Gå til innhold
Arkivverket

Birgit(te) Sandersdtr fra Nes i Hallingdal


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Leter etter Birgit(te) Sandersdtr fra Hallingdal.

Her får hun en datter, Anne

https://media.digitalarkivet.no/view/16761/10

 

Her gifter hun seg (nr.1 høyre side)

https://media.digitalarkivet.no/view/16761/28

 

Jeg finner dette i tellingen 1801

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058271002786

 

Dette står det i Andebu bygdebok under Trevland;

Søren Hansen var husmann i Saga fra 1816 til sin død i 1868. Han var f. 1786 i Vestre Nøklegård (Andebu-Heia) av foreldre Hans Kristensen og hustru Anne. G. m. Birgitte Sandersdatter, f. 1789 i Nes i Hallingdal, d. 1868. Barn: 1. Hans, f. 1816, skredder, kjøpte 1844 halve Dal i Hedrum og flyttet dit. Hadde lært skrivning og lesning av presten Otterbech. 2. Anne, f. 1820, d. 1890 på Bjørndal, g. 1852 m. Ole Arnesen Hallenstvedt, de kom til Gjerstad. 3. Berte Sofie, f. 1822, g. 1847 m. Hans Abrahamsen fra Østre Hasås-eie. 4. Inger Marie, f. 1825, g. 1856 m. Martin Hansen, f. 1829 på Herre-Skjelbred («Halvors-Holmen»). 5. Gunhild Marie, f. 1827, g. m. Kristian Nilsen Gjein (f. på Horntvedt), de kom til Skjeggerød under Torrestad. 6. Idde Lovise, f. 1830, d. 1848. 7. Karen Helene, f. 1835.

 

Har jeg funnet rett Birgit(te)?

Da er det vel i så fall denne Birgit (nr.20)?

Innspill mottas med takk.

Mvh Hege 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Ja, så nå at linken manglet.......

Dette er det samme som jeg finner...

Kan vi være sikre på at det er samme Birgit(te)?

Jeg tror det.

Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har ikke kjennskap til damen.

Har du sjekket om noen av disse foreldrene jeg fant står som fadder ved barna sin dåp?

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hej Hege

Dit indlæg er godt nok et par år gammelt, og du har nok selv i mellemtiden fundet ud af sammenhængen, men hvis ikke, så kan jeg bekræfte, at Birgit Sandersdatter og Jacob Sandersen (der endte i Danmark) er søskende og begge er børn af Sander Rasmussen og Barbro Jacobsdatter i Gol i Hallingdal. Jeg (og Lise Sandersen) er  tipoldebørn af Jacob Sandersen. Jeg har hidtil været 99% sikker på, at min Jacob Sandersen var identisk med Jacob Sandersen fra Hallingdal, nu har jeg netop fået bekræftet, at jeg har DNA fælles med andre i bl.a. Gol i Hallingdal. Hvis du er efterkommer af Birgit Sandersdatter, så kan du føre din slægt tilbage til Harald Hårfager :-) - det skal selvfølgelig tages med et  meget stort gran salt!

Mvh

Hanne Munk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.