kommer til akkurat dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til sperrefristene, men vet ikke hvordan det håndheves med tanke på avdød familie. 

 

Og i dette tilfellet er det jo strengt tatt ikke snakk om virkelige helseopplysninger heller da det er en pro forma innleggelse under falskt navn for å holde en mistenkt angiver i fangenskap. 

 

Ikke at det nødvendigvis gjør det lettere. 

Endret av Gaute Gunleiksrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forespørsel vedr. pasientjournaler må tas direkte mot relevant sykehus, ikke mot et byarkiv eller lignende. Eldre journaler er gjerne arkivert en annen plass enn selve sykehuset, men forespørselen må altså gjøres mot sykehuset. Det er sykehuset som da henvender seg til relevant arkiv for å etterspørre journaler. Dette tar fort et par måneder, men mine erfaringer er at man får svar til slutt, dvs. pasientjournaler, dersom dette finnes.

 

Når det gjelder klausulerte journaler innenfor sperrefrist har jeg blitt bedt om å dokumentere slektsrelasjonen.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.