Gå til innhold
Arkivverket

Knut Eleif Renstrøm f.28.november 1922 er død i Gøteborg.


Wenke Horten
 Del

Recommended Posts

Ringebu Historielag har mottatt en e-mail fra Gøteborg. En mann ved navn Knut Eleif Renstrøm er død. Ifølge dødsattesten er han født i Ringebue, Norge, den 28.november 1922. Jeg finner ham ikke døpt i Ringebu. Det eneste jeg finner er at han flyktet til Sverige under krigen.   Nr. 6182.

https://media.digitalarkivet.no/en/db/contents/43416

 

Spørsmålet er om det finnes slektninger av han i Norge? Dette er veldig lite opplysninger, men jeg prøver likevel.

 

Mvh.

Wenke Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har ikke klart å finne ut av denne nøtten, men jeg har fått noen flere opplysninger. Så da prøver jeg  igjen og håper at noen kan hjelpe meg.

 

Har fått hjelp av Per Inge Renstrøm til å søke i svenske kilder. (Han er ikke i slekt med Knut Eleif Renstrøm.) Her er en Albert Kaleb Renstrøm som innflytter til Gøteborg i 1942.

 

 

 

 

Per Inge Renstrøm har lagt ut spørsmål på Anbytarforum:

https://forum.genealogi.se/index.php?topic=145090.msg1433249#msg1433249

 

 

 

Her er Albert Kaleb Renstrøm registrert. Det står noe om Lillehammer, ellers har jeg problemer med å forstå hva som står her.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har vært i kontakt med Statsarkivet i Hamar. Der har de funnet registerkortet til Knut Elef Rehnström i arkivet etter Den Kgl. Norske Legasjons Flyktningkontor. Der går det frem at han var svensk statsborger, og bodde i Drammen i 1942. De har for øvrig ikke funnet ham innført som konfirmert i Bragernes (Åssiden) omkring 1937/1938. Statsarkivet har funnet Knut Eleif Rehnstrøm i protokollen i sjøinnrulleringens arkiv for Drammen innrulleringsdistrikt. Der er det opplyst at foreldrene het Albert Kaleb og Ingunn Amalie.

 

Statsarkivet tipset meg om at Ingunn Amalie kunne muligens (uten at de kunne bekrefte dette) være den som er nevnt på side 130 i boka «Anton og Stennethe Bergli» av Rolf Bergli, utgitt i 2000: http://www.nb.no/nbsok/nb/d95f0856cdbb676e2746eeb70ce6f1b8.nbdigital?lang=no#0

 

De hadde også undersøkt flytteprotokollen frem til 1930 i arkivet etter Biri lensmannskontor, men kunne ikke finne Ingunn Amalie oppført der:


 


 

Utdrag fra boka «Anton og Stennethe Bergli» av Rolf Bergli. Jeg har pratet med forfatteren, Rolf Bergli, men han hadde ingen flere opplysninger om Ingun Amalie. Jeg har også vært i kontakt med flere fjerne slektninger av henne på Biri, men hun var helt ukjent for dem.



 

 

Dåpen til Ingunn Amalie står i Biri kirkebok 1898 https://media.digitalarkivet.no/view/4064/25

Det står notert noe under anmerkninger. Står det «Attest 4/2-24»? Kan det være da hun gifter seg, men hvor? Jeg har sjekket kirkebøkene på Biri og Lillehammer, for om mulig å finne giftemål eller dåpen til Knut Eleif uten resultat.


 

Folketelling 1900: Ingun Amalie er fosterdatter på Skogheim, Biri. https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037089003466


 

Har ikke klart å finne Ingun Amalie i folketellingen i 1910, men ho blir konfirmert i Biri 22. september 1912 https://media.digitalarkivet.no/view/1559/163

 

 

Kanskje denne familien flyttet til Sverige etter at Knut Eleif ble født? Er det noen som er gode på å søke slekt i Sverige som kan lete etter dem der fra ca. 1922 og framover. På Anbytarforum kom det fram at Albert Kaleb ble skilt 4/4-1936.

 

 

 

Ifølge slektsboka til Rolf Bergli hadde Ingun Amalie også en søster som var gift og bosatt i Sverige.

 

 

 

Jeg tar gjerne imot tips til hva jeg skal gjøre for om mulig å finne flere opplysninger.

 

Mvh.

Wenke Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klippet og limt inn fra bøker og mail jeg har fått, men det ble ikke med her ser jeg, så dette ble litt amputert. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

 

Mvh.

Wenke Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Ingunn Amalie i Sveriges Befolkning 1950

 

Ingun Amalie Andreasson Bramstång, född 1898-03-03 - Sveriges befolkning 1950

 

Förnamn Ingun Amalie Andreasson

Efternamn Bramstång f Kvaernsveen

Födelsedatum 1898-03-03

Födelseplats Norge

Civilstatus Gift kvinna 1947-06-21

Titel/Yrke Städerska

Mantalsskriven Göteborg Oskar Fredrik, Göteborgs och Bohus län

Fastighet 14:21 Nybymgget 40

Adress Fjällg 9, Göteborg C

Tidigare mantalsskrivning 1946: Göteborgs Oscar Fredrik, Göteborgs och Bohus län, 14:21 Nybymgget 40

 

Samma hushåll

Karl Adolf Bramstång1887-06-21

Ingun Amalie Andreasson Bramstång1898-03-03

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges Dödbok 1901-2013

 

18980303-546

Andreasson Bramstång f. Kvaernsveen, Ingun Amalie

Fjällg 9

Död 26/3 1951.

Kyrkobokförd i Göteborgs Oskar Fredrik (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 3/3 1898 i Norge.

Gift kvinna (21/6 1947).

Anm:
Personnr 18980403-546
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2014:
Göteborgs Oscar Fredrik, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
Norge

Källor:
DB, FS, PA
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges Dödbok 1901-2013

 

18930402-5456

Rehnström, Albert Kaleb

Hellstedtsg 7
414 56  Göteborg

Död 12/9 1978.

Kyrkobokförd (1978) i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.

Född 2/4 1893 i Godegård (Östergötlands län, Östergötland).

Frånskild man (4/4 1936).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2014:
Göteborgs Carl Johan, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
Godegård (Östergötlands län)

Källor:
RTB 78 / SPAR 80
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges Befolkning 1960

 

Förnamn Knut Eleif

Efternamn Renström

Födelsedatum 1922-11-28

Civilstatus Ogift man

Titel/Yrke Eldare

Mantalsskriven Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län

Fastighet 15:19 Artillerist 9

Adress Skolg 35, Göteborg SV

Tidigare mantalsskrivning 1951: Haga, Göteborgs och Bohus län, 15:19 Artillerist 9

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Eleif Renström, född 1922-11-28 - Sveriges befolkning 1950

 
Förnamn Knut Eleif
Efternamn Renström
Födelsedatum 1922-11-28
Födelseplats Norge
Civilstatus Ogift man
Titel/Yrke Eldare
Värnpliktsnr frik
Mantalsskriven Göteborg Haga, Göteborgs och Bohus län
Fastighet 15:19 Artilleristen 9
Adress Skolg 35, Göteborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for hjelpa. Ingun Amalie Andreasson Bramstång er født på Biri, det er det ingen tvil om. Men er det den samme Ingun Amalie som er mor til Knut Eleif Renstrøm? Det er vel mye som tyder på det. Ser at hun gifter seg i 1947, så hun kan jo ha giftet seg på nytt etter skilsmissen fra Albert Kaleb Renstrøm i 1936. Ser ut som det er vanskelig å finne slektninger til Knut Eleif Renstrøm. Er det noen som har ideer om hvordan jeg skal gå fram, så tar jeg gjerne imot tips.

 

Mvh.

Wenke Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.