Gå til innhold
Arkivverket

Christen Bentsen Schaaning født ca 1611 


Lars Johan Heimdal
 Del

Recommended Posts

I bygdeboka for  Karmøy Avaldsnes s.278  står Christen Bentsen Schaaning født ca 1611 oppført som bruker av Avaldsnes prestegård fra 1637 til sin død.

Han var gift 2 ganger og fikk 8 barn i 1 ekteskap og 2 i andre. (Gift 1 gang med Mette Sørensdatter - foreldre ukjent). Gift 2.gang med Kirsten Lauritsdatter Galtung født ca 1579, død 1659 - datter av Laurits Johannessen og Elisabet Ottesdtr Torsnes Hardanger).

 

Ønsker alle fakta og henvisninger til primærkilder for barna til Christen da my Heritage kildene spriker i alle retninger angående f.eks fødselsår.

Om noen har teorier om foreldrene til Christen er jeg også takknemlig for alle opplysninger.

 

Bygdebokaa s.278

"16.1637-1679:

 

   

* foreldre ukjent

 
 

Gift 1.gang med Mette Sørensdatter født , død

   

* foreldre ukjent

 
 

Gift 2.gang med Kirsten Lauritsdatter Galtung født ca 1579, død 1659

   

Datter av Laurits Johannessen og Elisabet Ottesdtr Torsnes Hardanger

 

Barn i 1.ekteskap:

     

a)

Bent

født:

 

Gift med Karen Eliasdatter

 

b)

Søren

født:

Ca 1638

Gift med Ingeborg Nilsdatter

" Nora-Velde bnr 1

c)

Jakob

født:

Ca 1640

Gift med NN

" Søra-Velde bnr 1

d)

Kristen

født:

     

e)

Klaus

født:

Ca 1650

Gift med Åsa Eriksdatter

" Dale bnr 1

f)

Jens

født:

Ca 1656

Gift med Karen Olsdatter

" Frakkagjerd bnr 1

g)

Rasmus

født:

     

h)

Daniel

født:

     
 

Barn i 2.ekteskap:

       

i)

Anna

født:

 

Døde liten

 

j)

Anna

født:

 

Gift med David Davidsen

" Åkra bnr 21 "

           

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel helst kontakte bygdebokforfatteren for å få hans kilder. Denne familien har ellers vært debattert, bl.a. i her i Brukerforumet i 2010. Da ble følgende nevnt om mulig opphav til Christen Bentson:

 

Man kan jo starte med å sjekke ut denne karen som også studerte i Kbh, i 1597, Benedictus Magni Scanus.  Friis Petersen sier at han kanskje er identisk med den Bendt Mogensen som var prest i Hunestad i Halland, og som døde i 1624.  Samtidig med Benedictus kom der også en Petrus Magni Scanus til Kbh, og han hadde Trane som slektsnavn.  Han skal ha vært prest i Hjørlunde, Fredriksborg og Helsingborg.  Kanskje brødre??

 

Når det gjelder Bendt Mogensen, prest i Hunestad i Halland, så finner vi ham nevnt i Runeberg.org under Hallands historie: "Hunestads pastorat er konsistoriellt, tillhõr tredje klassen og har haft fõljande pastorer: Bendt Mogensõn, född 1557. Pastor 1602, dõd 1624". http://runeberg.org/hallhist/0678.html

 

Jeg har prøvd å finne opphav til ovennevnte Bendt og Peder Mogensen Trane, og landet på en mulig kandidat, men uten noen dokumentasjon.

Mogens Pedersen Trane, prest i Förslöf.

Var prest i Førsløw i Lund fra 1571 til 14. jan. 1613. Hadde 4 sønner og 1 datter. Sønnen Søren overtok etter faren som prest i Førsløv. (Arne Kvitrud sier Mogens Trane var født i Viborg, men kaller ham Mogens Jonson Trane). Mogens Jonsen Trane født i Viborg (SAS privatarkiv 21 boks 15 løpenummer 66I har Axel Kielland i en kopi av Stamtavle over familien Kielland, skrevet inn tilleggstekst under kapittelet ”Trane”). Han var sokneprest i Førslef i Skåne i 42 år. Han døde 14.1.1613. Han hadde en trane i seglet. Han var også prost. Han var da prest fra ca 1571. Vi kan kanskje gjette på at han er født ca 1540.

Min kommentar: Denne presten het altså Mogens Pedersen Trane (ikke Jonsen).

 

I denne lenken er det mer info om Mogens Pedersen Trane og hans familie:

https://www.svenskakyrkan.se/forslovgrevie/forslovs-kyrkas-historia

 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner kanskje til at navna til kona og de ni  sønnene til sogneprest Christen Bentsen Schaaning er hentet fra et stor sølvkrus på 80 lodd som fantes i skiftet etter den Magrete Danielsdatter som var kona til Ola Ingebrigtson Søre Våge (Øygarden) i Avaldsnes.

 

Skiftet er datert Søre Våge en 6.6.1731 og du finner navna på folio 223b:

Rogaland fylke, Hesby fjerding, Karmsund fjerding i Ryfylke, Skifteprotokoll nr. D 5 (1724-1736), Skifteprotokollside, Side 223b-224a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081104630684


 

Endret av Øystein Ask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Lars, dersom du får fatt i nye opplysninger ville det være fint om du delte dem med oss andre interesserte. 

 

Jeg har tidligere benyttet meg av Kurt Østbyes henvisninger og har nøstet litt i dette, men ikke kommet så veldig mye lenger. Jeg har nå rettet en henvendelse til Førsløv kirke for å få avklart om de har ytterligere opplysninger.

 

I "Kongskyrkje ved Nordvegen" ISBN-82-91559-16-3 side 10 kan man lese at "Avaldsnes frå gamalt hadde vore «bispenns frij sogenn ad menszam» d.v.s. slik jeg forstår det at soknepresten var utnemnt av bispen etter bispens frie skjønn. Denne opplysningen fremkommer også av Lars Skadbergs bok fra 1950: Olavskyrkja og Kongsgarden på Avaldsnes utgitt på Nils Sunds Forlag.

 

I denne forbindelse kan det være relevant at bispen i Stavanger Thomas Cortsønn Wegner var født i Lund i Skåne (ifølge Wikipedia og en artikkel av Aadne Utvik i Nord-Karmøy Historielag (link på Wikipedia.)) Thomas Wegner var forøvrig gift med Anna Christensdotter Thrane jf. at presten i Førsløv Mogens Pedersen også var en Trane.

 

Prestestillingen i Førsløv ble forøvrig overtatt av sønnen Søren Mogensen Trane. Kan man tenke seg at Christen Bentsen og Mette Sørensdatter var fetter og kusine? Ren spekulasjon naturligvis, og før reformasjonen helt utenkelig, men .....

 

Lars Skadberg nevner på side 196 i sin bok at "han havde været Skibspræst og troes i Familie med den Jacob Skonning, som ved reformasjonen blev Biskop i Viborg". Tranefamilien og Mogens Pedersen i Førsløv kom fra Viborg, men er det noen som vet om det fins dokumentert noen slektsforbindelse mellom Skonning og Tranefamilien? Skadberg har opplysningene fra Kallsboka. Antar at denne kanskje fins hos Statsarkivet i Stavanger og har rettet en henvendelse dit, men de er midt i en flytteprosess så det kan ta tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John

 

Takk for at du tar opp denne tråden.

Jeg har dessverre ikke kommet lenger i å finne mer om forfedrene til Christen Berntsen og heller ikke i å verifisere alle opplysninger om etterkommerne. Jeg har vært i kontakt med forfatterne for bygdeboka Karmøy og "Slektsforum Karmøy", men der var det ingen hjelp å få.

Selv er jeg spesielt interessert i Christen og Kirsten Lauritsdatter Galtung siden begge "kan" være direkte i slekt.

 

Med vennlig hilsen

Lars Johan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsårene for sønnene på Avaldsnes spriker nok fordi alderen deres i manntallene spriker:

b ) Søren. Han er ført som 30 år gammel i manntallet 1664, da han bodde på Hinderåker, 63 år i manntallet 1701 på Nora Velde og 68 år gammel i det sjømilitære manntall 31. januar 1707 på Nora Velde.

c) Jakob. 24 år i 1664 på Skeiseid.

e) Klaus. 57 år gammel i 1701 på Dale, Torvastad. Men 56 år gammel på Dale 3. februar 1707 i det sjømilitære manntall.

f) Jens. Bbok Avaldsnes bd 1 s.278 sier at han var gift med Karen Olsdtr og bodde på Frakkagjerd, men dette blir korrigert under Frakkagjerd i bbok Avaldsnes bd 2 s.224. Hvor fødselsåret 1656 i post 1 kommer fra, skjønner jeg ikke. Han er ikke oppført med fødselsår i Avaldsnes-boka. (Vær oppmerksom på at Slektsforum Karmøys internettversjon av bygdebøkene for Karmøy IKKE ALLTID er en gjengivelse av bygdebøkene. Mange tilføyelser er korrekte, noen er feil).

Mvh

Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sølvkruset nevnt i post 3 ovenfor antyde noe om de 8 sønnenes alder?

Jeg ser at året 1646 er nevnt, men jeg skjønner ikke latinen foran årstallet (kan noen tolke?). Kan sønnene være født innen 1646?

Den rekkefølgen sønnene nevnes i, gjenspeiler kanskje sønnenes aldersrekkefølge.

Mvh

Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.