Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokoll


Roar Lunder
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er mulig å få opplysninger fra dødsfallprotokollen for Olsdatter, (Olsen) Marie, Østre Aker, død 29/8 1941, nr 207. (Se bildet)

 

Bildet er fra Aker kriminaldommer, skifte og auksjonsforvalterembede, Register til dødsfallprotokoll 1941-1947, bilde nr. 136.

 

Årsaken til at jeg spør er at dette kan være min grandtante. Jeg er spesielt interessert i fødselsdato og sted, men også i andre opplysninger fra dødsfallprotokollen som ikke er taushetsbelagt.

 

Mvh. Roar Lunder

Lunderveien 20, 1960 Løken

SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Ha/Haa/L0004: Register til dødsfallsprotokoll, 1941-1947, s. upaginert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet etter Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, dødsfallsprotokoll Østre Aker, dødsfall 207/1941: a.pdf

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Marie (ev. Anne Marie) Olsen jeg søker er født 4.10.1885 på Lunder i Høland. Går det an å få sjekket dødsfallprotokollen for følgende mulige kandidater fra Aker kriminaldommer, skifte og auksjonsforvalterembede, Register til dødsfallprotokoll 1930-1941:

Bilde 169: Anna Marie Olsen, Ullern, død 11.04.35, nr 54

Bilde 170: Anne Marie Olsen, Asker, død 05.04.36, nr 41

Bilde 171: Marie Olsen, Østre Aker, død 17.06.37, nr 147

Bilde 172: Marie Olsen, Asker, død 13.05.37, nr 46

Bilde 173: Marie Olsen, Østre Aker, død 14.10.39, nr 243

Bilde 175: Anne Marie Olsen, Bærum, død 06.09.40, nr 201

Bilde 175: Marie Olsen, Ø. Aker, død 29.11.40, nr 289

 

Jeg skjønner at dette kan bli for mye arbeid, men hvis det er mulig, er jeg takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 kandidater (jfr. tidl. innlegg) som jeg gjerne skulle ha sjekket i dødsfallsprotokollene for Oslo skifterett:

 

Dødsfallprotokollregister nr 36-1936: nr 114 II Marie Olsen, garderobedame, død 24.01.36

Dødsfallprotokollregister nr 37-1937: nr 975 I Marie Olsen, expeditrise, død 22.08.37

 

Beklager maset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre. Førstnevnte oppgis født i 1881, sistnevnte i 1904. Søk i elektronisk avisarkiv på kunne nok eliminert noen av alternativene du har hatt. Er du sikker på at hun døde som ugift i Oslo, Aker, Asker eller Bærum?

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er fødestedet, Høland. Dødsfallprotokollen for Høland Lensmannskontor er sperret fra 1935. Finner ikke noe register tilsvarende Oslo og Aker. Hva kan jeg gjøre? Er det mulig å få innsyn?

 

Mvh. Roar Lunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollene for Høland mangler dessverre registre. Dødsfallsprotokoller som ikke er tilgjengelige på nett kan brukes på vår lesesal - forutsatt at de ikke inneholder dødsfall yngre enn 60 år. Vi har også noen skattelister for Søndre og Nordre Høland kommuner. Og litt til som kanskje kan være til hjelp -. veiledning gis i vår lesesalsekspedisjon. Har du forsøkt brukernes forum? Har du noen sikre holdepunkter for at hun har bodd i en kommune Oslo-området kan det være mulig å undersøke utflytting i folkeregisterarkiver fra den kommune det gjelder - det varierer litt fra kommune til kommune hva som er bevart av slik informasjon,

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp så langt!

Jeg skal prøve både "brukernes forum" og et besøk i arkivet for å se gjennom dødsfallsprotokoller 1935-1941 for Høland.

 

Mvh. Roar Lunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.