Gå til innhold
Arkivverket
Gunnar Tangvald

Hans Stenback/Capitaine Weinholds/Morland -Nord-Aurdal 1700 tallet

Recommended Posts

Gunnar Tangvald

Hans Steenback var gift med datter(Inger Marie Morland)  til sogneprest Morland i Nord-Aurdal.

Inger Marie født ca 1694 død 1723. Jeg har ikke funnet noe om dette ekteskapet i ministerialboka for Aurdal. Det er ikke helt uvanlig at han ikke har regsirert alt om sin familie.

Fra Aurdals Kaldsbok gjengitt i Ivar Aars: Aurdalskirka har jeg info om at Hans var nederlender - kommandørsersjant ved Capitaine Weinholts Companie. Hans tok med seg kone og barn til Amsterdam(ca 1722) hvor han 'gjorde seg usynlig'. Inger Marie returnerte til Aurdal og døde 1723. Det jeg lurer på hva betyr det at en nederlender blir kommandørsjersant, og hvor holdt Weinholts kompanie til?

Ei datter Kirsten var tilstede ved skifte etter sogneprest Morland. https://media.digitalarkivet.no/sk20100209640136 Oppgitt alder 14 år, betyr født i 1719. Har ikke funnet noe om henne ut over skifte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.