Gå til innhold
Arkivverket

Søker tydehjelp til Gønner sin dåp på Løten i 1788


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , trenger litt tydehjelp til dåpen til Gønner , Berger Jacobsen og Kari Pedersdatter sitt barn i 1788 nr. 5 ovenfra på høyre side .

 

Her trenger jeg  dåpsdatoen og navn og gardsbruk på hennes faddere . 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9094/69

 

PÅ forhånd tusen takk for flott hjelp igjen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsdatoen mener jeg må være 27. oktober (selv om dette var en mandag).

Jeg finner ingen opplysninger om gardsnavn på foreldrene, kun på fadderne, men her trengs det lokalkunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ingen gårdsnavn for foreldrene.

 

Dåpsdato er  (som Geir skriver) 27 oct. Konen er introdusert 3de Adv.

 

Faddere (med forbehold)
Johanne Tønset, Christen ibid,
Jens Nordrudqværn, og Gu??????, Og Else Jacobsd: Lessing(?)

 

Berger Og Kari i FT1801
https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058236000189

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Geir og Leif ... Det var gardsnavn og navn på fadderne som jeg skulle ha .. de var litt kinkig disse ...

 

Et  litt dumt spørsmål :

SITERER : Konen er introdusert 3de Adv. ... Vil dette si at moren ; Kari Pedersdatter ble introdusert i kirken den 3 søndag i advent i desember 1788,  ca. 2 måneder etter Gønner sin fødsel . 

 

Denne introduksjonen etter fødsel , kan man se dette i sammenheng med skikken om de såkalte inngangskoner

 

Jeg Siterer ; 

 

Inngang eller kirkegang ( introduksjon) kaltes det når en kvinne ettr å ha født ble høytidelig ført inn i kirken av presten. Kvinnene det gjaldt ble kalt inngangs-koner eller kirkegang-koner. Skikken har sammenheng med urgamle forestillinger om at barselkvinnen var uren, og at hun derfor måtte holde seg borte fra kirken en tid etter fødslene, vanligvis seks uker. Inngang har middelaldersk opphav og var mange steder i Norge i bruk til langt fram mot vår egen tid. Også den betalingen presten fikk for å føre kvinnene inn i kirken kaltes Ingang, og skulle ifølge bestemmelser fra 1584 være på 2 skilling.

 

Sakset fra et tidligere tema, skrevet av Bente Gro Olsen: Kvinnen fikk derimot ikke delta i gudstjenesten igjen uten at hun måtte gjennomgå en høytidelig inngangsseremoni først omkring 40 dager etter fødselen. Seremonien startet med at presten tok imot henne ved kirkedøra, hilset henne med et Gudsord og ønsket Guds velsignelse over henne og barnet. Hun måtte så knele for presten og be en bønn, mens presten stenket henne med vievann. Deretter rakte han henne et tent lys, tok henne i hånden og førte henne opp til alteret mens han ba Herren velsigne hennes utgang og hennes inngang, gjerne under salmesang fra resten av menigheten. Nå kunne hun delta i nattverden igjen.

 

Var det slik det var i Kari Pedersdatter sitt tilfelle ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet heiter vel Gunnor

Dei to siste faddrane les eg som

"[...Jens Nordrudqværn] og Hustrue, og Else Jacobsd: Testne(?) "   - men ja, lokalkunnskap ville truleg hjelpe ein del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar S for ditt bidrag .... dette gardsnavnet på Else Jacobsdatter er kinkig ... ingen gard i BB så langt for Løten hverken med navnet ; Lessing eller Testne - får prøve å google litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Tusen takk Ivar S for ditt bidrag .... dette gardsnavnet på Else Jacobsdatter er kinkig ... ingen gard i BB så langt for Løten hverken med navnet ; Lessing eller Testne - får prøve å google litt 

 

Jeg tror det står Tofsue - altså en uttalenær skrivemåte av gårdsnavnet Tofsrud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tore S. Falch skrev:

 

Jeg tror det står Tofsue - altså en uttalenær skrivemåte av gårdsnavnet Tofsrud.

 

 

Tusen hjertelig takk Tore S Falch 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.