Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Malakias Torgersons kone Marthe Guria Svensdatter f. 1846 i USA? Mellom 1910 og 1920?


Erling T. Endresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Malakias Torgerson er nevnt i et annet tema.  men i dette temaet søker jeg hans kones dødsdata, som foreløpig ikke er funnet.

 

På oppslag i ancestry.com finner jeg følgende treff på Malakias, og ber noen med abonnement å gjøre oppslag som viser om kona levde i 1920.  Jeg har fått oppgitt at hun levde i 1910, men har ikke funnet henne i noen amerikansk folketelling.  Paret med barn skal ha reist fra Norge ca. 1892.

 

1920 års federala folkräkning i USA (på engelska)FOLKRÄKNINGAR OCH RÖSTLÄNGDERVisa bilder
NAMN:  Malekess Torgerson 
FÖDELSE:  cirka 1857 - plats
ANKOMST:  år
BOSTADSORT:  1920 - stad, Vernon, Wisconsin
 
     
USA:s federala folkräkning från 1930 (på engelska)FOLKRÄKNINGAR OCH RÖSTLÄNGDERVisa bilder
NAMN:  Malachias Torgersen
FÖDELSE:  cirka 1855 - plats
ANKOMST:  år
BOSTADSORT:  1930 - stad, Vernon, Wisconsin

 

Findagrave:

Namn: Malakias Torgerson
Födelsedatum: 1854
Födelseort: Norway (Norge)
Dödsdatum: 1939
Dödsort: Wittenberg, Shawano County (Shawano), Wisconsin, USA
Kyrkogård: Old Home Cemetery
Ort för begravning/kremering: Wittenberg, Shawano County (Shawano), Wisconsin, USA
Finns det en biografi?: N
Barn:

Mary Bjerkaas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Malakias var f 4 des 1854,og

Martha f 14 des 1846.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig!  Gøy at du fant dem i 1900.... men hvor er konen tro?  Det står at han er gift i 1900, men enkemann i 1920.  Det sies at kona døde etter 1910 en gang, altså mellom 1910 og 1920.  Klarer du å finne Malakias Torgersen i 1910, eventuelt sammen med kona?

 

Mange takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå, 1892.  Dette har jeg også fått oppgitt tidligere et sted, men et annet sted står det "før 1902" og "før 1901", så veldig kjekt å få disse primærkildene!  :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Erling T. Endresen skrev:

Jeg ser det nå, 1892.  Dette har jeg også fått oppgitt tidligere et sted, men et annet sted står det "før 1902" og "før 1901", så veldig kjekt å få disse primærkildene!  :-)

 

 

Det står immigrasjonsår 1882 i Census 1900 og Census 1930.

I Census 1920 står det  immigrasjonsår 1877 på Malakias.

 

Har ikke funnet dem i Census 1910.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det var veldige variasjoner.  Jeg noterer meg dette.  Jeg vet ikke hvor informasjonen om at kona levde i 1910 stammer fra opprinnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva som står i boka "Der ingen lenger bor" om fraflyttede plasser i Helleland.  Denne familien kom fra Gjederaas, Geidråsen.

malakias 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Marta Gurie som er blitt til Marit i USA?

Marit Torgerson
Födelsedatum: 1846
Dödsdatum: 1910
Kyrkogård: Skogdalen Cemetery
Ort för begravning/kremering: Newry, Vernon County (Vernon), Wisconsin, USA
   
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Theodora ble værende i Norge, bosatt i daværende Helleland kommunes nabosokn Egersund (I dag er Helleland en del av Eigersund kommune)

theodora.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.