Gå til innhold
Arkivverket

M&R Arne Kristian Pedersen, f. 1/5-1891 i Kr.sund. Ingen spor etter konfirmasjonen i 1906


Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Arne Kristian ble født her av foreldre Johan Pedersen og Ane Christoffersdatter Fladvad:

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071017620239

 

I 1893 dør moren, og han og broren Karl Johan finner jeg igjen på barnehjem i Kristiansund i 1900:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037372005034

 

I 1906 konfirmeres han, nr. 55, bor fortsatt på Børnehjemmet:

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071017630581

 

Etter det finner jeg ikke spor etter ham.  Vi har en mistanke om at han reiste til sjøs og aldri kom tilbake.  Omkommet på sjøen/utlandet? Er det noen som har tilgang til mønstringslister for Møre og Romsdal, evt fra andre aktuelle steder som kan ta en titt?

 

(For ordens skyld; jeg har de siste dager hatt en etterlysning på Brukerforum om broren, Karl Johan Pedersen, f. 1889 i Kr.sund, emigrerte til Oregon, USA 1912. Hvor ble han av?

I tilfelle hvis det var noen som syntes det var noe kjent.)

 

Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kanskje ville ha spurt Statsarkivet i Trondheim om de har sjømannsruller for Kristiansund...?? 

 

Har gjort et søk på personer med fornavn Arne i emigrantprotokollene for Kristiansund på Digitalarkivet, men jeg vet ikke om du finner din Arne her:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/3?k[]=1503&fornavn=arne&etternavn=&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra Grethe og Kurt.

Grethe:  Når det gjelder sjømannruller, så vet jeg at DIS Trøndelag for noen år siden ga ut en CD med påmønstrede i Møre og Romsdal og Trøndelag.  Hadde håpet at noen som hadde denne, så mitt innlegg.  Hvis ikke, får jeg prøve med en direkte henvendelse dit eller til Statsarkivet.  Det er sannynligvis ikke noen av de Arne'r du har funnet som er min grandonkel.  Han hette bare Pedersen, familien var ikke knyttet til noe gårdsnavn.

 

Arne Kristian har sannsynlig forlatt landet (?) mellom 1906 (konfirmasjonen) og 1910, da jeg ikke finner ham  FT.

 

Kurt:  Ja, det er han du har funnet i 1900, men den hadde jeg allerede.  Se #1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til Kurt.  Kunne vært en passende kandidat, men navnet Hestnæs er helt ukjent.  Både faren og alle søsknene hette Pedersen, og så sent som ved konfirmasjonen i 1906 for Arne Kristian står han benevnt som Pedersen.  Vi får fortsette letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at mange emigranter tok et ekstra-navn, i tillegg til familienavnet. Det kunne være navnet på gården familien kom fra, siste bosted, etc. Så hvis du kjenner til et slikt mulig navn for 'din' Arne, så er det lurt å ha det i bakhodet ...... en av fadderne bruker for eksempel navnet Lien. Ellers verd å huske at han er døpt Arne Christian (ikke Kristian).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil:  Takk for svar og for listen. Flott oversikt!

Kurt:  Først - riktig - han heter Arne Christian.  Når det gjelder ekstra-navn, så er det ikke forekommende når det gjelder Arne Chr. og hans familie.  Jeg har god oversikt over aner og etterkommere.  Faren til Arne Chr. heter bare Pedersen, født i Kristiansund.  Farfaren til Arne Chr. kom fra Bolsøy og kalte seg også Pedersen, av og til Pedersen Stenløs.

Men det er jo ikke så usannsynlig at vi finner Arne Chr. på en gård etter konfirmasjonen i 1906.  Regner med at han da ikke fikk bo på barnehjemmet lenger, og måtte ut i tjeneste.  Og ikke usannsynlig at et evt. gårdsnavn kunne bli hektet på etternavnet Pedersen.  Men denne Arne Pedersen Hestnæs er det ikke.  Jeg fant ham igjen via Ancestry ved ankomst Amerika.  Han er født i Valsøyfjord og faren het J. Hestnæs og bodde i Valsøyfjord.

 

Jeg har dette i bakhodet at han var sjømann og omkom på sjøen.  Vi mener å huske at mormor hadde sagt noe slikt, at hun hadde mistet en bror på sjøen, men helt sikker er vi ikke.  (De var bare to brødre, og den andre broren, Karl Johan, er omtalt i tråden nevnt i mitt 1. innlegg her). Arne Chr.  kunne like godt ha emigrert til Amerika og evt. reist til sjøs derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille kommentar om ekstra etternavn gjaldt emigranter, og det kan være avgjørende ved søk i emigrasjonsdatabasen som ikke gir treff hvis det søkes på 'Pedersen' og hvis emigranten har tatt et stedsnavn i tillegg. Ellers er du inne på noe som kan gi svar, nemlig sjøfartsrullene. Disse ser ikke ut til å være lagt ut for noe sted i hele Møre og Romsdal fylke, så da må det bli å kontakte Statsarkivet. Jeg kikket ellers i kirkebok for Kristiansund over 'utflyttede' men listen er dessverre dårlig scannet og lite lesbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kirkebøkene i Kristiansund er ikke de enkleste å lete i med sine brannskader.

Jeg har i Ancestry funnet en som kan/kan ikke være Arne Christian.  A'en kan jo stå for mangt, fødselsår nesten riktig (1891), fødested riktig, og så står han som Avmønstrad Matros.  Så det viser jo at han var sjømann.  Og det er jo det vi tror han var.  Skal tilskrive Statsarkivet i Trondheim.

A Pedersen

 i Emigranten Populär, 1783-1951

gen bild
Endast textsamling

Namn:

A Pedersen

Födelseår:

1892

Ursprung:

Kristiansund, NORGE

Födelseort:

Kristiansund

Registerdatum:

5 jul 1918

Utresehamn:

New York Nordamerika

Namn på databas:

EmiSjö

Yrke/Titel:

Matros

Källkod:

GÖTEBORG DIC:166 1918:00437

Fartygsnamn:

Ceylon

Fartygstyp:

Ångare

Ytterligare information:

Avmönstrad

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan se ut som et godt treff. Jeg har sett en del nordmenn ved navn A. Pedersen som er på norske skip i fart på østkysten av USA, som var et populært fartsområde for norske lasteskip. Skipenes navn er 'Krosfond', 'Tela' og 'Tosto'. Disse bør da kunne gjenfinnes i hans sjøfartsrulle. Krosfond var vel et Sig. Bergesen-skip, mens de to siste er jeg mer usikker på mht. eierforhold.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som han som er på SS 'Krosfond' heter Anton Pedersen, og det rare er at han som du har funnet på SS 'Ceylon' også ser ut til å hete Anton Pedersen. Her er mannskapslisten for SS Ceylon ved ankomst fra New York. Han hadde mønstret på i New York den 12. jan. 1918.

Name:Anton Pedersson (able seaman)

Arrival Date:2 Jul 1918

Birth Date:abt 1893

Age:25

Gender:Male

Ethnicity/ Nationality:Scandinavian

Port of Departure:Calcutta, India

Port of Arrival:New York, New York

Ship Name:Ceylon

 

Anton Pedersen ss Ceylon 1918.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi en A. Pedersen som reiser med SS Drottningholm rundt 1928 - 1930, og han heter i alle fall Arne Pedersen, men er litt i yngste laget. Han har adresse The Texas Co., Port Arthur, Texas.

 

Fra Emigranten Populär:

Namn:A Pedersen

Kön:Man

Ursprung:Port Arthur, United States

Destination:Göteborg

Registerdatum:23 aug 1930

Utresehamn:New York

Namn på databas:EmiSal

Yrke/Titel:Capt

Klass:Cabin

Fartygsnamn:Drottningholm

 

Fra Ancestry.com:

Name:Arne Pedersen

Arrival Date:24 Nov 1930

Birth Date:abt 1896

Age:34

Gender:Male

Port of Departure:Gothenburg, Sweden

Port of Arrival:New York, New York

Ship Name:Drottningholm

 

Arne Pedersen Drottningholm 1930.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser imidlertid ut som denne Arne Pedersen er fra Kragerø:

Name:Arne Pedersen, harbour pilot

Birth Date:6 Aug 1896

Birth Place:Kragero, Norway

Gender:Male

Race:White

Residence:Port Arthur, Jefferson, Texas

Father:Henrik Pedersen

Age at Death:71

Death Date:19 Jan 1968

Death Place:Port Arthur, Jefferson, Texas, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen har du jobbet!  Takk skal du ha.  Jeg har i lagt inn en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim og spurt om de kunne ta en titt etter ham i sjømannsrullene for Møre og Romsdal, så får jeg håpe på svar om ikke alt for lenge.  Jeg ser at A. Pedersen som jeg fant og Anton Pedersen du fant kan være samme mannen.   Har søkt i FT 1900 i Kristiansund etter en Anton Pedersen, men fant ikke noe som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.