Gå til innhold
Arkivverket

Hvilke navn står det her ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hvilke navn / hva står det her i forbindelse med Lilius / Laelius og årstallet 1700 

 

PÅ forhånd tusen takk 

804d7c9d-a71f-4d57-ae4f-d6317defdb2d – Kopi (4).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Peter, tro? Den aller øverste leser jeg som Peder.

 

Så står det noe under navnet Lilius, det første ordet får jeg ikke tak i, men det neste skal kanskje være Thj 1700 (Trondhjem 1700??). Under der igjen står det vacc 1701 (vaksinert 1701??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag 

 

"Peder

Peders

Spr Lilius

stud Thj 1700

bacc 1701"

 

Det er altså en person som ble student fra Trondhjem i 1700, og som tok den akademiske graden baccalaureat (nødvendigvis ved universitetet i København) året etter. Det er mulig at han har en forbindelse med sognprest (spr)? - hvis det er det det står, jeg er usikker - Lilius. 

 

Dette ser ut som Delgobes kråketær, det hadde vært fint om du hadde lenket til kilden, slik at vi hadde kunnets e den i kontekst. Da er det lettere å tolke.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola og tusen takk for svar og innspill . Jeg ville vente med å legge ut link til hele siden da jeg tenkte at at ALLE disse kråketærne til Delgobe kunne virke voldsomt 

 

Men her er link til den ene siden om Leyell , som er mest interesant for meg ... det er ikke alltid like enkelt å forstå dette 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/43519/76?indexing=

 

Jeg lurer på hvem dette kunne være ?

 

og hvor og om denne : "Peder Peders Spr Lilius stud Thj 1700 bacc 1701 " skulle være i dette slektsbilde .

 

Jeg vet at 2-3 personer i den Helsingørske Leyell klanen i Danmark på 1600 tallet brukte det latinske navnet Lillius for Leyell / Leil 

 

Og Kommandanten på Akershus Hans Fredrik Legel er det ingen som har klart å plasere inn i dette slektsbilde ennå 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse, det står:

 

"Peder

Peder

Petri Lilius

stud Thj 1700

bacc 1701"

 

Altså en Peder Petri Lilius, som ble student fra Trondheim i 1700 og bacc. i 1701. Peder Petri Lilius over under streken er sønn av en Peder over.

 

Det bekreftes av Københavns Universitets matrikkel, b. 2, http://genealogi.no/kilder/studentmatrikler/index.htm, som viser nettopp at en Petrus Petri uteksaminert fra Trondheim ble immatrikulert ved universitetet i 1700 (s. 257) og at en Petrus Petri Lilius fikk baccalaureatgraden året etter( s.263).

 

Petrus Petri Lilius kan godt være latinifisert versjon av Peder Pedersen Leyel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.