Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning : informasjon om folk og slekt på gardene Gillou ( Gihle ) og Båkinn på Toten i Vest Oppland sist på 1600 og begynnelsen på 1700 tallet


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ... er det noen som sitter inne med eller vet om noen skriftelig informasjon som sier noe om disse folkene på gardene Gillou ( Gihle ) og Båkinn på Toten i Vest Oppland  

 

Jens Willumsen Leyell , var født ca. 28 desember 1629 , og begravet den 4 januar 1704 på Toten . Jens Willumsen ble gift med gift med  Dorthe Christoffersdatter Vench , født i 1631 , og begravet den 6 juli 1705 på Toten , 74 år gammel . Man vet ikke hvem hun var , og heller ingenting om hennes opphav  . Etter skifte i 1704 å dømme etter Jens Willumsen så hadde de muligens en periode i livet , bopel på garden Båkinn i Hoff på Østre Toten i Vest Oppland .

 

Jens Willumsen Leyell var yrkesmilitær . Han var sersjant ved Oplandske nasjonale infanteriregiment i 1663 , og fenrik ved samme regiment sted Solør og Østerdalske kompani i 1664 . Premierløytnant ved regimentets Totenske kompani i 1670 . Kapteinløytnant ved Stangeske livkompani i 1675 . Jens Willumsen Leyell var med under Marstrands erobring i juli 1677 .

 

Anno 1704  Dend 8 Martij Er schifte holden paa dend gaard Bochin udj Toettens prestegield , efter

Sal. afgangene Capitein Jens Villumbsen Jmellum hans efterlatte hustru Daarte Christophers-

datter, og deres udj Egteschab aflede børn 3 søner Sergiant Villumb Lei , Quarter Mester hans Lej, og Jacob Lej , Nerverende og Tuende døttre Maren Jensdatter Død og efterlat sig en Datter ved nafn Kirsten Suends datter paa hendis vegne fader Suend Felbereder Nerverende, dend anden Datter Gunnild Jensdatter udj Egteschab med olle gilau fraverende , ( Olle Gillou er for øvrig oppsatt under legd nr. 22 ved Militærrulle år 1697 – Toten , Biri og Vardal  )

Mens broderen Villumb Lei sagde at være begiered paa hendes vegne at Suare Saaogsom Laugverge for sin moeder.... o.s.v.

 

( Den eminente transkribsjon er i all særdeleshet og jeg hadde nær sagt i all selvfølgelighet utført av Tore S Falch ) 

 

Her i innledningen i skiftet så dukker da alle Jens Willumsen Leyell og Dorthe Chrisoffersdatter Vench sine barn opp , det var da  Willum Jensen , Hans Jensen , Jacob Jensen , Maren Jensdatter og Gunhild Jensdatter 

 

Sekundære kilder sier følgende om Gunhild Jensdatter Leyell : 

 

Den andre datteren ; Gunnhild Jensdatter var gift på garden Gihle med Olle Gillou ( Ole ) . Kildene sier at han i 1703 var en av brukerene på Gihle på denne tiden , Ole ( Olle Gillou ) Tjøstelsen født ca. 1664 , og  gift med enken Gunhild Jensdatter på Gihle . Av dette kan det se ut som at Gunhild allerede var gift til Gihle , og således var enke  på Gihle , da hun ble gift med Ole . Han brukte Gihle ca. 1700 – 1709 .

 

Det er vanskelig å se hvor disse barna er født , men det er vel en liten mulighet for at de kan være født i Vest Oppland , dette er synsing da kun med utgangspunkt i skifte etter Jens Willumsen Leyell , som ble avholdt på Båkinn gard i Hoff på Østre Toten i Vest Oppland .

 

Er det noen som sitter inne med noe informasjon av noe slag som forteller meg noe om garden Båkinn på Toten i Vest Oppland og denne Jens Willumsen Leyell , og hustru Dorthe Christoffersdatter Vench ? 

 

Er det også noen som vet noe om garden Gillou ( Gihle ) på Toten i Vest Oppland , og denne Gunhild Jensdatter Leyell ( Leil ) og hennes ukjente mann i hennes antatte første ekteskap ? 

 

Eventuelle barn etter Gunhild Jensdatter i begge hennes ekteskap er også av interesse .

 

På forhånd tusen takk for spennende svar og innspill . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jens og Dorthe er mine stamforeldre, så jeg takker for opplysningene du kommer med her. Jeg er etterkommer av Willum som skal være født på Veflen på Stange ??, senere hadde han Arneberg i Romedal. Jeg hadde ingen opplysninger om de andre søsknene, men om Willum har jeg en del...  MVH Heidi

Endret av Heidi Halvorsen privat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Willumsen Ley nevnes som eier og bruker av Gjestvang nedre i Nes, Hedmark i 1693, mens den neste brukeren, Mads Olsen, i hvert fall var bruker innen 1697. Dermed har vel familien flyttet til Båkinn en gang mellom 1693 og 1697.

 

Også svigersønnen Ole Tjøstelsen var fra Hedemarken: Han var sønn av Tjøstel Olsen Bredsvoll og kone Magnhild Rasmusdatter fra Store Re i Stange. Ole Tjøstelsen måtte forlate Gihle på grunn av vanskjøtsel. Han overtok Tønsaker etter sin mors død, men solgte odels- og åsetesretten til denne gården i 1708 til søstersønnen Ole Andersen Kraby, så det betydde kanskje at Ole og Gunhild ikke hadde etterkommere? Jeg vet ikke hvem Gunhild var gift med 1. gang, eller om det evt. var barn i det ekteskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jens Willumsen Ley nevnes som eier og bruker av Gjestvang nedre i Nes, Hedmark i 1693, mens den neste brukeren, Mads Olsen, i hvert fall var bruker innen 1697. Dermed har vel familien flyttet til Båkinn en gang mellom 1693 og 1697.

 

Også svigersønnen Ole Tjøstelsen var fra Hedemarken: Han var sønn av Tjøstel Olsen Bredsvoll og kone Magnhild Rasmusdatter fra Store Re i Stange. Ole Tjøstelsen måtte forlate Gihle på grunn av vanskjøtsel. Han overtok Tønsaker etter sin mors død, men solgte odels- og åsetesretten til denne gården i 1708 til søstersønnen Ole Andersen Kraby, så det betydde kanskje at Ole og Gunhild ikke hadde etterkommere? Jeg vet ikke hvem Gunhild var gift med 1. gang, eller om det evt. var barn i det ekteskapet.

 

Svein Arnolf,

 

Hvordan kan den "Berte Olsd. Giile" som 6. april 1732 ble trolovet i Hof kirke med Simen Erikssøn Høvern passe inn her? Er det noen kjent forbindelse?

 

Kronologisk liste 1732: https://media.digitalarkivet.no/view/9309/251

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

 

Svein Arnolf,

 

Hvordan kan den "Berte Olsd. Giile" som 6. april 1732 ble trolovet i Hof kirke med Simen Erikssøn Høvern passe inn her? Er det noen kjent forbindelse?

 

Kronologisk liste 1732: https://media.digitalarkivet.no/view/9309/251

 

Mvh Are

 

Det er vel kanskje mindre trolig. Som nevnt ble Ole Tjøstelsen nødt til å fraflytte Gihle på grunn av vanskjøtsel (Se Tb. Toten, Vardal og Biri nr. 24, fol. 16b, 29a, 22/7 1709 og dom 22/11 1709), og hans søstersønn Peder Andersen fra Kraby (hans mor var Marthe Tjøstelsdatter fra Bredsvoll) var interessert i å overta. Peders etterslekt bor på gården fremdeles. Ole og Gunhild skal ha flyttet til Nes, uten at jeg vet noe nærmere om det. Det er jo selvfølgelig mulig at Berthe Olsdatter Gihle kan ha vært en datter av Ole og Gunhild som tjente hos slektninger i ungdommen, men dette blir spekulasjon. Det kan også ha vært en helt annen Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe Olsdatter Gihle kan også ha vært en datter av Ole Andersen fra Kraby, Peder Andersen Gihles bror. Ole giftet seg 4/11 1698 med Eli Hermansdatter Hanestad. De bodde på Hanestad og Vestre Balke. Ole døde i 1739. Hvis det finnes et skifte etter Ole og/eller Eli burde det være mulig å finne ut om de hadde en datter Berthe som var gift med Simen Eriksen Høvern, i hvert fall om skiftet/skiftene fant sted etter 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
11 timer siden, Per H Skaug skrev:

Svein og Are, Berthe Olsdatter Gihle er neppe en datter av Ole Andersen fra Kraby, gift med Eli Hermansdatter Hanestad. Her er skiftet etter Ole i 1739, og det er ikke nevnt noen datter Berthe. https://media.digitalarkivet.no/view/39949/961?indexing=

 

Svein Arnolf og Per,

 

Takk for innspill. Tenkte jeg fikk kaste inn min Gile-kandidat i fall noen satt med flere opplysninger. Det skal visst ikke være enkelt å komme seg inn på Toten. Jeg har to muligheter via Glassverksmiljøet i Hurdal, men vanskelighetgraden er til tider stor.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are,

 

dersom du har andre kandidater for Berte Olsdatter Gile på Høveren, hører jeg gjerne om det. Selv om hun kanskje ikke passer inn i denne tråden, leter jeg også etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.