Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Buchof/buckhoft I Bergen


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har flere ganger streifet bort i denne slekten i Bergen, men ikke helt klart å få klarhet i følgende. Jacob Jensen Brun/Bruun død 1710 begravet i Nykirken 1/5 samme år. Han var gift med Anne Hansdatter Buckhov. Skipper Hans Hansen i Corpelsmuget var gift med Karen Bendixdatter. Den 4/4-1709 pantsetter hun sitt hus og grund i Copilsmuget til Niels Jensen Weinwich .Da underskriver hun pantobligasjonen sammen med Jacob Brun og kaller han sin swoger? mener vel her svigersønn. Menn allikevel hvem var han gift med for å knyttes så nært til denne familien ? Jeg har og sett at en Niels Bendixen ble gift med Svanche Hansdatter Buchof. Mulig denne Niels Bendixen var en bror av Karen. Denne Svanche Buchofs foreldre var Hans Buchof,bager og Anna Brandt, og hun har og en bror Isach Buchof som ble gift med ei Anne Hansdatter .Mulig det er denne Anne som da er søster til Hans Hansen oh at det er den veg Jacob Brun og Karen er besvogret. Noen som har synspunkter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er et skifte som i alle fall forklarer Anna Bendixdtrs slekt. Ser ut som det bla omhandler div repslagere i Sandviken.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Nordhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll A 1a , 1702-1704, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Merknader: Fol. 1-314. Statsarkivet har utarbeidd edb-register til skifteprotokollane 1702-1857, eitt på gardsnamn og eitt på førenamn.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24068/101

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081114660101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha . Kjempefint. Har vært ganske sikker på at skipperslekten var gammel i Bergen siden Sollied nevner det i sine papirer. Men siden Sollied ikke nevnte en generasjon lenger bak Hans og Karen, regnet jeg med at slekten kunne komme utenfra eks Danmark.Blir nødt til å sjekke skifter i Norhordland litt nøyere. Hans Hansen kalles erlig og velagtet mann og Karen Bendixdatter kalles erlig og gudfrygtige qvinde. Får se hva skiftet sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei.

Nel jeg har ikke funnet noe mer om de. Det er notert 4 barn eller Jacob Brun og Anne Hansdatter Buchof.

Anne,Abraham,Isach og Isaach Jacobsdøtre og sønner fra 1701 til 1708. Det er ingen faddere med Brun i navnet blandt disse.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Terje. Har lenge prøvd å finne opphavet til skipper Herman Pettersen Brun gift med Marchie Schrøder i Nk i 1763. Herman fikk borgerskap i 1766 og oppgis da med Bergen som fødested. Det beste alternativet jeg har funnet så langt er en Herman f. i Bergen i 1730 som sønn av Petter Berntsen og Mette Harmensdatter. Tror det kan være deres sønn Jacob som dør i 1735 (samme år som Petter) og som da kalles Jacob Pettersen Brun. Tror og muligens det er Mette Harmensdatter som blir begravd i Dk 1769 av søefar. fattighuus og som da kalles Mette Brun. Ved dåpen til flere av Petter og Mettes barn er Anne sl Jacob Brun og flere av deres barn faddere (samt en Buchof). Har da fundert på om det er slektskap mellom familien til Jacob Brun og Petter eller Mette, men har ikke funnet noe så langt. Kan heller ikke se at Mette ble gift med noen Brun etter Petters død i 1735. Er ikke i det hele tatt sikker på om Harmen, sønn av Petter og Mette, er den samme som Herman Pettersen Brun. Dersom noen har opplysninger som kunne hjulpet meg noe på vei hadde jeg blitt utrolig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

 

Hei!

Håper noen ser denne etterhvert gamle tråden. Vet noen hvem Daniel Buchoff, baker i Trondheim er og hans forbinnelse med familien i Bergen? Daniel Buchoff blir bl.a. brukt her som verge:

Skifte 1 feb. 1708, Trondhjem.78: Enken Maren Cornelisdatter, hennes forl. kjæreste Peder Aalum. På sønnen Povels vegne hans fars søskenbarn Sr. Jens Leth borger og gullsmed. Svoger Ole Larsen for hvis stedbarn avd. var verge. Daniel Buckhof verge for de to yngste børn. 2 gullringer, sølv 120, bygård 500, hus Levanger 20, kjøbmannsvarer, ialt 1210 - 539 rd..

 

Kjeld Bugge: Utdrag av Trondheims skifteprotokoll 6., s. 46. Trykt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXIV (1973): 39-64

Jeg har desverre ikke NST-bøkene hvor Bugge skrev utdrag av skifteprotokoller og panteregistreringer, tror jeg det var, så jeg kan ikke sjekke om det finns noe relevant slik. Jeg er heller ikke enda så rutinert i å lese de gamle skiftene.

Min egentlige interesse er ekteparet Kirsten Pedersdtr Fester/Fæster og hennes mann Jacob Brun som var skipper og evt kjøpmann, jf http://forum.arkivverket.no/topic/186102-fcster-slekten-igjen-den-trondheimske-grenen-hva-vet-vi-om-den/page__hl__%20fæster__st__20 om den trondheimske delen av Festerslekten. Det som er årsaken til spørsmålet er at ekteparet kaldte sin yngste sønn for Daniel Buchoff Brun og det er jo mange like navn ute og går her.

 

Jeg har litt vanskelig med å tyde skifter, men er også interessert i Jacob Brun i Bergen. Noen av dere som har kommet videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å lese det en selv henviser til! Skiftet etter Maren Cornelisdatter henviser til en fotnote om skiftet i teksten om Green/Ramus av Simon Ellefsen. Og leser en nedover i dette får en iallfall svar på mitt spørsmål om Daniel Buckhoff. Først i generasjon fire står:

 

Adelus Eschilsdatter

Født omkring 1662, Trondhjem28,8.

Død omkring 1690.

Skifte 27 mai 169029: Daniel Buchhofs avdøde h. Adelus Eschildsdatter. Barn: Hans ½, Lisabet 2. 400 ÷ 100 Rd..

 

 

Gift _____med Daniel Buchhof

Skifte 1735-1736, Trondheim.30: (Daniel Bochhoff)..

 

[Gift 1° med Adelus Eschilsdatter (omkr. 1662 - omkr. 1690); Gift 2° med Abel Lauritsdatter (omkr. 1669 - omkr. 1692); Gift 3° 1693 med Aletta Mathiasdatter Krenckel (f. omkr. 1671)].

 

Børn af Adelus Eschilsdatter og Daniel Buchhof: 56.15. Lisbet Danielsdatter Buchhof, f. omkr. 1688, Trondhjem 57.15.

Hans Danielsen Buchhof, f. 1689, Trondhjem

 

Men noen Brun har jeg dog ikke funnet.

 

Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adelus Eschilsdatter

Født omkring 1662, Trondhjem28,8.

Død omkring 1690.

Skifte 27 mai 169029: Daniel Buchhofs avdøde h. Adelus Eschildsdatter. Barn: Hans ½, Lisabet 2. 400 ÷ 100 Rd..

 

Hei . Jeg legger merke til at Daniel Buchhof og Adele har barnet Hans.

Daniel kan godt være sønn av Hans Buckhof i Bergen, selv om jeg før har nevnt at det i Bergen kun er notert 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.